Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Predrag Petrović, DP Lux grupa

    Intrapreduzetnička kultura u kompaniji

    Piše: Predrag Petrović, Senior executive, DP Lux, Plaza i Keprom

    Šta je intrapreduzetništvo?

    „Inovacija nema nikakve veze sa tim koliko dolara imate za istraživanje i razvoj. Kada je Epl smislio ’Mac’, IBM je trošio najmanje 100 puta više na istraživanje i razvoj. Ne radi se o novcu. Reč je o ljudima koje imate, o tome kako ste vođeni i koliko prostora dobijate. Mekintošev tim je bio ono što je opšte poznato kao ’intrapreneurship’ – grupa ljudi koja se, u suštini, vraćala u garažu, ali u velikoj kompaniji.”- Stiv Džobs

    Intrapreduzetništvo (engl. intrapreneurship) sveobuhvatni je pojam koji se odnosi na podsticanje zaposlenih da razmišljaju, sanjaju, deluju i stvaraju kao da su i sami preduzetnici. To bi mogao biti zaposleni koji ima odličnu ideju i koji vidi moćan novi način da pomeri posao napred. Kada osnažite ljude da razmišljaju i deluju kao preduzetnici u okviru preduzeća ili organizacije, to predstavlja pravu sliku pojma „intrapreneurship”.

    Kada kompanije izgrade intrapreduzetničko okruženje koje podstiče preuzimanje rizika i inovacije – dobijaju nove, nevidljive veze i načine razvoja. Entuzijazam se višestruko povećava kada ljudi veruju da im se ne samo daje prava prilika da razmišljaju, pokušavaju i transformišu se već će za to biti i nagrađeni. Timovi postaju marljiviji, dosledniji, sadržajniji i efikasniji u intrapreduzetničkom okruženju.

    Kultura intrapreduzetništva ne gradi se preko noći. Potrebno je da pomažete u stvaranju okruženja za intrapreduzetničko razmišljanje i kontinuirano ga podržavate. Kada zaposleni napuste razmišljanje u grupama, u kojima realno mogu da budu neutralni i nefunkcionalni, oni počinju da razmišljaju kao intrapreduzetnici više prirodnije nego prisilno i tada se rađa intrapreduzetnička kultura.

    Kako kreirati intrapreduzetničku kulturu u kompaniji?

    Intrapreduzetništvo je efikasno u privlačenju i zadržavanju talenata. Kada se pojedincima pruži šansa da sami sebe osmisle, kreiraju i realizuju, postoji mnogo više zadovoljstva poslom. Evo nekoliko načina da to uradite.

    1 Identifikujte svoje intrapreduzetnike

    Nisu svi ljudi intrapreduzetnici. Neki imaju veći stepen intrapreduzetnosti od drugih. U svakoj kompaniji već postoje intrapreduzetnici, ali ih treba otkriti, negovati i podsticati. Saznajte ko razmišlja kao intrapreduzetnik u kompaniji.

    2 Obezbedite jednake mogućnosti za sve

    Dozvolite pojedincima da slobodno izraze svoje stavove i mišljenja. Dajte svim zaposlenima, bez obzira na nivo u hijerarhijskom sistemu, otvoren forum za inovacije u radu. Titule i nivoi nemaju nikakve veze sa intrapreduzetništvom. Male ideje mogu biti jednako korisne kao i sveobuhvatni inovacijski napori.

    3 Osnažite ljude

    Nije dovoljno „ohrabriti” ljude. Organizacija mora svojim intrapreduzetnicima omogućiti donošenje odluka i nezavisnost. Svaka osoba mora da oseća vlasništvo nad poboljšanjima i napretkom koje je stvorila. Dakle, zaposlene treba podsticati da kreiraju rešenja nezavisno od lanca komandovanja.

    4 Povećajte koeficijent preuzimanja rizika

    Strah od rizika guši intrapreduzetnike. Svaka organizacija ima drugačiji dozvoljeni nivo rizika, što je, obično, očigledno njenim zaposlenima. Još je veći izazov ukoliko prag dozvoljenog rizika nije transparentan intrapreduzetnicima unutar kompanije. Dok intrapreduzetnici donose odluke, moraju biti spremni da preuzmu inteligentne rizike i, iako su potpuno spremni da budu pozvani na odgovornost, ne bi trebalo da se plaše posledica ukoliko ne uspeju da ostvare svoje ideje. Neophodno je da organizacija postavi transparentne i jasne smernice o „pravilima igre” i stvori određene mere zaštite u pogledu amortizacije negativnih percepcija ukoliko dođe do negativnih ishoda određenih intrapreduzetničkih inicijativa.

    5 Budite transparentni

    Omogućite pojedincima pristup informacijama. Poveravanje važnih informacija o kompaniji i stvaranje osećaja uključenosti u organizacione odluke učiniće da se zaposleni osećaju više integrisanim u posao, kao i njegove sisteme i procese, bez obzira na njihove lične uloge.

    6 Dajte vreme i prostor

    Da bi bilo koji pojedinac razmišljao van okvira i došao do ideja i rešenja, potrebni su mu vreme i prostor.

    7 Razvijte osećaj odgovornosti

    Kada se problem pojavi kod intrapreduzetnika, potrebno je da preuzmu odgovornost i da ga reše odmah. Ako to ne urade, problem bi mogao da eskalira i dovede do neuspeha. Neophodno je razviti kod zaposlenih osećaj „hitnosti” i naučiti ih da rešavaju sve probleme, velike ili male, kako se pojave.

    8 Aplaudirajte i nagradite

    Što je veća afirmacija, to je veća motivacija da budete intrapreduzetnik. Proslavite intrapreduzetničke uspehe i ljude koji stoje iza njih ‒ pojedince ili timove. Priznanje i nagrada su važno pozitivno pojačanje za intrapreduzetnike i daju im podsticaj da ostanu i nastave da dodaju vrednost dok povećavaju svoj doprinos u budućnosti.

    9 Podstičite saradnju i zdravu konkurenciju

    Važno je imati kombinaciju saradnje i konkurencije kako bi se stvorila kultura intrapreduzetništva. Saradnja je neophodna da bi timovi radili zajedno i postigli uspešan spoj ideja i rešenja. Osim ako ne sarađuju, saradnici u timu neće koristiti kolektivnu inteligenciju. S druge strane, treba razviti zdrav osećaj konkurencije među zaposlenima u intrapreduzetničkim kulturama tako da stalno „izazivaju” jedni druge idejama i realizacijama i ne budu previše samozadovoljni. Ambivalentna atmosfera će izazvati da se prag zadovoljstva postignutim stalno pomera na način da ih motiviše da dalje postižu pozitivne iskorake u poslovanju.

    10 Obezbedite resurse

    Da bi napredovali i postigli uspeh u razvoju ideja, inovacija i procesa, od suštinskog je značaja da intrapreduzetnici imaju jasne informacije o dostupnim resursima. Jedna od najvećih poteškoća za intrapreduzetnike jeste nemogućnost dobijanja potrebnih resursa u pravo vreme za pokretanje projekta. Stvaranjem dostupnosti resursa kompanije mogu da osnaže više ideja i povećaju verovatnoću stvaranja novih i održivih oblasti poslovanja.

    Koje su glavne prepreke za razvoj intrapreduzetničke kulture u kompaniji?

    Postoji nekoliko ključnih prepreka koje mogu umanjiti ili blokirati razvoj intrapreduzetničke kulture u kompaniji:

    • ne postoji jasna dugoročna strategija razvoja intrapreduzetničke kulture;
    • pogrešno postavljenja struktura ili neadekvatan način upravljanja strukturom koja promoviše intrapreduzetništvo;
    • neadekvatni alati i procesi za razvijanje intrapreduzetništva;
    • KPI parametri koji ne prate i ne podstiču razvoj preduzetništva;
    • pogrešne veštine unutar tima i nedostatak afirmativnog stava o intrapreduzetništvu.

    Bezbroj je saveta i primera iz prakse koji mogu biti korisni u stvaranju prave klime intrapreduzetništva u kompaniji. U nastavku navodim nekoliko onih koji su univerzalni, bez obzira na polje rada kompanije, i mogu biti inspiracija u postavci intrapreduzetničke strategije.

    Budite fokusirani.

    Motivišite zaposlene kako da u sklopu intrapreduzetničkog duha prepoznaju prave prilike, kako se ne bi uzalud trudili da „idejama zagrevaju okean”. Definisanje strategije inovacija i intrapreduzetništva proizilazi iz misije, DNK, kao i ključnih kompetenci brenda, i važno je da se na pravi način definišu prostori za kreiranje novih prilika.

    Kreirajte promene zajedno sa kupcima.

    Tamo gde to vaš biznis dozvoljava, kreirajte module u kojima vaši kupci mogu, takođe, biti generatori promena. Sjajan primer iz prakse za to daje LEGO, koji je na pravi način demokratizovao razvoj proizvoda uz pomoć različitih formi interakcije sa kupcima. Etsy Inc. je američka kompanija za e-trgovinu fokusirana na ručno rađene ili antikvarne i zanatske predmete iz širokog spektra kategorija i najveća je na svetu u pogledu prodaje ove vrste robe. Aktuelno, platforma Etsy ima preko 120 miliona artikala na svom tržištu, a onlajn prodavnica povezala je 7,5 miliona prodavaca sa 96 miliona kupaca u tekućoj godini. Na ovoj platformi je LEGO regrutovao 200 obožavalaca koji od LEGO kocki kreiraju raznovrsne upotrebne predmete, skulpture. Oni služe kao „soundingboard” za LEGO. Kao drugi pozitivan primer, izdvaja se BRICKLINK – najveća platforma za prodaju LEGO kocki, koju je LEGO i kupio, 2019. godine. LEGO podržava ovaj projekat prodaje polovnih LEGO kocki, jer iz njega, takođe, ima „learningeffect”.

    Dajući ljudima prave alate, resurse, podršku i priznanje na radnom mestu, promovišete okruženje u kome se prirodno stvara kultura intrapreduzetništva. To čini srećne i angažovane timove koji mogu da inoviraju i učine poslovanje produktivnijim i da obezbede dugoročan održiv razvoj kompanije. Time intrapreduzetništvo predstavlja još jedan hrabar i mudar pogled u budućnost.

    Izvor: BIZLife Magazin

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE