Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Faktoring sve češći oslonac srpskih firmi

    Vlasnici preduzeća u Srbiji sve češće se obraćaju firmama koje se bave faktoringom, odnosno naplatom budućeg potraživanja, kako bi za svoje usluge ili isporučenu robu dobili novac unapred, te na taj način izbegli praksu da mesecima čekaju naplatu.

    Iako je potreba za uslugom faktoringa prisutna godinama u srpskoj privredi, praksa pokazuje da se domaće kompanije odlučuju za angažovanje firmi (Faktora) za naplatu budućeg potraživanja tek kad su već potpisali ugovor o prodaji i isporučili svoju uslugu ili robu.

    Zbog nemogućnosti da naplate potraživanja nakon prodaje usluga ili robe, firme često dolaze u finansijske probleme i ne mogu da servisiraju svoje redovne obaveze pa zbog ugovorenih „skupih“ poslova postaju nelikvidne ili, u najgorem slučaju, idu u stečaj.

    Prema podacima Sekcije za razvoj faktoringa Privredne komore Srbije (PKS), promet faktoringa u 2017. godini iznosio je 607 miliona evra, što je za 15 odsto više u odnosu na 2016. godinu. Ovi podaci, objašnjava Vladimir Đorđević iz Udruženja za bankarstvo PKS, ukazuju na porast usluga faktoringa u Srbiji.

    Uobičajeno je, kaže, da se ugovor o faktoringu potpisuje u isto vreme kad i ugovor o prodaji robe ili pružanju usluga. „I tada sav svoj novac dobijete odmah, a kasnije faktor naplaćuje u svoje ime i za svoj račun od trećeg lica“.

    Velika je razlika između naplate potraživanja koje je definisano zakonom i „uterivanja dugova“. Faktoring predstavlja vid finansiranja gde preduzeće koje očekuje prihod (ima potraživanje), prodaje ta potraživanja trećoj strani (Faktoru) i odmah dobija likvidna sredstva neophodna za svoje poslovanje.

    Firme u Srbiji se, kažu stručnjaci, najčešće ne odlučuju da svoj novac traže putem suda i prinudne naplate, što zbog dugih i skupih sudskih procesa, što zbog toga što na taj način gube klijenta.

    Trenutno je u Srbiji 14 privrednih društava upisano u registar faktoringa u Agenciji za privredne registre (APR), a osim njih, ovim poslom se bave i poslovne banke kao i Agencija za osiguranje i finansiranje izvoza Srbije (AOFI).

    Faktoring preduzeće odmah isplaćuje deo potraživanja preduzeću klijentu, do 90 odsto, dok preostali deo koristi za ispravke potraživanja i stavlja ih na raspolaganje klijentu posle naplate potraživanja. Faktoring preduzeće uglavnom naplaćuje proviziju u određenom procentu od iznosa potraživanja faktoring usluge.

    Prema podacima Međunarodnog udruženja faktoring kompanija (FCI) koja ima oko 400 članica u 90 zemalja, ova industrija u prošloj godini beleži ukupan rast od šest odsto, a vrednost ovog tržišta se procenjuje na oko tri hiljade milijardi dolara.

    Procene kažu da u Srbiji, faktoring promet učestvuje u BDP sa oko 1,6 procenata, dok je u EU ta cifra preko 10 odsto.

    Kao najveći izazovi sa kojim se ova finansijska usluga suočava na tržištu Srbije, ocenjuju u PKS, su nerado učešće velikih dužnika i trgovinskih lanaca, nesolventnost i nelikvidnost domaće privrede kao i nedovoljna informisanost malih i srednjih preduzeća o faktoring proizvodu.

    Izvor: RTV, Tanjug

    Foto: Pixabay

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE