
Zašto Gen Z otvorenije govori o novcu?
Kada odrastamo u okruženju koje se ustručava od razgovora o nekoj temi, teško je izgraditi zdrav odnos prema stvarima. U mnogim kulturama razgovor o novcu smatra se nepristojnim, a škole nas ne edukuju o pravilnom vođenju finansija. Kada dođe do prve zarade, mladi tek tada osvešćuju sa koliko malo znanja su ušli u svet. Generacija Z je preko društvenih mreža uspela da prekine generacijsku muku.
Tabu oko novca kao generacijsko nasleđe
Tabu oko novca prisutan je u mnogim Zapadnim zemljama. Forbes kao jedan od korena ovog problema prepoznaje Britaniju u kojoj bogati nisu nikada razgovarali o novcu – puštali su ga da priča sam za sebe.
U Srbiji, prethodne generacije su se ustručavale da međusobno razgovaraju o parama. Deca su odrastala ne znajući koliko zarađuju njihovi roditelji, jer je sramota pitati i nije njihovo da znaju. Nesigurno okruženje može stvoriti i finansijsku anksioznost. Često se dešavalo da deca nisu svesna da su njihovi roditelji ušli u period novčane krize, pa su njihova htenja i želje grubo odbijene. Neznanje i manjak edukacije u školama o osnovama vođenja finansija stvaraju tlo za zbunjenu generciju. Ipak, Gen Z menja matricu.
Novac prestaje da bude tabu kod mlađih generacija koje svoja poslovna iskustva dele preko društvenih mreža. Edukacije nisu u školama već onlajn, a priče o investiranju i štednji deo su njihovog života od tinejdžerskih dana.
Društvene mreže postaju sigurno mesto
Jedan od načina kako novac ulazi slobodnije u svakodnevne razgovore je kroz društvene mreže i preporuke koje influenseri postavljaju. Postalo je poželjno da se navede koliko su stvari koštale, ne zbog isticanja nečijeg statusa već odgovora na pitanje koje svi postavljaju: „Da li ova stvar vredi?“ Tako oni koji putuju uvek navedu cene hrane ili ulaznica u svojim videima. Ideja je da transparentnost najbolje pokaže iskrenost i dobru nameru travel influensera. Isti princip važi i za preporuke šminke, odeće ili obuće. Društvene mreže su time pomogle da se skine bauk sa pitanja: „Koliko ovo košta i treba li da potrošimo novac na to?“
Pored infuensera koji normalizuju razgovor o cenama, sveprisutniji su i kreatori koji dele svoja iskustva u određenim branšama, frilenseri koji su transparentni o tome koliko naplaćuju svoje usluge i učeni ljudi koji u kratkim videima objašnjavaju osnovne pojmove iz ekonomije.
Studija u Britaniji pokazala je da su mladi duplo skloniji razgovoru o novcu nego starije generacije. Gen Zotvara novo poglavlje u vođenju finansija. Teži se otvorenom i transparentnom razgovoru, među prijateljima, porodicom i poslodavcima.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER
Izvor: BIZLife
Foto: Unsplash/Alicia Christin Gerald






