UNESCO: Koronakriza izazvala KATASTROFU u obrazovanju
UNESCO je upozorio da u svetu 20 odsto više đaka 2020. godine nije steklo osnovna znanja čitanja očekivana za njihov uzrast, usled delimičnog zatvaranja škola tokom pandemije COVID-19.
„Broj dece sa teškoćama u čitanju veći je za 100 miliona i dostigao je 584 miliona prošle godine, što je povećanje od više od 20 odsto koje je poništilo napredak ostvaren tokom poslednje dve decenije“, piše u detaljnom izveštaju te UN organizacije za obrazovanje, nauku i kulturu, u kome se navodi da se radi o „generacijskoj katastrofi“.
Taj ključni indikator svake godine meri sposobnost čitanja dece u drugom i trećem razredu osnovne škole, što su osnovna znanja koja, ako nisu solidna, mogu dugoročno da koče obrazovanje učenika.
UNESCO strahuje da će uslediti decenija poremećaja zbog koronakrize i poziva da se preduzmu vanredni napori kao što je uvođenje kurseva i strategija za nadoknađivanje ovog zaostatka.
„Obrazovanje treba biti prioritet u preduzetim merama prema zdravstvenoj krizi i u planovima oporavka“, rekla je za AFP generalna direktorka UNESCO Audrey Azoulay.
„Međunarodna saradnja bi trebalo da se mobiliše kako bi se poštovalo osnovno pravo na obrazovanje i osigurao kontinuitet učenja“, rekla je Azoulay uoči međunarodnog sastanka ministara obrazovanja 29. marta.
Delimična otvaranja škola
U izveštaju se navodi da je 65 odsto vlada zemalja sa slabim prihodima smanjilo finansiranje obrazovanja, u odnosu na 35 procenata u zemljama sa visokim prihodima.
„Gubici u učenju“ će tako biti najveći u Latinskoj Americi i Karibima, te u centralnoj i južnoj Aziji. Škole su potpuno zatvorene u tridesetak zemalja među kojima su Meksiko, Mađarska i Saudijska Arabija.
Većina zemlja je izabrala delimična otvaranja pod određenim uslovima, kao Sjedinjene Države u kojima besni roditelji organizuju demonstracije od početka godine.
Školske ustanove su potpuno otvorene u oko polovine zemalja na svetu (107), najvećim delom u Africi, Aziji i Evropi.
Izvor: Slobodna Evropa
Foto: Pixabay