Unapređenje života ljudi u digitalnoj eri
Nenad Zeljković, glavni direktor za tehniku, Vip mobile i A1 Slovenija
- Prošle godine puno toga se promenilo pa i navike korisnika mobilnih operatera: Da li je to uticalo na vašu mrežu i da li ste dodatno investirali u unapređenje tehnologije?
Pandemija je transformisala društvene tokove i ustalila nove komunikacione prakse korisnika, zasnovane na naprednoj upotrebi tehnologije u onlajn prostoru. Rekordan skok potrošnje interneta među korisnicima potvrđuju i poslednji RATEL izveštaji, prema kojima je u trećem kvartalu 2020. ukupna količina podataka razmenjenih u mobilnoj mreži dostigla više od 119.7 miliona GB, što je povećanje od skoro 50 odsto u odnosu na isti period prošle godine, a najveći protok internet saobraćaja među operaterima ostvarili su Vipovi korisnici.
Ipak, trend rasta broja korisnika i potrošnje interneta prisutan je bio i ranije, zato smo u razvoj mreže, koja danas obuhvata više od 2.150 baznih stanica i pokriva 98 odsto teritorije investirali više od 120 miliona evra u poslednjih pet godina.
U tekućoj godini nam je u fokusu i automatizacija procesa registracije VoLTE korisnika, koja će omogućiti masovniji pristup ovom servisu poziva preko LTE mreže, kao i ulaganje u kvalitetnije i održivije voice servise.
Ove godine nas očekuje velika prekretnica – postaćemo A1 i jedna ozbiljna svetska alternativa u Srbiji. Investicije u mrežu će biti značajno veće nego u prethodnih nekoliko godina zajedno, jer želimo da napravimo veliki iskorak u kvalitetu mreže i u ruralnim i u gradskim područjima.
- S jedne strane imamo porast internet saobraćaja a sa druge drastičan pad korišćenja rominga u celom svetu. Da li će ovi trendovi napraviti promene u asortimanu usluga koje telekomunikacione kuće nude?
Saobraćaj u romingu je očekivano smanjen zbog manjeg putovanja, dok je potrošnja internet usluga porasla, a to otvara vrata za uvođenje novih servisa koji će unaprediti život ljudi u digitalnoj eri. Ipak, to nije novost – telekomunikacioni operatori uveliko su u fazi izlaska van tradicionalnih okvira poslovanja.
Na primer, jedan od najvažnijih iskoraka u tom smislu je da mi nismo više koncentrisani samo na povezivanje ljudi, već i na povezivanje uređaja, machine to machine komunikaciju.
Ako pričamo o trendovima koji prave promene, mislim da živimo u vremenu koje će biti definisano načinom na koji nove tehnologije oblikuju naš život i rad. Očekuje se postepeno uvođenje pete generacije mobilnih mreža, što će obezbediti brže veze za privatne i biznis korisnike, a otvoriti nove izazove za telekomunikacione operatere.
- Nedavno ste lansirali tehnologiju za efikasniji, sigurniji i ekonomičniji prenos podataka za uređaje koji se povezuju internetom – Narrow Band Internet of Things. Šta ona pruža korisnicima?
Reč je o najpouzdanijoj tehnologiji za povezivanje uređaja koji ne zahtevaju velike korisničke protoke. Korisnici mogu da računaju na višestruko duži životni vek baterije i mogućnost umrežavanja mnogo većeg broja uređaja po jedinici površine, manje troškove prenosa podataka, povećanu osetljivost prijemnika – dakle, bolju propagaciju signala, sigurniju upotrebu i jednostavnu instalaciju. Ove karakteristike predstavljaju direktne prednosti koje u najvećoj meri pogoduju biznis korisnicima i pružaju veliku podršku digitalnom razvoju različitih privrednih sektora, a mogu se koristiti u gotovo svim radio uslovima i na lokacijama koje su ranije otežavale dostupnost.
Vip je od 2019. godine bio uključen u testiranje ove tehnologije. Utvrdili smo njene prednosti i učinili smo je dostupnom na preko 90 odsto teritorije države za 99 odsto stanovništva. Prema tome smo apsolutni lideru u regionu i šire, a možemo reći da smo ekskluzivni provajder ove tehnologije, jer je u svetu omogućava samo 15 odsto telekomunikacionih operatora.
- Šta Vip dalje planira po pitanju ulaganja u razvoj tehnologija usmerenih ka biznis korisnicima?
Buduća ulaganja usmerićemo na razvoj tehnoloških rešenja koja će našim korisnicima omogućiti brže, lakše i bezbednije poslovanje, pomoću modela everything as a service. U tom smislu, dalji razvoj NB-IoT tehnologije nam je među prioritetima, jer kroz savremena ICT rešenja i end to end usluge, omogućavamo biznis korisnicima da optimizuju svoje poslovanje, smanje troškove i uspostave kvalitetnije servise i podršku klijentima. Kompanijama je posebno važno da imaju pristup što većoj količini podataka na osnovu kojih dobijaju povratne informacije o svojim proizvodima i uslugama i, posledično, zadovoljstvu korisnika. Zahvaljujući NB-IoT tehnologiji koja nudi mogućnost umrežavanja i do 50.000 uređaja i senzora za prenos podataka po jednoj baznoj stanici, to je značajno olakšano.
Takođe, rast konekcija predstavlja izazov u pogledu očuvanja kvaliteta i bezbednosti servisa i usluga. Za to su potrebne kampus mreže, na kojima mi radimo, a koje su zbog bezbednosti i efikasnosti od značaja za velike infrastrukturne sisteme kao što su aerodromi i luke.
Kada smo kod sajber bezbednosti, korisnicima smo već ponudili rešenja, kao što su Endpoint Protection – F-Secure, Hardware Firewall – Stormshield i Back up podataka na Cloud i Apple store platformama. Razvojem i primenom novih tehnologija, posvetićemo se njihovom unapređenju kako bismo svojim poslovnim korisnicima ostali siguran oslonac i podrška razvoju njihovog poslovanja.
- Prema najavama iz vaše kompanije ove godine biste trebali i zvanično da postanete A1… Šta će ta promena doneti korisnicima i tržištu?
Da, rebrendiranje je naredna stepenica u kontinuiranom razvoju naše kompanije, koja je za 13 godina poslovanja ostvarila udeo od 25 odsto na domaćem tržištu. Posebno nas raduje što ćemo korisnicima u Srbiji sada moći da obezbedimo širi pristup najsavremenijim tehnološkim rešenjima i servisima, iza kojih stoji jedan od vodećih pružalaca digitalnih i komunikacionih usluga u regionu Centralne i Istočne Evrope. A1 Telekom Austrija grupa godinama uspešno posluje u sedam zemalja i broji 25 miliona korisnika. Zvaničnim prelaskom na poslovanje pod okriljem A1 brenda uložićemo još više truda, energije i entuzijazma da učvrstimo poverenje koje smo stekli kod svojih korisnika i ostanemo njihov prvi izbor i u budućnosti
Izvor: BIZlife magazin
Foto: VIP mobile