Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    (R)evolucija trendova u poslovnom i marketinškom okruženju

    Piše: Predrag Petrović, Senior executive, DP Lux, Plaza i Keprom

    Postkovid era, u kojoj se trenutno nalazimo, nesvesno je nametnula novi tempo poslovnog života. Od svih segmenata poslovanja očekuje se da budu agilniji, deluju po principima kompleksnog razmišljanja, ali da ujedno budu i rezilijentni na brze dinamičke promene i trendove. Kao posledica ovog ubrzanog tempa, prirodno se nameće pitanje da li su budući trendovi oni koji donose evoluciju ili revoluciju u poslovanju.

    Prošlog meseca imao sam čast da budem učesnik na forumu komunikacionih lidera u Beogradu, na panelu posvećenom aktuelnim trendovima u poslovnom i marketinškom okruženju. Sa ostalim panelistima i moderatorom panela kroz nekoliko pripremnih sesija pažljivo smo razmotrili sve trendove, te definisali one koji su najznačajniji za kompanije, sa fokusom na marketinški segment poslovanja.

    Predrag Petrović

    Predrag Petrović

    (R)evolucija marketinških profesionalaca

    Prethodna godina donela je velike promene na tržištu rada. Izrazito visok stepen fluktuacije kadrova postao je uobičajena praksa. Na samom panelu došli smo do podatka koji bi pre pet godina bio šokantan, a danas je realnost: 40 odsto od preko 300 slušalaca panela promenilo je posao u prethodnih 12 meseci. Istovremeno, izneli smo podatak najvećeg portala za traženje posla da je prosečan broj prijava po jednoj oglašenoj poziciji duplo manji u odnosu na prošlu godinu, što, takođe, otežava nalaženje adekvatnih profesionalaca. Tržište rada postaje tako orijentisano da je sve manje ljudi na tržištu koji su spremni da „rade” – da se zaista angažuju za kompaniju, budu agilni i kreativni, te da svojim razvojem doprinesu razvoju kompanije.

    Kompanije na različite načine reaguju na nedostatak kadrova, jedan od njih je i angažovanje kadrova iz inostranstva, sada već i u marketinškom sektoru. Prošle godine u Srbiji je izdato preko 35.000 radnih dozvola za strance, od kojih je 30 odsto izdato građanima Rusije i Ukrajine, dok je ostali broj dozvola posledica nedostatka domaće radne snage na tržištu Srbije.

    Na panelu smo analizirali i dva nova trenda i dve dileme. Naime, sve je češća situacija kod eksperata mlađih generacija da su angažovani u dve kompanije ili više njih, odnosno na više projekata. Ako imamo kandidata koji ima potrebno znanje, da li ćemo ga angažovati ako nam na razgovoru kaže da je slobodan za rad u našoj kompaniji samo četiri sata dnevno, ili tri dana u nedelji? Takođe, na tržištu rada zastupljeniji su specijalisti u odnosu na generaliste bilo kog segmenta poslovanja. Mlađe „snowflake” generacije su više sklone uskosegmentisanom projektnom polju rada i nerado prihvataju širokopojasne odgovornosti generaliste. Pitanje za budućnost je kako napraviti u timu kvalitetan spoj generalista i specijalista, kako bi bio ostvaren maksimalan razvoj i performans kako u marketingu tako i u bilo kom drugom segmentu poslovanja.

    (R)evolucija društvenih mreža

    Pojava Tiktoka i razvoj njegovog uticaja uneli su pometnju i doveli do promene trendova na društvenim mrežama. Za razliku od ranije (i kod nekih ciljnih grupa još uvek) obožavanih mreža Fejsbuk i Instagram, Tiktok svoj uticaj ne bazira na broju pratilaca, već on isključivo zavisi od dobrih ideja i poznavanja algoritama ove mreže, sa ciljem da do 15. sekunde održimo pažnju korisnika, čime algoritam dozvoljava širenje videa i postižemo željenu viralnost. Ovo predstavlja i najveći izazov za kompanije, jer je za kreiranje sadržaja potrebno posebno angažovanje, zbog čega je ova mreža i dalje vrlo malo ili neadekvatno zastupljena kao kanal komunikacije kompanija u Srbiji ka krajnjim korisnicima.

    Na panelu sam izneo kao primer dobre prakse Tiktok stranicu Belodore Srbija, kao najaktivniju ritejl stranicu u Srbiji, i izneo ključne stavke ove uspešne priče, iza koje, ipak, stoje veliki rad i saradnja kompanije i agencije:

    • Ciljna grupa na mreži Tiktok značajno se proširila u prethodne dve godine, te je značajan trend prelaska na ciljne grupe od 20 do preko 50 godina.
    • Tiktok ne čini samo zabavan sadržaj, ali je zabava važan deo Tiktoka. Na brendu je odgovornost da se kreira adekvatan mesečni scenario koji daje efektne rezultate, ali pri tome ne narušava identitet brenda.
    • Endorseri na Tiktoku treba da budu što više „genuine”. Ambasadori Belodore Srbija na Tiktoku jesu koleginice iz Belodore niche parfimerija, koje na pravi način približavaju brend i šire „hype”.
    • Odabrani i najefektniji video-materijali sa Tiktoka mogu se povezati na ostale društvene mreže kompanije i tako doprineti razvoju viralnih videa. Belodore Srbija na ovaj način ima video-materijale na Tiktoku sa preko milion pregleda.

    (R)evolucija rada sa influenserima

    Sve veći broj mreža, uz težnju da influenseri ostvare što veću interakciju sa pratiocima i time generišu što veće prihode od promovisanja brendova, doneo je nekoliko nuspojava na tržištu:

    • Kreativnost influensera pod naletom zahteva sve više brendova, što postaje izazov i preti da preraste u šablonizaciju. Novi trend je #inspiringcreators i očekuje se da se evolucija i u našem regionu odvija u tom pravcu.
    • Najveći broj influensera nije uže profilisan po kategorijama koje promoviše, čak ni po cenovnim kategorijama robe, tako da imamo slučaj javnih ličnosti koje paralelno rade kao zaštitna lica supermarketa i brendova visoke mode i kozmetike. Posledica ove pojave je da je u 2022. godini nekoliko premijum beauty brendova odbilo kompletne liste predloženih influensera za svoje događaje, uz napomenu da ne mogu da se povežu sa influenserima koji nemaju jasno izgrađen identitet.
    • Prethodne dve tačke su preduslov da bismo došli do nivoa da na tržištu zaista možemo imati influensere koji će biti endorseri brenda ili nekog konkretnog trenda. Za ovu (r)evoluciju će biti potrebna hrabrost i diferencijacija određenih influensera, ali je to ujedno i investiranje u personalizaciju influenserskog identiteta, koji je sada na ivici da ostane potpuno nedosledan i nejasan pratiocima, ali i kompanijama.

    (R)evolucija rada – AI/ChatGPT

    Ovo je, zaista, tiha revolucija. Preko 50 odsto od više od 300 slušalaca panela već koristi ChatGPT u poslu. Čuli smo i primer jedne agencije da je uz pomoć ChatGPT-a značajno ubrzala pripreme za izradu jedne kreativne ponude. Druge kompanije su koristile ovaj modul za kreiranje oglasa za posao na osnovu zadatih parametara. Postavlja se pitanje da li treba da se sa strahopoštovanjem odnosimo prema ovom trendu, uz bojazan da će ugasiti određena radna mesta (copywriteri, kreatori sadržaja itd.) ili će ovaj model veštačke inteligencije biti samo alat za efikasnije poslovanje. Bitan trend koji će pokazati snagu globalne primene ChatGPT-a jeste i trend zabrane njegovog korišćenja od strane nekoliko država – pre svega, Kine i Rusije, kao velikih tržišta. Italija je prva zemlja Evropske unije koja je uvela zabranu korišćenja ChatGPT-a, jer je njeno regulatorno telo pokazalo da ovaj modul nije u skladu sa GDPR-om i da bespravno prikuplja i obrađuje podatke građana Italije. Tako ChatGPT ima sve odlike tihe revolucije, pa ćemo pažljivo pratiti razvoj ovog trenda u globalnom poslovanju.

    (R)evolucija event menadžmenta

    Ova tema nije obrađivana na predmetnom panelu, ali je tema ovog broja magazina BIZLife. Više nego ikada, interesovanja se izuzetno brzo menjaju. Ono što je nekada bilo uobičajeno u event industriji – postaje zastarelo. Zato nije iznenađenje da ova industrija, izgrađena na interesima ljudi, mora brzo da se adaptira na ove dinamične promene. Publika postaje sve zahtevnija i nije zainteresovana za događaje kojima nedostaju planiranje, drugačiji sadržaj i adekvatan prostor. Zato je potrebno da priznamo sledeće: ako na događaju nemamo jasan scenario, ako učesnici nisu angažovani programom, digitalnim i stacionarnim aktivacijama, mestima za kreiranje digitalnog sadržaja koji će se promptno deliti na društvenim mrežama kao izvanredan doživljaj, ako kvalitet hrane i pića ne prati kvalitet brenda koji želimo da prezentujemo, ako posle događaja odmah ne pošaljemo PR materijale za njegovo postpromovisanje, onda smo propustili da izazovemo i WOW i ECHO efekat događaja i brenda koji smo želeli da predstavimo.

    Na jednom događaju koji sam imao prilike da organizujem u 2019. godini za veliki međunarodni trgovinski lanac naziv događaja i dres kod imali su istu odrednicu: „Be unique, not perfect!” Desetine pozvanih gostiju kontaktiralo je sa nama sa istim pitanjem: „Šta da obučem po ovom dres kodu? Nikad mi niko nije dao toliku slobodu oblačenja na događaju i sad ne znam kako treba da izgledam.” Na samom događaju svako je temu doživeo na svoj način i to je bila prava reakcija, jer su se svi samim pravilom o oblačenju angažovali za događaj i pre njegovog početka. Jedna od gošći dolazi i kaže: „Nisam imala pojma šta da obučem, ali kad sam videla ovu majicu, znala sam da sam prepoznala svoj izgled na ovom događaju.” Na majici je pisalo; „I’m a cliché!”

    (R)evolucija trendova u poslovnom i marketinškom okruženju definitivno će biti naslonjena na sve dinamičniji razvoj društva, makroekonomskih i političkih uticaja, kao i navika kupaca. Ono što bismo juče nazvali revolucijom, danas je, u stvari, dinamička evolucija trendova, bez koje nećemo biti u mogućnosti da nastavimo da gradimo jedinstvene identitete kompanija koje predstavljamo. Stoga, napred u (r)evoluciju! 

    Izvor: BIZLife Magazin

    Foto: Unsplash

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE