
Opštine širom Srbije duguju milijardu evra
Gradovi i opštine, zajedno sa svojim javnim preduzećima, imaju dug od gotovo milijardu evra i kasne u plaćanju dospelih obaveza prema dobavljačima u iznosu od oko 300 miliona evra.
S druge strane, neplaćanje dospelih obaveza pravi lažnu sliku da nemaju deficit. Neadekvatno upravljanje javnim finansijama na lokalu jedan je od najvećih rizika za stabilnost javnih finansija, pišu Novosti.
U Ministarstvu državne uprave i lokalne samouprave naglašavaju da veliki fiskalni problem na lokalu predstavlja činjenica da njihovi budžeti nisu kredibilni, odnosno da dolazi do velikog odstupanja između planiranog budžeta i izvršenja.
Prihodi se nerealno postave kako planirani deficit ne bi bio veliki, kažu u Ministarstvu. Posledica svega je, po analizi Fiskalnog saveta, da lokalne samouprave u proseku ne ostvare oko 15 odsto planiranih prihoda i oko 20 procenata planiranih rashoda. Struktura rashoda je takođe loša na lokalu. Previše se troši na subvencije, a premalo za kapitalne rashode.
Kako bi poboljšale stanje u svojoj kasi, opštine i gradovi do 8. aprila mogu da se prijave za projekat „Reforma lokalnih finansija – Relof 2“, koji finansira Švajcarski sekretarijat za ekonomske poslove. Cilj je da se uspostavi sistem finansijskog upravljanja i kontrole, funkcija interne revizije i nadzor nad radom lokalnih javnih preduzeća.
Opštine i gradovi često prilikom izrade budžeta u rashode uključuju i zaostale obaveze iz prethodnog perioda, pa i planiraju rashode za koje postoje male šanse da se dese, kao što su veliki investicioni projekti i tako dobiju nerealno visoke planirane rashode.
Izvor: Novosti
Foto: Pixabay