Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Aleksnadra Gregović

    Novi talas entuzijazma u luksuzu

    Piše: Aleksandra Gregović Senior Manager, Clients & Markets, Deloitte

    Kako su se kompanije koje se bave proizvodnjom luksuzne robe oporavile od štetnog uticaja pandemije virusa kovid 19, sad im se ukazuju mogućnosti koje proizilaze iz „zelene tranzicije” i napredovanja ka modelu cirkularne ekonomije i odgovornom poslovanju. To, uz neprekidnu digitalnu revoluciju metaverzuma i Web3 tehnologije, dovodi do porasta entuzijazma u industriji luksuzne robe, a kompanijama otvara mogućnost za novitete i inovacije.

    U ovoj vrsti ekonomskog modela proizvodi se koncipiraju i proizvode po principu održivosti u dizajnu, a zatim ponovo ulaze u privredu nakon upotrebe, nikada ne završavajući kao otpad. U stvari, cirkularnost, primenjena korišćenjem pravih tkanina, materijala i dizajna, omogućava da se proizvodi koriste duže, omogućavajući benefite ne samo za poslovanje već i za celokupno društvo i životnu sredinu.

    S druge strane, potrošači zahtevaju proizvode koji su održiviji u proizvodnji, upotrebi i na kraju životnog veka, pozitivno vrednujući one koji su napravljeni od recikliranih materijala i/ili materijala koji se mogu reciklirati, kao i one napravljene u korektnim i poštenim uslovima. Takođe, potrošači menjaju način na koji kupuju, koriste i prodaju luksuzne proizvode i sve više pokazuju interesovanje za tržište polovne robe (nekada domen ljubitelja „vintidža”). Najvažnije prednosti kupovine polovne luksuzne robe za potrošače jesu: pristupačnost (budući da proizvodi mogu da se kupe po pristupačnim cenama), kolekcionarstvo (npr. kupovina ograničenih izdanja proizvoda koji nisu dostupni drugde), a i to što predstavlja odgovornu alternativu uz pomoć koje nove imućne generacije mogu da kupe stvari bez ostavljanja negativnog uticaja na životnu sredinu.

    Prema Deloitteovom izveštaju „Svetske sile u sektoru luksuzne robe” iz 2022. godine, sto najvećih svetskih proizvođača luksuzne robe ostvarilo je ukupne prihode od 305 milijardi dolara u finansijskoj 2021. godini, što predstavlja prosečan porast od 21,5 odsto u odnosu na prethodnu godinu.

    Zbog rastuće potražnje u ovom segmentu tržišta, neke kompanije već investiraju u platforme za ponovnu prodaju, kao alternativni kanal distribucije, ili udružuju snage sa ovakvim platformama. Kroz tržište korišćene robe kompanije povećavaju svoju posvećenost održivim praksama i preduzimaju dalje korake ka stvaranju cirkularne ekonomije u luksuznoj robi. Ponovna prodaja (preko interneta i na fizičkim prodajnim mestima) najpopularniji je poslovni model cirkularne ekonomije koji kompanije mogu da usvoje.

    Inače, na tržištu ponovne prodaje kupci mogu da pronađu starinske dragocenosti, ograničena izdanja i kolekcionarska izdanja koja još uvek imaju svoju originalnu vrednost, a u nekim slučajevima se prodaju po ceni koja je veća od prvobitne maloprodajne cene.

    Ovo potvrđuje vrednost luksuznih proizvoda koji su napravljeni da izdrže test vremena, te podstiče potrošače da kupuju manje, ali bolje, obezbeđujući da ovi proizvodi budu u opticaju tokom dužeg perioda.

    Ostali poslovni modeli koji se međusobno ne isključuju i koje kompanija može usvojiti jesu iznajmljivanje, popravka i prerada.

    Međutim, s rastom tržišta polovne robe i transakcijama koje se većim delom obavljaju putem interneta – raste i rizik od širenja falsifikovane robe, što je ujedno jedan od najvećih problema u industriji luksuznih proizvoda. Zbog toga se kompanije fokusiraju na efikasna rešenja problema. Jedno od njih je digitalni pasoš, odnosno digitalni alat koji se često zasniva na blokčejn tehnologiji, pomoću kog se potvrđuje poreklo luksuzne robe, kao što su dizajnerski predmeti ili umetnička dela. Blokčejn tehnologija, obično povezana sa kriptovalutama, pronašla je svoju ulogu na tržištu luksuzne robe, jer pomaže u verifikaciji i autentifikaciji porekla predmeta. Bilo da se radi o novom ili polovnom predmetu, kupovina se može odmah potvrditi skeniranjem digitalnog pasoša, koji pokazuje njegovo poreklo i dokazuje da je predmet autentičan.

    Predviđa se da će i metaverzum promeniti naše živote na sličan način kao što su to učinili pametni telefoni i široka upotreba interneta. Do 2030. godine metaverzum bi mogao da broji pet milijardi redovnih korisnika, pri čemu se trgovinske mogućnosti procenjuju na oko 13 milijardi američkih dolara. Metaverzum daje luksuznim kompanijama jedinstvenu priliku da iznova osmišljaju iskustvo luksuza, grade kredibilitet, odnos kupaca sa brendom i lojalnost brendu. Potrošači sada mogu na nove načine, kroz digitalnu realnost, da ostvaruju interakciju sa proizvodima i njihovom suštinom.

    Već oko dve godine proizvođači luksuzne robe pioniri su u eksperimentisanju u metaverzumu, jer koriste digitalnu realnost kako bi ostali relevantni i za svoju stalnu publiku i za novu ciljnu publiku, koju čine mladi, tehnološki potkovani potrošači.

    Još uvek u ranim fazama razvoja, potencijal koji metaverzum nudi luksuznim brendovima jeste prolaz do rastuće zajednice potrošača iz generacije Z i generacije Alfa, koje nemaju geografske, rodne ili kulturne barijere i koje su veoma zainteresovane za kupovinu digitalne robe. Virtuelna realnost omogućava brendovima da komuniciraju sa ljudima do kojih ranije, van interneta, možda nisu mogli da dopru, te može učiniti luksuz dostupnim široj javnosti.

    Proizvođači luksuzne robe iznalaze održivija rešenja, a budući da je deo virtuelne realnosti, metaverzum bi mogao da omogući da luksuz bude održiviji nego u stvarnom svetu. Luksuzni proizvodi su u digitalnom univerzumu ekološki prihvatljiviji od aktuelnog modela potrošnje odeće i modnih dodataka, jer ne postoje ograničenja u resursima, a predmeti bi se mogli koristiti iznova i iznova ili zameniti bez stvaranja otpada.

    Izvor: BIZLife Magazin

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE