Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Ljubav pod BUDNIM OKOM: Kontroverzna državna aplikacija za upoznavanje i njen uticaj

    Piše: Marija Stojadinović, Webmind

    Najmnogoljudnija zemlja na svetu planira da to i ostane – Kina je lansirala aplikaciju za upoznavanje s ciljem povećanja stope nataliteta, koja je u 2022. godini bila rekordno niska. No, imajući u vidu da država nezvanično nadzire ponašanje građana upravo putem zvaničnih aplikacija, ponovo se postavlja pitanje o privatnosti korisnika i zaštiti ljudskih prava.

    O inicijativi

    U 2022. godini Kina je imala rekordno nizak broj novorođene dece, a očekuje se da će taj broj biti još manji u tekućoj godini. Ovo je ujedno prvi put u poslednjih 60 godina da je broj stanovnika Kine počeo da opada. Zato su osmislili nacionalnu politiku za podizanje stope nataliteta na koju bi se malo koja zemlja usudila –pokrenuli su aplikaciju za upoznavanje.

    Naime, u istočnoj kineskoj provinciji Đangsi razvili su aplikaciju Palm Guixi, po istoimenom gradu, čiji broj stanovnika iznosi oko 640.000. Ideja ove aplikacije je da samcima olakša pronalaženje partnera, te da ih podstakne na brak. Pored onlajn aktivnosti, ova državna inicijativa predvidela je i događanja uživo kako bi učvrstila socijalnu interakciju između korisnika.

    Tako je, na primer, u gradu Gaoan stotinu korisnika ove aplikacije prisustvovalo događaju koji je bio osmišljen tako da „neguje tradicionalnu kinesku kulturu”, pa su svi prisutni morali doći obučeni u narodnu nošnju i učestvovati u igrama ne bi li se zbližili. Sudeći po odzivu, samcima u ovom gradu jeste bio potreban podsticaj i događaj ovog tipa, koji se ispostavio dosta efikasnijim od pojedinačnih napora za upoznavanje potencijalnog partnera.

    S druge strane, brojni korisnici na platformi Weibo – kineskoj verziji Tvitera – žustro se protive ovoj kampanji, tvrdeći da je primitivna i površna. No, ova inicijativa, ipak, jeste preispitala neke tradicionalne običaje, najpre one koji se tiču troškova venčanja, a za koje se smatra da su najviše doprineli smanjenju broja brakova u protekloj dekadi.

    Rekordan broj brakova u Kini bio je 2013. godine, kada ih je na teritoriji cele zemlje ukupno bilo 23 miliona. Prošle godine taj broj je iznosio 11,6 miliona, što je za oko 700.000 manje nego u prethodnoj godini. Drugim rečima, u Kini su u 2021. bila 5,4 braka na 1000 ljudi, dok je, recimo, u SAD u istom periodu prosek bio šest brakova na 1000 ljudi, a u Saudijskoj Arabiji čak 9,6.

    Ovaj negativan trend se državnim zvaničnicima nikako nije svideo, te su rešili da umešaju prste i u ovaj vrlo privatan deo života građana.

    aplikaciji

    Sada, kada smo objasnili problematiku, vreme je da postavimo pravo pitanje: Kako ova aplikacija, zapravo, funkcioniše i koji su potencijalni rizici po privatnost građana?

    Ova aplikacija nadovezuje se na širi sistem putem kojeg se prati takozvani društveni kreditni rejting (engl. social credit score) – učešće u ovakvim aktivnostima povećava društveni kreditni rejting građana. Zašto je to bitno?

    Ovaj sistem, takođe, sadrži druge informacije o korisnicima koje su povezane, recimo, sa njihovim digitalnim novčanikom, a time i sa potrošačkim navikama. To znači da softver aplikacije Palm Guixi, pored informacija koje korisnici unesu, ima i dodatno znanje, na primer, da li volite da idete u bioskop ili pozorište, ili pak preferirate sportske događaje. Sve to mu pomaže da bolje proceni ko vam može biti kompatibilan partner, po cenu vaše privatnosti.


    Pitanje na koje nismo uspeli da dobijemo odgovor (premda ga možemo pretpostaviti) jeste da li je ova aplikacija namenjena samo heteroseksualnim parovima

    Treba pomenuti da, iako je ovo prva zvanična aplikacija za upoznavanje u Kini, definitivno nije jedina. Naime, prošle godine je bilo oko 275 servisa za upoznavanje, a prema nekim procenama, ova industrija vredi više od sedam milijardi američkih dolara.

    Naposletku, u budućnosti možemo očekivati još više ovakvih scenarija u zemljama sa niskom stopom nataliteta. Japan se već pridružio ovom trendu svojom verzijom slične aplikacije za upoznavanje, koja, takođe, koristi veštačku inteligenciju, a očekuje se da će i Južna Koreja uskoro predstaviti svoju verziju.


    Budući da je ova aplikacija odobrena od strane državnih vlasti, to znači da ona ima pristup svim dostupnim informacijama građana koji žive u ovoj provinciji. Upravo ove informacije pomažu softveru da izgradi detaljne profile korisnika, koji potom, uz pomoć veštačke inteligencije, odlučuje ko su kompatibilni kandidati. Nakon što spoji profile korisnika, ubacuje ih u WeChat grupu kako bi uspostavili komunikaciju i bolje se upoznali. Jedini problem je u tome što organi vlasti mogu imati uvid u sve interakcije na ovoj platformi.

    Ukoliko se ispostavi da je interakcija između korisnika bila uspešna, aplikacija im organizuje sastanak naslepo. Budite uvereni da nadležni imaju neophodno predznanje o ovoj temi, budući da je Komunistička partija Kine 2017. godine objavila „Vodič za sastanke naslepo za članove Komunističke partije”. I tu nije kraj. Aplikacija Palm Guixi vodi evidenciju uspešno spojenih parova i, s vremena na vreme, traži da bude obaveštena o tome kako napreduje njihov ljubavni život, nudeći savete za učvršćivanje odnosa ne bi li par stigao do krajnjeg cilja – braka.


    „Iziskivanje novca ili poklona koji idu uz venčanje” zvanično je zabranjeno zakonom. Međutim, u realnosti ovaj običaj je još uvek rasprostranjen, posebno u ruralnim oblastima. Po prosečnoj ceni od 380.000 juana (55.185,23 američka dolara), Đangsi je 2022. godine bio na vrhu nezvanične nacionalne rang-liste cena po kojoj se mogla kupiti nevesta

    Izvor: The Guardian


    Objavljeno na www.web-mind.rs

    Izvor: BIZLife Magazin

    Foto: BIZLife Magazin

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE