Ivana Kekić, Beohram: Ženi u građevini neophodan je naročit kredibilitet kako bi zadobila poštovanje muških kolega
„Ženi u građevini neophodan je naročit kredibilitet kako bi zadobila poštovanje muških kolega”, ističe u Intervjuu za BIZLife Ivana Kekić, direktorka kompanije Beohram.
Ona naglašava da su promene u društvenim normama i percepcijama dovele do povećanog broja žena u oblasti građevine bez straha od stigmatizacije, što je ujedno bio i najveći izazov. Ipak, zaključuje naša sagovornica, uspeh je jedina merljiva kategorija u profesionalnom smislu, za razliku od ličnog koga čini naša slika u očima drugih.
- Kao žena koja uspešno posluje u sektoru građevine, možete li podeliti svoje iskustvo i izazove s kojima ste se susretali tokom stvaranja i vođenja firme?
Oblast građevine je kompleksna i uglavnom prepoznata kao muški posao.

Ivana Kekić, direktorka kompanije Beohram
Pored izazovnih tržišnih okolnosti, učenja i građenja kredibiliteta u ovoj oblasti, kao najveći lični izazov izdvojila bih usklađivanje privatnog i poslovnog segmenta, s obzirom na to da smo fabriku osnivali paralelno s osnivanjem porodice. Vodile su nas jasna vizija i vera u to što stvaramo, a kroz znanje, inovativnost i istrajnost izdvojili smo se kvalitetom kao lideri na tržištu PVC i alu stolarije. Uvek su se težim putem veliki uspesi stvarali, pa je tako bilo i u našem slučaju. Kada jednom savladate veštinu vođenja bilo koje organizacije, sasvim je svejedno u kojoj ste oblasti i koji proizvod prodajete jer su šablon i način uvek isti. Onaj ko zna taj i ume.
- Kako biste opisali glavne izazove s kojima se danas suočavaju žene preduzetnice u građevinskoj industriji?
Promene u društvenim normama i percepcijama dovele su do povećanog broja žena u oblasti građevine bez straha od stigmatizacije, što je ujedno bio i najveći izazov.
Uprkos promenama, i dalje su glavni izazovi plata, ravnopravnost, predrasude i stereotipi. Ženi u građevini neophodan je naročit kredibilitet kako bi zadobila poštovanje muških kolega.
- Šta smatrate merilom uspeha jedne preduzetnice u Srbiji? Da li su to finansijski rezultati, zadovoljstvo kupaca ili nešto drugo?
Jedino i konačno merilo je rezultat. Ili ga imaš ili ga nemaš, treće ne postoji. Uspeh je merljiva kategorija u profesionalnom smislu, za razliku od ličnog koga čini naša slika u očima drugih, to stanje ličnog zadovoljstva odnosima, poslom, sobom… kojim isijavamo kada smo zadovoljni.
Jedino i konačno merilo je rezultat. Ili ga imaš ili ga nemaš, treće ne postoji.
- Kako su mentori i vaše iskustvo rada u internacionalnim firmama uticali na vaš uspeh kao preduzetnice? Koje su ključne lekcije koje ste naučili kroz tu podršku i iskustvo?
Ovo je baš lepo pitanje koje me asocira na lični rast, ujedno i tema kojoj bi se trebalo posebno posvetiti zbog budućih lidera. Trenutno imamo trend samozvanih mentora bez referenci i to može biti opasno za mlade ljude koji počinju svoje biznise. Srećom, kroz karijeru, imala sam tu čast da učim od najboljih. Dobar mentor je poput učitelja koji se pamti celog života. Naučila sam i utkala u svoj život mnogo toga, kao sto su to učinili i moji učenici kojima sam bila mentorka. Pored mnogobrojnih dragocenosti izdvojiću nekoliko meni najznačajnijih. Vrednosti kao sto su lojalnost, poverenje, posvećenost. Način razmišljanja, planiranja, rezonovanja u vođenju i donošenju odluka, zatim menadžerskim veštinama upravljanja i motivacije. Prodaji kao kruni svake poslovne aktivnosti. Sažimanjem u nabrajanju umanjujem vrednost iako to ne želim, ali zaista svako radno iskustvo je dragoceno šta god radili, kakvo god ono bilo, samo radite. Bitno je da učite, radite svakoga dana, rizikujete i kroz padove i uspehe kreirate svoj identitet i vrednost, a nakon toga uspeh dolazi kao posledica pametnog rada stečenog iskustvom.

Ivana Kekić, direktorka kompanije Beohram
- Kao direktorka firme Beohram i vlasnica fabrike za prozore i vrata, možete li podeliti svoje stavove o tome šta poslodavci očekuju od svojih zaposlenih, posebno u kontekstu timskog rada i postizanja ciljeva?
Poverenje, znanje i posvećenost. Mnogo se komplikuje u tim zahtevima idealnih timova, gde od deset željenih u praksi ne ostvarimo ni dva. Suština je u jednostavnosti.
Ako tim nema esencijalne tri karakteristike, onda nemamo tim. Ako nemamo tim, nemamo lidera, kad nemamo lidera do nas je.
- Kako biste objasnili značaj prodaje proizvoda u građevinskoj industriji, posebno u kontekstu vaše maloprodaje? Možete li podeliti neke korisne savete za uspešno vođenje prodajnih aktivnosti?
Prodaja je prodaja. Šta god prodavali, isti je princip. Svi nešto prodajemo – prozor, šampon, uslugu, ideju, danas je sve prodaja. Kroz nestručne prodavce prodaju smo oskrnavili ponuđačima koji su dosadni i nude karakteristike, pa ako se pronađeš u nekoj od njih – ti kupiš ili je proizvod toliko dobar da sam sebe proda. Prodaja je psihologija, ples, sviranje na violini, a ne možeš bez znanja, ritma i treninga svirati. Suština prodaje je rešenje nečijeg problema i zadovoljenje njegovih potreba tvojim proizvodom. Način na koji se to postiže je umetnost i zato je malo dobrih prodavaca. Ako prodaja ne funkcioniše i najbolji sistem pada u vodu, ona je srž problema ako niste profitabilni.
- Kao osoba koja rukovodi dvema kompanijama i pritom je majka troje dece, kako uspevate da balansirate između privatnog života i velikih poslovnih obaveza?
Vi ste danas baš rešili da se dobro upoznamo! Iskreno, nije lako. Naročito ako su deca manje starosne dobi, u kojoj zavise od vaše prisutnosti. Danas se od žene očekuje učinak od 100% na svim poljima. To je nemoguće. Pojede je posao, kada dođe kući preostalim delom snage posvećuje se deci i kućnim obavezama, potpuno zapostavljajući sebe. Još je pitamo: sta ti je? Iako sam izmenadžerisala privatne i delegirala poslovne obaveze, još uvek žongliram kao i svaka žena i težim tom famoznom balansu. Bitno je da prihvatimo trenutnu fazu u kojoj se nalazimo sa znanjem da će proći i da će na kraju sve biti u redu. Dodatnim naporom koji žene ulažu, plodovi su brojniji, a slast uspeha veća. Zato svaka od nas stvara svoje remek-delo u okvirima svojih mogućnosti, a težeći ostvarenju svoje genijalnosti. Zato verujte, jer sve je moguće onome koji veruje!
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. Prijavite se na naš newsletter.
Izvor: BIZLife Magazin
Foto: Ange Bos Portrait