Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Istorijat plaćanja: Od računa pisanog rukom do transakcija iz fotelje

    Do pre nekoliko decenija bilo je nezamislivo da će nam gotovo sve biti dostupno na klik. Živeli smo u eri čekanja u redovima na šalterima, gomile papira i predugih procedura koje su nam oduzimale vreme i strpljenje. Danas je situacija drugačija, toliko drugačija da gotovo sve svoje obaveze u vezi plaćanja možemo obaviti iz fotelje.

    U digitalnoj eri, banke, kompanije, pružaoci najrazličitijih usluga vam omogućavaju da digitalizujete mesečno plaćanje računa. Online plaćanja vam pomažu da izvršite transakcije kad god želite, bilo da ste kod kuće ili u kancelariji. Samo se prijavite na internet stranicu ili aplikaciju svoje banke i izvršite plaćanja sa bilo koje lokacije. Ovo ublažava potrebu da fizički posetite filijalu. Ovo štedi vaše vreme, novac i trud.

    Sve u svemu, online plaćanja su sada nezamenljivi deo modernog načina života. Može se sa sigurnošću reći da vidimo sve više banaka, online prodavnica i mnogih drugih industrija koje klijentima nude kupovinu i plaćanje na mreži, čineći transakcije na mobilnom uređaju i računaru mnogo jednostavnijim. Ali kada je sve ovo nastalo?

    Plaćanje računa online, e-račun (Freepik)

    Zanimljivo je da se koreni elektronskog plaćanja mogu pratiti do 1871. godine, kada je Western Union debitovao sa elektronskim transferom sredstava (EFT) u SAD-u. To je bio prvi put da su ljudi mogli da plaćaju robu i usluge bez potrebe da budu prisutni tokom procesa transakcije. Oblici plaćanja nastavljaju da se transformišu od tada, uključujući lansiranje prve moderne kreditne kartice Banke Amerike 1958. godine.

    Međutim, tek 1960-ih godina je pokrenuta Mreža američkih agencija za napredne istraživačke projekte (ARPANET). Platforma je postavila temelje za internet sa kojim smo danas upoznati, otvarajući put za sledeću evoluciju metoda plaćanja.

    Godine 1994., Stenfordska federalna kreditna unija je priznata kao prva finansijska institucija u Severnoj Americi koja je pokrenula svoje online bankarske usluge za sve svoje klijente. Predsednička banka je ubrzo sledila njihove korake 1995. godine, kao prva banka u zemlji koja je klijentima ponudila pristup svojim nalozi na mreži.


    Tokom ovog vremenskog perioda, verovalo se da je prva online kupovina bila pica iz Pizza Hut-a. To je navodno bila pica sa feferonima i pečurkama, jedan od klasičnih menija čuvenog lanca brze hrane.


    Poslovanje na mreži je gotovo imperativ za svaku kompaniju, čak i ako se njihov primarni proizvod ili usluga kupuje lično. Prihvatanje online plaćanja i izdavanja računa za robu ili usluge pomaže kompaniji da dosegne širu publiku i održi neometano korisničko iskustvo.

    E-račun (Freepik)

    Nekada je novac živeo u banci

    Kada biste hteli da kupite nešto, zamolili biste prodavača da bude ljubazan i preda vam nešto novca. Da ste žena, morali biste da tražite od muža da vam podigne novac i tako sve do 1960-ih u SAD i 1975. u Velikoj Britaniji kada je ženama bilo dozvoljeno da imaju svoj bankovni račun. Odneli biste novac u prodavnicu, platili ono što ste želeli da kupite i primili kusur – a vaš račun bi nekada čak bio i napisan rukom.

    Godine 1984., možemo reći da je upravo jedna dama napravila mini revoluciju. Džejn Snoubol, gospođa od 72 godine sedela je kod kuće i sačinila prvu online porudžbinu na svetu, naručivši kukuruzne pahuljice, margarin i jaja. Koristila je daljinski upravljač i Videotek na svom TV-u. Poslala je narudžbinu putem fiksnog telefona u njen lokalni supermarket koji joj je robu i isporučio, a ona je platila gotovinom. To je zato što su online plaćanja morala da čekaju da Tim Berners-Li izmisli WEB.

    Mrs Snowball (ITNSource; ITV-Studio; BBC)

    Svet digitalizacije je otišao korak dalje, pa sad i račun možete dobiti online i platiti ga na isti način. Zakonska regulativa u Srbiji je načinila veliki korak u ovom domenu i obavezala sve kompanije da izdaju e-račun potrošačima svojih proizvoda i usluga.

    Jedna od kompanija koja je i pionir u ovoj oblasti je SBB. Ona je svojim korisnicima omogućila da svakog meseca kroz e-račun, koji dobiju na e-mail, direktno pristupe online plaćanju.

    E-račun predstavlja znatno lakši način poslovanja kompanijama, jer se pre svega štedi na vremenu, troškovima isporuke i osoblju. Takođe, e-račun i za krajnjeg korisnika usluga predstavlja benefit, jer je u digitalnoj eri znatno lakše račun dobijati elektronskim putem i na taj isti način ga plaćati. Iz brze dostupnosti e-računa proizilazi i brže plaćanje obaveza. Važno je napomenuti i da se prelaskom na e-račun eliminiše potreba za štampanjem na papiru, na taj način se smanjuju troškovi i otpad povezani sa aktivnostima u lancu snabdevanja papira.

    Izvor: BIZLife/Mladen Stanković

    Foto: Freepik/BBC

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE