
Inspektori kao „TAJNI KUPCI“ love trgovce koji KRŠE ZAKON
Tržišni inspektori, imitirajući potrošače, uspevaju da uhvate na delu osobe i trgovce koji neregularno posluju.
Kako pišu Novosti, metod prikrivene kupovine koji je propisan zakonima najviše su primenjivali kod prodavaca duvana, odeće i obuće, kao i prilikom ugovaranja zanatskih usluga, iznajmljivanja stanova i oglašavanja astrologa.
U Ministarstvu trgovine, objašnjavaju da se ovo izuzetno sredstvo, kada inspektori u ulozi kupca pazare robu ili uslugu u fizičkim ili onlajn prodavnicama, primenjuje samo ako na drugi način ne mogu da se obezbede potrebni dokazi ili bi to bilo veoma otežano.
Koristi se u situacijama kada postoji osnovana sumnja da neka osoba prodaje robu ili pruža usluge, a nije registrovana za tu delatnost, kao i u slučaju ako registrovani trgovac ne izdaje račune. Oni koji krše propise uvek se iznenade kada budu uhvaćeni na delu.
„Pitaju šta je to prikrivena kupovina i da li su oni prvi koje inspektori kontrolišu“, navodi Uroš Kandić, državni sekretar u ministarstvu. „Potrebno je da im se objasni o kojoj metodi se radi i u kojoj situaciji se primenjuje“, dodaje.
„Lov“ na astrologe, trgovce preko interneta…
Inspektori su, kao tajni kupci, uspeli da doskoče i mnogim osobama koje su se ilegalno bavile izradom horoskopa i to naplaćivale. „U ovim slučajevima je bilo izuzetno teško obezbediti dokaze uobičajenim putem, jer su se izjašnjavali da to rade iz hobija, samo za rođake, prijatelje i poznanike, i to bez naknade“, kaže on.
U jednom od slučajeva iz oblasti oglašavanja astrologa u štampanim medijima i putem interneta, inspektor je ugovorio izradu horoskopa i natalne karte po ceni od 20 evra, putem SMS poruke.
„U skladu sa dogovorom, inspektor je pošiljku preuzeo i izvršio plaćanje pouzećem i na taj način su pribavljeni dokazi da ta osoba pruža usluge uz nadoknadu. Zabranjeno mu je neregistrovano obavljanje delatnosti i podnet zahtev za pokretanje prekršajnog postupka nadležnom Prekršajnom sudu“, objašnjava Kandić.
Kako navodi, kada koriste metod prikrivene kupovine inspektori ne najavljuju kontrolu, ne predstavljaju se pre početka i ne pokazuju nalog za nadzor, nego se ponašaju kao potrošači.
Tek kada okončaju kupovinu, onda kažu ko su i osobi uručuju nalog. U proseku se ova metoda primenjuje oko 30 puta godišnje.
„U maloprodajnim objektima tržišni inspektor bira robu koja je izložena i kada obavi kupovinu, odnosno plati, legitimiše se i počinje nadzor“, objašnjava Kandić.
Kada je u pitanju oglašavanje prodaje preko interneta, tržišni inspektor, postupajući kao kupac naručuje robu ili usluge putem imejla, odnosno putem mobilnih telefona.
Kada utvrdi neregularno poslovanje, donosi rešenje o zabrani i podnosi zahtev za pokretanje prekršajnog postupka nadležnom sudu.
Izvor: Novosti
Foto: Beta