Električni automobili u Norveškoj „prestigli“ benzince
Prvi put je u Norveškoj na putevima više električnih automobila nego s motorima na benzin što je i prvi put u svetu.
Od 2,8 miliona registrovanih vozila u toj skandinavskoj zemlji, 754.303 su potpuno na električni pogon, a 753.905 vozila na benzin, saopštio je Norveški drumski transport (OFV).
Međutim, vozila s pogonom na dizel su i dalje najbrojnija, sa skoro milion primeraka i čine 35 odsto ukupnog broja, ali i njihov tržišni udeo brzo opada.
„Ovo je istorijsko“, saopštila je organizacija za transport OFV i istakla da „Norveška brzo ide ka cilju da postane prva zemlja u svetu u čijem će voznom parku dominirati električni automobili“.
Norveška, paradoksalno veliki proizvođač nafte i prirodnog gasa, postavila je sebi cilj da od 2025. godine, odnosno deset godina pre Evropske unije, prodaje samo nove automobile „s nultom emisijom“ izduvnih gasova.
U avgustu su potpuno električni automobili, većinom Tesla model Y, predstavljali 94,3 odsto novo-registrovanih u Norveškoj, što je bez premca u drugim zemljama Evrope gde se e-automobili slabo prodaju.
Postoji zemlja u kojoj su skoro svi novi automobili koji se registruju – električni
Da bi se postigla „elektrifikacija“ drumskih vozila, norveške vlasti su decenijama sprovodile ultrapovoljno oporezivanje koje potpuno električne modele čini konkurentnim u odnosu na modele s motorima na benzin i dizel koji su visoko oporezovani, ali i na modele s kombinovanim, hibridnim pogonom sa benzinskim i električnim motorima.
Ovom uspehu su doprineli i neplaćanje putarine za e-automobile, besplatno parkiranje na javnim parkiralištima i mogućnost korišćenja saobraćajnih traka za javni prevoz, iako su vremenom te mere postepeno smanjivane.
U septembru 2004. norveška automobilska flota je imala samo hiljadu električnih automobila, podseća OFV.
U Evropi sasvim suprotno
Uspeh norveškog modela je u suprotnosti sa stanjem drugde u Evropi. Prodaja električnih automobila u Evropi opada od kraja 2023. godine i oni ove godine čine samo 12,5 odsto prodaje, pokazuju podaci Udruženja evropskih proizvođača automobila (ACEA).
Očekuje se da će njihov tržišni udeo porasti 2025. godine i dostići između 20 i 24 odsto broja novo-registrovanih vozila, po studiji istraživačkog centra Transport & Environment (TandE).
Međutim, neki sumnjaju u sposobnost EU da vozila s motorima s unutrašnjim sagorevanjem potpuno zabrani 2035. godine, kako je obećala.
U Švedskoj koja je sused Norveške, prodaja novih električnih vozila je, po organizaciji Mobility Sweden, opala prvi put ove godine, verovatno zbog odluke Vlade da ukine subvenciju za njihovu kupovinu.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.
Izvor: Beta
Foto: CarVertical