
Bez dokaza – nema prodaje: EU pooštrava pravila za polovne automobile
Prodavci polovnih automobila moraće da dokažu da njihovo vozilo nije za otpad od 2026. godine, što bi moglo da dovede do većih troškova. Ova velika promena deo je nove uredbe Evropske unije o otpadnim vozilima (ELV), o kojoj su ministri zaštite životne sredine postigli zajednički stav 17. juna ove godine, a zasnovana je na nacrtu koji je Evropska komisija predstavila još u julu 2023. godine, piše Auto, Motor und Sport.
Dokaz o ispravnosti sa svakom prodajom
Srž novih pravila leži u članu 25 Nacrta, koji predviđa da će svaki put kada se vozilo prodaje, bilo u zemlji ili za izvoz, biti potrebno dokazati da nije otpadno vozilo. Za to će biti potreban važeći sertifikat MOT-a ili stručno mišljenje nezavisnog saobraćajnog stručnjaka. Bez jednog od ova dva dokumenta, nadležni za registraciju i carinu će odbiti prenos vlasništva ili izvoz.
Jedini izuzetak se odnosi na isključivo privatnu prodaju bez korišćenja onlajn platformi, pod uslovom da se ne radi o komercijalnoj delatnosti. Iako se razgovaralo o mogućnosti dokumentovanja stanja vozila video snimkom, Evropska komisija nije prihvatila taj predlog, pa će važiti samo pisani dokazi. Za komercijalne trgovce i platforme uvodi se dvogodišnja obaveza čuvanja evidencije, kako bi nadležni u svakom trenutku mogli da provere da li je vozilo prodato ili odloženo u skladu sa propisima.
Kada se automobil smatra otpadom?
Prema novoj uredbi, automobil će se smatrati otpadom ako ima značajnu i nepopravljivu štetu, na primer na nosivim delovima karoserije ili ključnim bezbednosnim sistemima kao što su kočnice i vazdušni jastuci. U ovu kategoriju spadaju i vozila bez važećeg broja šasije ili vozila koja su bila parkirana duže od dve godine bez tehničkog pregleda. Kada se izda potvrda o odlaganju vozila, njegova prodaja više nije moguća i mora se reciklirati.
Koga pogađaju nova pravila?
Obaveza dokazivanja ispravnosti u trenutku prodaje u početku će se odnositi samo na putnička i laka komercijalna vozila. Međutim, planirano je i postepeno proširenje propisa na motocikle, kamione, autobuse i specijalna vozila.
Prema nacrtu Komisije, ove kategorije vozila treba da budu uključene u kasnijim fazama implementacije. Tačni rokovi još nisu definisani, ali je jasno da će dokaz o tehničkom stanju i za njih postati obavezan i na srednji rok.
Šta još donosi reforma?
Pored obaveznog dokaza ispravnosti, reforma donosi i druge važne promene.
Uvode se obavezne kvote za reciklirane materijale. Nova vozila će morati da sadrže najmanje 15% reciklirane plastike šest godina od stupanja na snagu uredbe, a taj procenat će se postepeno povećavati na 20% nakon osam godina i 25% nakon deset godina.
Proširuje se i odgovornost proizvođača, koji će morati da preuzimaju i raspolažu vozilima čak i za brendove koji više ne postoje na tržištu, a obaveza se proteže i na druga vozila poput motocikala. Svako vozilo će dobiti digitalni pasoš koji će beležiti njegov ceo životni ciklus, od proizvodnje do reciklaže, i biće zaštićen od falsifikovanja.
Pre uništavanja vozila, biće obavezno demontirati vredne komponente kao što su vazdušni jastuci, kontrolne jedinice, baterije i magnetni materijali sa elektromotora.
Obezbeđena je i kontrola izvoza. Vozila bez validnog tehničkog dokaza više neće moći da napuste EU, a carinski organi će vršiti provere kako bi sprečili ilegalni izvoz.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER
Izvor: BIZLife/Index.hr
Foto: Unsplash/ Andrej Lišakov






