airbnb, sajt, smeštaj

Kako je Airbnb iz očaja postao biznis vredan milijarde?

Danas ga koriste milioni ljudi širom sveta, a pre samo petnaestak godina Airbnb nije bio nikakav „globalni disruptor“, već očajnički pokušaj dvojice prijatelja da plate kiriju.

Priča počinje 2007. u San Francisku, kada su Brian Chesky i Joe Gebbia, tada dizajneri sa skromnim prihodima, shvatili da nemaju dovoljno novca da pokriju stanarinu. U istom trenutku, u gradu se održavala velika dizajnerska konferencija, zbog koje je svaki hotel bio pun.

Najneverovatniji Airbnb na svetu: Plutajuća koliba među glečerima

Njihova ideja? Stavili su par dušeka na naduvavanje u dnevnu sobu, napravili mini web-sajt i ponudili „bed and breakfast“ za ljude koji traže smeštaj. Nisu imali ni plan ni strategiju, samo problem koji su pokušali da reše.

U roku od nekoliko dana, prenoćišta su bila rezervisana. To je bio početak.

Neuspeh, pa onda ideja

Inspirisani neočekivanim interesovanjem, odlučili su da ozbiljnije razviju koncept. Nazvali su ga „AirBed & Breakfast“ – ideja je bila jednostavna: ljudi mogu da iznajme prostor, a putnici mogu da plate manje nego u hotelu, uz „lokalnije“ iskustvo.

Ali, niko nije verovao da će to funkcionisati.

Foto: Freepik

Investitori su odbijali projekat, nazivajući ga „previše čudnim“, „rizičnim“ i „neprofesionalnim“. Čak su im poručivali da „niko normalan neće spavati u tuđem stanu“.

Brian i Joe tada su uradili nešto što mnogi startupi danas romantizuju, ali retko priznaju: prodavali su žitarice da bi finansirali platformu. I to „Obama O’s“ i „Cap’n McCain’s“, tematske kutije za vreme američkih izbora.

Ironično, to im je obezbedilo prve investicije.

Ideja postaje biznis

Ključni trenutak dogodi se kada im se pridružuje Nathan Blecharczyk, programer koji je platformu pretvorio u funkcionalan proizvod.

stan, smeštaj, airbnb

Foto: Unsplash

Airbnb kreće da raste, prvo u SAD-u, zatim u Evropi, pa globalno.

Tehnologija + poverenje

Uspeh nije došao preko noći. Airbnb je sistematično rešavao najveći problem: poverenje.

Uveo je:

  • verifikacije identiteta
  • ocene i recenzije
  • transparentne cene
  • zaštitu za domaćine i goste

Tek kada su ljudi osetili da je proces „bezbedan“ – platforma eksplodira.

Sada možemo da „Airbnb-ujemo“ više od smeštaja: U ponudi – kuvar, vodič, trener…

Do 2019. Airbnb je procenjen na više od 30 milijardi dolara, a kompanija godišnje beleži stotine miliona noćenja.

„Ljudi iznajmljuju stan da plate stan“

Najveća ironija? Airbnb se razvio tako što je ljudima omogućio isto ono što je pokrenulo osnivače: način da plate račune. Ogroman broj domaćina i danas na platformi vidi način da „preživi“, dopuni budžet ili počne mali biznis.

Neki od njih su izgradili mini imperije sa više stanova, timom i profesionalnim pristupom. Drugi su ostali u dnevnoj sobi i dalje sa dušecima.

Kompanija više nije „startup iz garaže“, već globalna platforma koja svojim potezima menja turizam, stanovanje i tržište rente. Ali zanimljivo je da, uprkos veličini, njen narativ ostaje isti: pristupačnost, lokalno iskustvo, „osmeh domaćina“ i kuća koja je otvorena za strance

Od tri dušeka u dnevnoj sobi, preko investorske sumnje, do berze.

Airbnb je primer da startup ne mora da počne kao „tehnološka revolucija“. Nekad počinje kao običan problem, običan račun – i dobra ideja da se on reši. Ostatak je istorija i tržište vredno milijarde.

Izvor: BIZLife/Jovan Kragović

Foto: Unsplash, Freepik

What's your reaction?

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE