
ImoNova A slavi 25 godina poslovanja
U Beogradu, 1999. godine, dan pre nego što su se oglasile sirene NATO bombardovanja, jedan stan je promenio vlasnika. Prodaja tog stana obezbedila je dovoljno sredstava da jedna porodica pregura neizvesne mesece koji su usledili. Nakon uspešno zaključenog posla, za današnjeg vlasnika agencije to je bio trenutak spoznaje da nekretnine nisu samo posao, već njegov budući životni poziv.
Ubrzo, doneo je odluku da otvori kompaniju. Već 2000. godine osnovana je ImoNova, čiju je vlasničku strukturu tada činilo šest iskusnih menadžera iz nekoliko beogradskih agencija.

Privatna arhiva
Kako su izgledale prve godine
Pre 25 godina tržište nekretnina u Beogradu izgledalo je potpuno drugačije nego danas. Tada su dominirali stanovi u starogradnji, dok novih zgrada gotovo da nije bilo, jer se gradnja odvijala sporo i uglavnom u manjim razmerama. Kupoprodaja se najčešće zasnivala na ličnim preporukama i poznanstvima. Zakon o posredovanju u prometu i zakupu nepokretnosti nije postojao, a agencije su tek krčile svoj put na tržištu. Cene stanova bile su daleko niže, ali je i standard građana bio skroman, pa su se stanovi kupovali najčešće sa ciljem rešavanja stambenog pitanja za celu porodicu, ređe kao investicija. Kupci iz inostranstva bili su retki, a pojam luksuznih kompleksa i modernih poslovnih zgrada u Beogradu tada je tek mogao da se nasluti. Tržište je bilo neuređeno, manje transparentno i ograničeno.
Današnjim generacijama je teško da zamisle kako je pre dvadesetak godina kupovina ili prodaja stanova izgledala. Posao se odvijao sasvim drugačije. Internet još uvek nije postojao, oglasi su izlazili u štampanim izdanjima „Politike” i „Novosti”, agenti su komunicirali preko fiksnih telefona, faksa i pejdžera, a fotografije stanova bile su prava retkost.
Danas se posao odvija preko interneta i pametnih telefona, ali ranije su zaposleni provodili sate listajući novine, praveći beleške i čekajući pozive na fiksni telefon u kancelariji. U tom periodu, svaka prodaja bila je događaj vredan slavlja. Agentske provizije su bile manje nego danas, ali entuzijazam je bio ogroman.
Tokom ovih 25 godina, kompanija je prošla kroz sve faze tehnološkog razvoja tržišta nekretnina – od pejdžera i faksa, preko desktop računara, do pametnih telefona i onlajn oglašavanja.
„Tehnologija se menja, ali ljudska potreba za poverenjem ostaje ista”, ističe Boris Čoko. „Nijedna aplikacija ne može da zameni razgovor i empatiju u trenutku kada kupac donosi možda najvažniju odluku u svom životu.”
Godina 2004: Trenutak razdvajanja i rađanje ImoNove A
Nakon četiri godine zajedničkog rada, 2004. dolazi do razdvajanja. Od tada ImoNova A posluje samostalno, sa jednim vlasnikom, stabilno i bez ijedne blokade računa za 25 godina, što je prava retkost u srpskom poslovnom svetu.
Sedište agencije se tokom godina menjalo, ali je uvek bilo u srcu Beograda. Od prve kancelarije u Beogradskoj ulici, okoline Skupštine, pa do današnje adrese, u Zmaj Jovinoj ulici, agencija je ostajala na sličnoj lokaciji sa željom da bude blizu srcu grada, blizu ljudi i njihovih životnih odluka.
Ljudi kao temelj poslovanja
ImoNova A nikada nije bila samo firma, već zajednica. Mnogi zaposleni ostajali su godinama, neki su u njoj dočekali i penziju. Zajednička okupljanja, proslave uspešnih prodaja, neformalna druženja – sve je to činilo atmosferu u kojoj su ljudi ostajali.
Tokom godina, kroz agenciju prošao je širok spektar klijenata. Bilo je tu uspešnih sportista, preduzetnika, pa i estradnih ličnosti. Svako je imao svoju priču i svoje brige.
„Videli smo sve – od suza radosnica kada porodica konačno dobije svoj dom do napetih pregovora kada kupci i prodavci nisu mogli da se slože. Mogli bismo knjigu da napišemo o svemu što se dešavalo na terenima”, kaže Boris Čoko kroz osmeh.
Posebno mesto zauzimaju projekti gradnje na Dorćolu i Vračaru, gde je agencija učestvovala u razvoju i prodaji zgrada. To su bile investicije koje su pokazale da agencija uspešno može da posluje i kao investitor, ali i kreator novih stambenih jedinica.
Klijenti kao najvažnija reklama
Možda najzanimljivija činjenica u čitavoj priči jeste da je ImoNova A svih ovih 25 godina poslovala bez klasičnih marketinških kampanja. Nije bilo bilborda, televizijskih reklama ili agresivnih digitalnih kampanja.
„Naši klijenti su bili naša reklama. Kada vas preporuči neko ko je zadovoljan, to je vrednije od bilo koje reklame”, kaže Čoko.
U vremenu kada se tržište sve više oslanja na brendiranje i marketing, ImoNova A i dalje opstaje i raste zahvaljujući reputaciji.
Vizija za budućnost
Posle 25 godina, ImoNova A nastavlja da raste i radi na unapređenjima. Planovi uključuju digitalizaciju procesa, modernizaciju komunikacije sa klijentima i širenje saradnji sa investitorima u Srbiji i regionu.
„Želimo da idemo u korak sa vremenom, ali bez kompromisa kada je reč o našim vrednostima. Naša budućnost je spoj tradicije i modernizacije – digitalizovaćemo procese, ali ćemo ostati porodična firma koja klijentima pruža pažnju i posvećenost”, naglašava Čoko.
Poverenje na prvom mestu
Četvrt veka poslovanja pokazuje da uspeh u nekretninama nije u broju prodatih kvadrata, već u broju zadovoljnih klijenata.
„Iza nas su hiljade priča i iskustava, a pred nama nova poglavlja. Ono što smo naučili jeste da se uspeh ne meri samo brojem prodatih stanova, već poverenjem koje gradite sa ljudima”, zaključuje Čoko. ■
Priča o poslu koji je nastao iz krize, o ljudima, poverenju i gradu koji se menja
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER

Izvor: BIZLife Magazin
Foto: Privatna arhiva