Uloga benefita u privlačenju i zadržavanju ljudskog kapitala

Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Uloga benefita u privlačenju i zadržavanju ljudskog kapitala

    Pored konkurentnih plata, koje su i dalje glavni motivator za zaposlene na našem tržištu, poslednjih godina atraktivni sistemi beneficija postali su važan deo paketa nagrađivanja i alata za zapošljavanje, zadržavanje i stimulisanje zaposlenih, za BIZLife magazin govore Sandra Vučurović, izvršni direktor Marsh Srbija i Mercer Marsh Benefits lider za Srbiju i Radmila Krunić, Talent Information Lead, Mercer Srbija i Hrvatska

    Mercer Marsh Benefits (MMB) nastao je ujedinjenjem vodećeg svetskog konsultanta iz oblasti ljudskih resursa i kompanije koja je lider u disruptivnim inovacijama, kreirajući tako jedinstveni pristup. MMB kreira neke od omiljenih beneficija za zaposlene u celom svetu – kako za mala preduzeća tako i za globalne kompanije. Lokalne kompanije su, takođe, u mogućnosti da dobiju pristup MMB ekspertizi i svojim zaposlenima obezbede najviše. Uprkos uticaju pandemije na globalnu nezaposlenost, poslodavci na mnogim tržištima imaju poteškoća da pronađu talente, koji se sada angažuju i na regionalnom ili čak globalnom nivou, tako da MMB često pomaže kompanijama da usklade svoj pristup beneficijama kako bi zadržale konkurentnost.

    • Koji su opšti trendovi na tržištu rada u Srbiji i kako privući zaposlene?

    Tržište rada u Srbiji je poslednjih godina veoma konkurentno i dinamično, a taj trend se nastavlja i u uslovima globalne pandemije, sa prosečnom stopom fluktuacije zaposlenih od 10 odsto (izvor: Mercer Total Remuneration Survey 2021). Srbija je jedna od zemalja koje su najmanje pogođene kovid 19 krizom na Zapadnom Balkanu, u pogledu najmanje stope ekonomske kontrakcije u 2020. godini. Uprkos ukupnom padu privrede, zabeležen je i pozitivan trend u nekim sektorima, kao što su poljoprivreda, IT, finansijske usluge i građevinski sektor. Strane direktne investicije su jedan od važnih faktora ekonomske stabilnosti i glavni pokretač zapošljavanja u privatnom sektoru, zajedno sa sektorom informacione tehnologije. Ono što je zajedničko za sve sektore jeste jaka konkurencija na tržištu radne snage.

    Pored konkurentnih plata, koje su i dalje glavni motivator za zaposlene na našem tržištu, poslednjih godina atraktivni sistemi beneficija postali su važan deo paketa nagrađivanja i alata za zapošljavanje, zadržavanje i stimulisanje zaposlenih. Za neke od industrijskih sektora, npr. informacione tehnologije, pored motivišućih projekata, beneficije su najvažniji faktor diferencijacije i prepoznavanja najpoželjnijih poslodavaca (employer-of-choice). Tehnološke kompanije su lideri na tržištu u pogledu beneficija koje obezbeđuju svojim zaposlenima, što otežava „takmičenje” za druge učesnike, kada se uzme u obzir ukupan trošak.

    Kada govorimo o takmičenju za talente, možemo pomenuti Adamsovu teoriju motivacije, koja podrazumeva da nagrade koje dobijaju za svoj doprinos pojedinci vide kao pravedne i da one budu slične onima koje dobijaju njihove kolege na istom nivou. One moraju biti pravilno izbalansirane kako bi zaposleni bili motivisani, što će doprineti tome da kompanija bude posmatrana kao poželjan poslodavac.

    Radmila Krunić, Talent Information Lead, Mercer Srbija i Hrvatska

    Radmila Krunić, Talent Information Lead, Mercer Srbija i Hrvatska

    • Koje su glavne beneficije koje poslodavci nude u Srbiji?

    Srpsko tržište prepoznaje neke od beneficija kao prevalentne dugi niz godina, kao što su službeni automobili, mobilni telefoni, obuke itd. Ono što vidimo kao stabilne i rastuće trendove, na osnovu naših godišnjih i periodičnih istraživanja, jesu beneficije usmerene na zdravlje zaposlenih, odnosno privatno zdravstveno osiguranje. Ako uporedimo rane faze razvoja privatnog zdravstvenog osiguranja u Srbiji, možemo videti da je procenat kompanija koje pružaju dodatno zdravstveno osiguranje porastao sa 32 odsto na 71 odsto u poslednjoj deceniji (izvor: Mercer Total Remueration Survey Serbia 2012‒2021).

    Privatno zdravstveno osiguranje, kao viši nivo zdravstvene zaštite, benefit je koji je visoko rangiran od strane zaposlenih i prepoznat kao onaj koji povećava njihovu motivaciju. Pretežno ga ugovaraju korporacije koje imaju cilj da budu prepoznate kao poželjan poslodavac.

    S obzirom na to da se menja struktura radne snage i da nove generacije imaju veće učešće u ukupnoj radnoj snazi, potrebe i motivacija zaposlenih se, takođe, menjaju. Sa generacijama Y i Z, veći fokus je na ravnoteži između posla i privatnog života i inicijativama usmerenim na dobrobit zaposlenih.

    Međutim, poslodavci mogu odlučiti da uključe različit obuhvat osiguranja i usluga, u odnosu na nivo pozicije u organizaciji. Na primer, kompanija može odlučiti da kreira dva ili tri tipa paketa privatnog zdravstvenog osiguranja i da to poveže sa nivoom pozicije na kojoj zaposleni radi.

    Kompanije koje su uvele ovu beneficiju zabeležile su veće stope zadovoljstva zaposlenih, pozitivan uticaj na stopu izostanaka, i uopšte, bolju motivaciju zaposlenih.

    • Koji su potencijali Mercer Marsh Benefitsa za dalji razvoj?

    Mercer Marsh Benefits je posvećen pružanju visoko profesionalne usluge našim klijentima, kombinovanjem zajedničkog pristupa i stvaranjem sinergije. Privatno zdravstveno osiguranje je najbrže rastuća linija osiguranja, koja u prvoj polovini 2021. godine beleži rast od 18 odsto u odnosu na isti period prošle godine. Od ukupnog tržišta zdravstvenog osiguranja u 2020. godini, 46 odsto premije osiguranja zaključeno je uz angažovanje posrednika u osiguranju, što nas dovodi do zaključka da kompanije konsultante iz oblasti osiguranja prepoznaju kao partnera koji im može pronaći najbolje rešenje. Marsh ima snažno partnerstvo sa osiguravajućim kompanijama, koje nas podržavaju u postavljanju trendova i pokretanju tržišta.

    Ono što je potrebno napomenuti jeste da zaposleni izuzetno cene mogućnost kreiranja paketa po meri, u skladu sa svojim potrebama.

    Mercer Marsh Benefits nudi Darwin platformu, koja omogućava zaposlenima da izaberu kombinaciju benefita koja odgovara njihovim individualnim potrebama. Platforma pruža neograničenu fleksibilnost kroz konfiguraciju koja se prilagođava i organizuje na lokalnom nivou.

    Od pandemije smo naučili da se moramo brzo prilagoditi promeni okruženja. Ove promene odražavaju se i na kretanje i dostupnost radne snage i razvoj potreba zaposlenih. Cilj Mercer Marsh Benefita je da blagovremeno prepozna ove potrebe i kreira tržište sposobno da odgovori na odgovarajući način.

    Izvor: BIZLife Magazin

    What's your reaction?

    Komentari

    • Sanja

      Marsh Benefit lista predvidja u paketu benefita i privatne penzijske fondove, ali se procenti upotrebe pojedinog benefita daju u odnosu na region, Balkan, ili Evropu, a privatni penzijski fondovi su u svim drugim zemljama obavezni i zato se ne koriste kao benefit. Kod nas je situacija potpuno drugacija, zaposleni, posebno iz IT sektora su jako zainteresovani za privatne penzijske fondove kao benefit, ali ih firme najcesce ne uzimaju jer ih u procentu malo firmi izabere. Kada bi procente gledali samo u Srbiji, situacija bi bila potpuno drugacija.

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE