Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    milorad grčić

    Transparentnost Srbija: Pre novog konkursa za direktora EPS-a, okončati prethodna dva

    Pre nego što država odluči da na konkursu izabere direktora Elektroprivrede Srbije (EPS) treba da se okončaju  prethodna dva konkursa, raspisana 2016. i 2017,  čak i ako nije bilo prijava ili su nevažeće, rekao je član Upravnog odbora Transparentnost Srbija Zlatko Minić.

    „Da bi se raspisao konkurs za izbor direktora EPS-a potrebno je pre toga dovesti do kraja dva konkursa koja su raspisana 2016. i 2017. godine“, rekao je Minić agenciji Beta, komentarišući izjavu predsednika Srbije Aleksandra Vučića da se može smatrati da je aktuelni vršilac dužnosti direktora EPS-a Milorad Grčić sredinom decembra 2021. podneo ostavku zbog kolapsa EPS-a i da se „samo čeka da se uspostavi sistem“.

    Minić je podsetio da je problem što od 34 javna i državna preduzeća samo devet ima izabrane direktore na konkursima, a da je razlog tome što je Vučić još pre dve godine rekao da „ne da vršioce dužnosti direktora“.

    Grčiću je mandat istekao 2017. godine i uprkos tome što je Vučić u njegovo ime podneo ostavku i dalje je na čelu najvećeg javnog preduzeća.

    „Nije ispunjavao uslove“

    Minić je rekao da Grčić, kada je postavljen na mesto v. d. direktora EPS-a, nije ispunjavao uslove jer nije imao ni pune četiri godine iskustva na rukovodećem mestu, a uslov je bio da sa visokom školskom spremom ima iskustvo od pet godina.

    Grčić je visoko obrazovanje i zvanje diplomiranog ekonomiste stekao na Univerzitetu Educons u Sremskoj Kamenici.

    Od 2012. do 2016. godine bio je direktor rudarskog basena Kolubara, a za v. d. direktora EPS-a imenovan je 23. marta 2016. godine, istog dana kada je raspisan konkurs za direktora, a rezrešen Aleksandar Obradović, izabran na konkursu.

    Iako po Zakonu o javnim preduzećima na mestu v. d. direktora može da se ostane najviše godinu dana Grčić je nastavio da obavlja tu funkciju i posle novog raspisanog konkursa 2017. godine koji nije okončan.

    Mandat istekao, ali i dalje obavlja poslove

    I Državna revizorska institucija (DRI) je u decembru 2020. godine, prilikom revizije poslovanja tog preduzeća, ustanovila da vršilac dužnosti direktora EPS Milorad Grčić obavlja poslove nakon isteka mandata što nije u skladu sa Zakonom o javnim preduzećima.

    Reviziju poslovanja EPS-a koja se odnosila na naknade po ugovorima za rad van radnog odnosa i ostalim ugovorima sa fizičkim licima za 2019. godinu i javnim nabavkama za 2018. i 2019. godinu DRI je obavila krajem 2020. godine, nakon čega je EPS-u ostavila rok od 90 dana da se nepravilnosti otklone.

    Nakon dobijenog izveštaja od EPS-a o preduzetim merama da se otklone nepravilnosti, DRI je u izveštaju objavljenom krajem decembra 2021. godine ocenila da preduzete mere „nisu u celosti ni adekvatno dokumentovane, a za neke je izražena sumnja da nisu istinite“.

    U odazivnom izveštaju EPS-a iz aprila 2021. godine navedeno je da je „10. februara 2021. godine pokrenuta inicijativa kod osnivača (Vlade Srbije) za imenovanje direktora EPS-a u skladu sa Zakonom o javnim preduzećima“.

    DRI takođe utvrdila nepravilnosti

    Prilikom revizije, krajem 2020. godine DRI je utvrdila i da su istekli mandati predsedniku Nadzornog odbora EPS-a i trojici članova.

    Predsednik i članovi Nadzornog odbora imenovani su, kako je navedeno, novembra 2014. godine i mandat im je istekao u novembru 2018. godine, ali su i u 2019. godini obavljali te funkcije što nije u skladu sa Zakonom o javnim preduzećima.

    Na to upozorenje EPS je saopštio da je preduzeo mere za otklanjanje otkrivenih neppravilnosti i pokrenuo inicijativu kod osnivača za imenovanje predsednika i članova Nadzornog odbora istim aktom kao i za direktora u februaru 2021. godine.

    DRI je, prilikom revizije utvrdila i da je EPS zaključivao ugovore o privremeno povremenim poslovima 2019. godine u vrednosti od najmanje 45,8 miliona dinara za poslove koji nisu privremenog karaktera, odnosno traju duže od 120 radnih dana u kalendarskoj godini, što nije u skladu sa Zakonom o radu.

    To javno preduzeće je obećalo da će napraviti analizu angažovanih radnika na privremenim i povremenim poslovima i uraditi sistematizaciju radnih mesta.

    DRI je utvrdila i da Odluke o isplati solidarne pomoći licima koja nisu zaposlena u tom preduzeću, nisu u skladu sa Posebnim kolektivnim ugovorom za EPS jer su neke odredbe tumačene različito, a tako su iznosile i isplate.

    EPS je u izveštaju DRi naveo da je izmenjen član Posebnog kolektivnog ugovora i da će „poslodavac isplaćivati  naknadu troškova pogrebnih usluga zaposlenom u slučaju smrti člana uže porodice, a članovima uže porodice u slučaju smrti zaposlenog u visini troškova pogrebnih usluga i pogrebne opreme, a maksimalno do iznosa od 90.000 dinara, osim u slučaju smrti van zemlje“.

    Revizijom je utvrđeno i da zaključeni ugovori o stipendijama sa fizičkim licima koja nisu zaposlena u EPS-u nisu izvršeni u skladu sa primenjenim Posebnim kolektivnim ugovorom jer su se prilikom obračuna koristile različite osnovice i to prosečna zarada sa pripadajućim porezima i doprinosima ili neto zarada.

    EPS je, na upozorenje DRI na tu nepravilnost naveo da je doneo instrukciju za jedinstveno postupanje pri obračunu i isplati stipendija.

    DRI je u izveštaju o reviziji ukazao na još niz nepravilnosti u poslovaju EPS-a, pre svega da se ne obezbedjuje konkurencija u javnim nabavkama na koje se ne primenjuje Zakon o javnim nabavkama, zatim da nedostaje pravilnik u slučaju reklamacije u vezi sa izvršenjem ugovora.

    Među nepravilnostima u poslovanju su i to što u planiranju javnih nabavki nije radjena procena vrednosti, nije se pratilo izvršenje ugovora, a često se opis predmeta nabavke u oglasu i konkursnoj dokumentaciji razlikovao od specifikacije predmeta nabavke.

    Dodaje se da EPS često nije odredjivao rokove za podnošenje ponuda, nije donosio odluke o dodeli ugovora u propisanom roku, nije objavljivalo oglase o javnim nabavkama u službenim glasilima, povremeno je menjao bitne elemente ugovora ili je sprovodilo javne nabavke bez propisanog postupka za javne nabavke.

    Izvor: Beta

    Foto: Beta/Emil Vaš

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE