Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Šta znači termin CRNI LABUD?

    Piše: Dijana Carić, autor knjige ‘Umetnost pregovaranja’

    Svi smo čuli za “crnu ovcu” kao metaforu za osobu koja se ne uklapa u masu i okruženje ili koja se izdvaja iz društva. Međutim, da li znamo šta znači termin  “Crni labud”?

    Crni Labud je metafora za pojave ili događaje koji su potpuno neverovatni i nepredvidivi i koji nas pozitivno ili negativno iznenade. Naime, dugo se verovalo da postoje samo beli labudovi. Tek otkrićem Australije dolazi se do saznanja da postoje i crni. Na taj način termin Crni labud je samo potvrdio teoriju o postojanju pravila ali i izuzetaka.

    Brunaker je 2013. godine naveo da metafora Crnog labuda ne predstavlja samo “pojavu neočekivanog” već i “odsustvo očekivanog”. Što bi u prevodu značilo da ništa nije nemoguće ili da je sve moguće. Ovim pojmom najviše se bave na finansijskom tržištu u cilju zaštite od gubitaka, finansijske prognoze, izrade strategija i planova, predviđanja trendova, procene rizika, itd. Na ovom tržištu odluke se između ostalog donose na osnovu finansijskih očekivanja, tj. na osnovu očekivanog. Međutim, šta se događa kada nastupi „neočekivano“? Da li su za rešenje problema dovoljni fleksibilnost i elastičnost ili su u prednosti oni koji su izradili više scenario analiza u stilu „šta- ako“? Uprkos predviđanju potencijalnih rizika i opasnosti, postavlja se pitanje da li je neko mogao predvideti ekonomsku krizu 2007. godine koja se navodi kao primer negativnog Crnog labuda? Ako jeste, zašto nije sprečena? Sa druge strane, da je neko pre sto godina pričao o dostignućima Interneta, malo ko bi mu verovao, a to je upravo primer pozitivnog efekta Crnog labuda.

    Kompanije koje se bave prodajom navode da je jedan od najvećih problema postojanje razlike između planiranog  i ostvarenog. A kako se definiše  razlika između neplaniranog i neostvarenog? Da li neplanirano ostvareno ili ostvareno neplaniranog ima bolje efekte od neostvarivanja neplaniranog?

    Izvor: BIZLife

    Foto: Pixabay

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE