Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Održana konferencija ,,Ženama je mesto u biznisu“: Ovo su glavne poruke

    Konferencija ,,Ženama je mesto u biznisu” održana je danas u hotelu Moskva u organizaciji tri portala –  BIZLife, WebMind i Održime.

    Svaki portal imao je svoj panel na kom su žene, iz ugla biznisa, IT sektora i sektora održivog razvoja rasvetlile probleme sa kojima su se susretale tokom svog poslovnog puta.

    Na prvom panelu, čiji je moderator bio glavni i odgovorni urednik BIZLife-a Borislav Despotović, o svojim iskustvima govorile su uspešne dame iz sveta biznisa: Katarina Vidanović iz Delta Holdinga, Zoja Mršić iz Balkan Beta, Lidija Leković, vlasnica kozmetičke kompanije Leco, Milica Popović iz kompanije Delhaize i Ivana Keković iz Beohrama.

    Podela poslova na muške i ženske

    Većina učesnica panela nije imala poteškoće ili probleme na radnom mestu samo zato što su žene. Nasuprot tome kompanije u kojima rade im pružaju veliku podršku. Kako Katarina Vidanović, HR direktor u Delta Holdingu ističe, kod njih nema tradiconalnih podela na muške i ženske poslove.

    Katarina je svoju karijeru započela u advokatskoj kancelariji, pa je nakon toga prešla u Delta Holiding.

    ,,U našem HR sektoru velika većina su žene. Ne mogu da kažem da mi je to što sam žena pravilo neke poteškoće. Ipak, znam za primere žena koje rade u drugim kompanijama, a koje su imale problem kada su se vraćale sa porodiljskog, nije ih dočekalo njihovo radno mesto, recimo. Mi kao kompanija imamo većinu žena i podržava se njihova uloga“, kaže ona.

    Balkan Bet je još jedna kompanija u kojoj nema podela poslova. Kod njih je bitno šta pokažete u svom radu, tvrdi menadžerka za pravne poslove Zoja Mršić.

    ,,Rukovodeće pozicije zavise najviše od sposobnosti“, navodi ona.

    Prema njenim rečima, svako ima pravo na odsustvo, da li porodiljsko ili da mesec dana šetate po Boliviji.

    Konferencija ,,Ženama je mesto u biznisu"

    Konferencija ,,Ženama je mesto u biznisu“ (Foto: BIZLife)

    Partnerstvo

    Osim sposobnosti za dobre rezultate na poslu veoma je bitno i partnerstvo, čemu svedoči Milica Popović, menadžerka korporativnih komunikacija u kompaniji Delhaize. Milica je već 10 godina deo njihovog tima, koji je, kako ona naglašava, ključan za uspeh.

    ,,Kompanija vrednuje to i vrednosti koje danas nosim su vrednosti kompanije. Svi moji izazovi koje sam imala nisu imali veze sa polom“, ističe ona.

    Problemi preduzetnica

    Ipak, u našem društvu postoje neki stereotipi. Direktorka firme ,,Beohram“ Ivana Keković je imala problem, jer je žensko i  bila je najmlađa u firmi u kojoj je direktor. Kako ona navodi, to se odnosi na neke obrasce ponašanja koje smo naučili i nema veze sa stručnošću.

    ,,To je bilo pre 15 godina, danas je to sigurno drugačije. Radim u građevini, proizvodimo prozore i vrata. Ja sam u muškoj branši, ali pošto žena može da zavrne sijalicu, zašto ne bi mogla da prodaje prozore. Muškarci često imaju takav stav da moraš da im staneš na crtu. Od žena se očekuje da budu 100 odsto svuda sve, to je stvarno nemoguće i teško. Ko mene pita da li mi je beba noćas spavala, ja moram da prodam prozore. Surov je ovaj svet prema ženama“, objašnjava Ivana.

    Ona je dodala da joj nije lako. Poslodavci to moraju da razumeju, a onda će im žene stostruko vratiti, baš zato što ih razumem, zaključuje Ivana.

    Lidija Leković, vlasnica kozmetičke kompanije Leco, broji 30 godina preduzetničkog staža. Ona ni u jednom trenutku nije dozvoljavala da se posao deli na muški i ženski.

    ,,Moj stav je da kad sam u kancelariji nema polnih razlika – zadaci su zadaci, odluke su odluke, a da li ih izvodi muškarac ili žena, potpuno je nebitno. Intuitivno uvek dajem prednost ženama jer mogu šire da vide sliku, intuitivnije su“, kaže Lidija.

    WebMind panel: žene iz IT sektora

    Na drugom panelu, koji vodi direktor WebMind-a Lazar Jovanović, svoje priče podelile su žene iz IT sektora.

    Njihova zajednička poruka je da tehnologije ne poznaju pol i da u IT sektoru može da uspe svako ko vredno radi. Ipak, to ne znači da se kroz poslovni razvoj nisu susretale sa nekim predrasudama.

    Jelena Bratić, cloud security adviser u kompaniji Microsoft, je u IT industriji od samog početka.

    ,,Išla sam u srednju elektrotehnički školu i nas je bilo tri devojke u celoj smeni. I tada je postojalo ono ‘otkud ti tu?’ Tata mi je radio u banci, bilo je logičnije da izaberem srednju ekonomsku školu. Svi su hteli tada da rade u bankama“, kaže ona.

    Konferencija ,,Ženama je mesto u biznisu"

    Konferencija ,,Ženama je mesto u biznisu“ (Foto: BIZLife)

    Bratić objašnjava da je nailazila na razne predrasude i postavljanje pitanja – otkud žensko u IT-ju. 

    ,,Znate, postojale su predrasude – ako joj dobro ide matematika mora da nije baš mnogo lepa, ili ako je lepa mora da joj ide samo srpski jezik“, seća se ona.

    Bratić objašnjava da je lakše napredovati u internacionalnim kompanijama zapadnog stila.

    ,,Svi mi dolazimo sa različitim nasleđem i običajima, ali zna se šta je društveno prihvatljivo. Sistem natera ljude da se ponašaju profesionalno čak i ako im to nije svojstveno“, kaže ona.

    Zanimanje koje će biti najpoželjnije za deset godina, danas ne postoji. Moramo da ohrabrimo žene srednje generacije koje su visokoobrazovane da se nađu u IT sektoru.

    Nataša Marković iz kompanije Galeb Group smatra da je najvažnija edukacija dece, posebno devojčica.

    ,,Dolaze nova zanimanja, devojčicama bi trebalo najbolje moguće predstaviti kako izgledaju određena zanimanja, da porazgovaraju sa menadžerima, sa ženama…”, smatra ona.

    Jasminka Marošević iz kompanije Coders Lab je saglasna da je važno razbijanje predrasuda.

    Žene i ESG

    Na panelu portala Održi me koji je moderirao glavni urednik ovog portala Đorđe Odavić, govorilo se o tome kako ESG segment poslovanja mahom vode i guraju napred – žene.

    Tamara Bullock iz kompanije Tetra Pak istakla je kako je ESG osnova njihovog poslovanja i da to nije deo naše agende, to je agenda.

    “Tetra Pak je u srži bio miška kompanija, ali danas ima sve više žena u inženjerskim zanimanjima”, kaže ona.

    Sandra Vlatković iz Swiss supported “E2E” programa objašnjava da to ustvari projekat “Znanjem do posla” i da je u pitanju švajcarsko-srpski projekat.

    “Jedan od fokusa je da se osnaže žene kako bi mogle da se uključe na tržište rada. Cilj je pomognemo mladim damama da donesu informisane odluke. Mlade devojke bi trebalo da znaju da ne treba da bude viđeno da se bave samo poslovima koji su “ženski”, objasnila je ona.

    ESG

    BIZLife

    Nataša Šarić iz OIE Srbija objašnjava da njihova asocijacija postoji više od tri godine i pomaže zelenoj tranziciji u Srbiji.

    “Tema rodne ravnopravnosti mi je oduvek interesantna, pričamo uvek o osnaživanju žena, ali nije to pitanje pravednosti, već pitanje koje je vezano za razvoj jedne zemlje. Nema razvoja bez ravnopravnog uključivanja žena u sve sfere”, kaže ona.

    Šarićeva ističe da su u svim novim oblastima, šanse za žene i muškarce jednake, jer je jedan od najvećih problema nedostatak kadrova – muških kao i ženskih.

     

    Izvor: BIZLife/Gorica Mitrović/Ivana Jaćimovski

    Foto: BIZLife

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE