Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    metaverzum digital element promo

    Metaverzum je definitivno izgubio snagu – ali da li je MRTAV?

    Metaverzum: impresivan virtuelni svet u kome možemo da komuniciramo jedni sa drugima pomoću pametnih telefona, računara, specijalnih naočara ili VR slušalica. Digitalni svet koji je donedavno uživao u ogromnoj buci i uzbuđenju oko mogućnosti koje je mogao predstaviti i kompanijama i potrošačima.

    Metaverzum je stigao sa raznim mogućnostima ulaganja i zarade, gde su korisnici mogli da kupe širok spektar digitalnih dobara i usluga za svoje avatare i sopstvena virtuelna iskustva. U rasponu od dodataka brendova do automobila u virtuelnim prodavnicama, pa čak i mogućnosti kupovine virtuelnog zemljišta.

    NBA Brooklyn Nets su ušli u istoriju sporta kao prvi profesionalni sportski tim koji je emitovao utakmicu u metaverzumu, koji su skovali pod nazivom „ Netaverse “.

    Velike i prerane opklade su napravljene i na Metaverzum. Meta je potrošila zapanjujuće količine novca na svoju igru metaverzuma. Reality Labs, odeljenje unutar Mete u kome se nalaze Metaverse projekti, zabeležilo je kumulativne gubitke od skoro 24 milijarde dolara tokom 2021. i 2022. godine.

    Nije toliko popularan kao što se očekivalo

    Ali, koliko god brzo nastajala pompa oko Metaverzuma (u isto vreme kada je Mark Zakerberg davao ogromne najave o povezivanju Facebook-ove budućnosti sa impresivnim 3D svetom i rebrendiranju kompanije u Meta), interesovanje je podjednako opadalo. Dokaz za to se može videti gledanjem Google pretrage za Metaverzum, koji se značajno smanjio tokom poslednjih meseci, vraćajući ga na nivoe pre objavljivanja.

    Metaverzum (Unsplash)

    Metaverzum (Unsplash)

    Tokom nekoliko godina, tehnološki i zabavni giganti su uložili velika sredstva u izgradnju ovog virtuelnog sveta, samo da bi otkrili da većina nas nema mnogo apetita za Metaverse. Izgleda da smo mnogo više vezani za stvarnost nego što su tehnološki lideri isprva mislili. Statistike u maloprodaji i avionskim putovanjima potvrđuju da se vraćamo u stvarni svet nakon zatvaranja zbog Covid-19.

    Većina ljudi još uvek ne razume šta je Metaverzum, kako funkcioniše ili šta znači za njih, što bi se moglo kategorisati kao prilično značajan neuspeh s obzirom na ogromna ulaganja i medijsku pokrivenost ovog prostora.

    Meta aktivno smanjuje svoje operacije u virtuelnom svetu. Disney i Microsoft zatvaraju svoja odeljenja u Metaverzumu. Čini se da je Apple skoro odustao od slušalica za virtuelnu stvarnost, dok je Tinder najavio da će odustati od svojih planova za upoznavanje virtuelnog sveta.

    Ono što je nekada bila potencijalno uzbudljiva poslovna i investiciona prilika postala je užasno skupa kocka koja je do sada izgleda propala. Očekuje se da će se Metaverse pretvoriti u veliki korporativni kolaps, barem u bliskoj budućnosti, sa milijardama dolara ulaganja pod rizikom i ugroženom reputacijom.

    Tehnološki inovatori i lideri imaju tendenciju da razmišljaju u terminima hiper ciklusa: putovanje rolerkosterom od koncepta do široko rasprostranjenog usvajanja. Za sada, izgleda da su ogromne sume novca investitora potrošene na tehnologiju čiji potencijal tek treba da bude realizovan – a možda nikada neće biti.

    U skorije vreme, Mark Zakerberg je objavio na tržištu da se Meta ponovo fokusira na veštačku inteligenciju, što bi verovatno mogao biti znak da on prećutno ubija Metaverse projekat i odustaje od ogromnih investicija koje je napravio u ovu tehnologiju. I dok je Zakerberg istakao da je Metaverse dugoročna investicija za Metu – i obećao je da će smanjiti retoriku Metaverse – ovo kockanje sve više liči na primer korporativne oholosti.

    Metaverzum odlazi, AI dolazi

    Veštačka inteligencija je ukrala pažnju Metaverzuma. Trenutno je teško konkurisati primeni OpenAI ChatGPT-a u stvarnom svetu, i to s pravom. Ima neposrednu i veoma stvarnu i smislenu upotrebe koja može biti od velike pomoći pojedincima i preduzećima. Ima značajan uticaj na krajnji rezultat širom sveta i nije spekulativan kao Metaverzum.

    AI takođe prevazilazi ChatGPT i trenutno se može kategorisati u četiri oblasti:

    • Automatizovana inteligencija : automatizuje rutinske i nerutinske zadatke.
    • Potpomognuta inteligencija : Pomaže ljudima da obavljaju određene zadatke brže, a ponekad i bolje.
    • Povećana inteligencija : pomaže ljudima da donesu bolje odluke.
    • Autonomna inteligencija : Automatizuje procese donošenja odluka bez potrebe za ljudskim doprinosom.

    Robot, veštačka inteligencija (Unsplash)

    Bilo da se radi o mašinskom učenju, pametnim aplikacijama i uređajima, digitalnim asistentima ili autonomnim vozilima, veštačka inteligencija ima veoma realan domet u globalnoj ekonomiji sada, ali i u budućnosti. Kao rezultat toga, smatra se sigurnijom i manje rizičnom investicionom opkladom.

    Šta treba da se promeni da bi se Metaverzum oporavio?

    Da bi Metavezum imao ikakve šanse za uspeh u nekom trenutku u budućnosti, edukacija potrošača mora biti u središtu pažnje. Potrebno je rastvoriti misteriju koja okružuje virtuelni svet i njegove primene i za potrošače i za kompanije.

    U najboljem slučaju, iz perspektive korisničkog iskustva, Metaverse zahteva hiperrealističnu 3D tehnologiju prikaza koja bi se nudila kroz normalne naočare. Ovaj virtuelni svet je jednostavno prerano krenuo na svoj put da bi imao bilo kakav stvarni uticaj, stoga se trenutno posmatra kao opasno špekulativna i rizična investicija.

    Metaverzum neće jednostavno umreti preko noći. Vremenom će od nas prestati da se traži da provodimo vreme u virtuelnim svetovima koristeći čudne avatare da jednostavno ćaskamo sa prijateljima ili da se družimo na nekoj digitalnoj zemlji koju smo kupili. Virtuelni prostori će vremenom postati daleko prirodniji i realističniji. A to je ključni sastojak: vreme.

    Da li je Metaverzum mrtav?

    Investicija u Metaverzum je vredna samo koliko i potražnja za uključenim tehnologijama. Kada je hajp bio na vrhuncu, trebalo je da se iznese argument o vrednosti ulaganja (iako rizičan) u virtuelnom svetu, ali kada ta pompa presuši i igrači odu, ta investicija brzo postaje bezvredna.

    Muzika, veštačka inteligencija (Freepik)

    Dok je Meta potvrdila da joj Metaverzum ostaje dugoročni fokus, a velike korporacije kao što su Siemans, Proctor and Gamble i druge koriste Metaverse tehnologiju za različite aplikacije povezane sa njihovim poslovanjem, niko još nije doneo tu magičnu aplikaciju ili iskustvo na sto za sada, verovatno zato što hardverski uređaji potrebni da se to postigne još ne postoje.

    Dakle, da li je Metaverzum mrtav? Mnogi ne misle tako. U svakom slučaju ne još. Prerano je za taj poziv. Ne radi se o tome da se stvarni svet vratio, a da je svet na mreži ostao u prošlosti, već da će ova dva funkcionisati paralelno. Ne radi se o tome da će onlajn univerzum nestati, već da je možda dostigao svoju granicu – za sada.

    Izvor: BIZLife

    Foto: Unsplash/Freepik/DE

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE