Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Michelin kompanija

    Kratka istorija Mišlenovog vodiča: Kako je proizvođač guma postao autoritet u ocenjivanju restorana?

    Ako ste se ove godine našli negde u Zapadnoj Evropi ili Americi i rezervisali večeru za Dan zaljubljenih u nekom otmenom restoranu sa Mišlenovom zvezdicom, možda ste se zapitali zašto vodič za ocenjivanje elitnih restorana nosi isto ime kao i proizvođač guma.

    Na kraju krajeva, gume za sve vremenske prilike i fino obedovanje nemaju baš mnogo toga zajedničkog. Međutim, za šefove i vlasnike restorana, priznanje od proizvođača guma Mišlen, starog jedan vek, životni je san, piše CNN.

    Koreni onoga što je izraslo u neverovatno uticajan vodič za rangiranje nisu potekli od namere da se gosti odvedu u najkvalitetnije restorane.

    Ako ništa drugo, to je bila pomalo podmukla reklamna kampanja, koja je sada legendarna po svom uspehu.

    U poznim godinama 19. veka, braća Andre i Eduar Mišlen imali su biznis, ali i problem. Osnovali su kompaniju za proizvodnju guma, sa sedištem u gradiću Klermon-Feran, oko četiri sata južno od Pariza. U to vreme, bilo je manje od 3.000 automobila u njihovoj rodnoj Francuskoj. Vožnja bilo gde nije baš bila jednostavan podvig – nije postojala raširena mreža puteva a do benzina je bilo teško doći. Morali su da daju ljudima razlog da više voze.

    Napisali su crvenu džepnu knjigu poznatu kao Mišlenov vodič, prenosi N1.

    Mišlenov vodič – prvo izdanje

    U predgovoru prvog izdanja iz 1900. godine, Andre je objasnio svrhu vodiča – da „vozaču pruži sve potrebne informacije za putovanje u Francuskoj – gde da natoče gorivo, poprave automobil, kao i gde da pronađu prenoćište i hranu“.

    Braća su mislila da ako ljudi budu vozili više, na kraju će to dovesti do toga da će im se gume više habati, što će, kao rezultat, povećati njihovu kupovinu.

    Neko vreme, vodič je deljen besplatno, ali to se promenilo pošto je Andre video jedan primerak koji je u jednoj garaži iskorišćen da se podupre klupa, prema kompaniji.

    Odluku da se naplaćuje umesto da se oslanja na oglašavanje došla je „kako su automobili postajali jeftiniji i bolje radili“, prema knjizi Olivijea Darmona „Prvih sto godina Mišlenovog čoveka“, koja je kasnije prevedena na engleski.

    Kao rezultat, više Francuza je imalo želju da obiđe zemlju, zbog čega je Mišlenov vodič bio sve važniji. Da bi dodatno pomogao vozačima, Mišlen je otvorio kancelarije gde su turisti mogli da se konsultuju sa stručnjacima kako bi napravili planove putovanja i dobili mape za putovanja širom Evrope.

    Mišlenov vodič

    Restoran, hrana (Unsplash)

    Većina ovih informacija dolazila je od putujućih prodavaca guma, koji su veliki deo svog vremena provodili na putevima, zbog čega su bili veoma pouzdani i informisani izvori“, kazao je Darmon.

    Nema dokaza da je vodič povećao prodaju guma. Međutim, obezbedio je nove prihode kompaniji i poslužio kao javno sredstvo za jačanje poverenja ljudi u vožnju, naveo je Darmon.

    Danas, Mišlen je kompanija čija tržišna vrednost iznosi skoro 24 milijarde dolara i proizvodi blizu 200 miliona guma godišnje. Mišlenov vodič sada pokriva više od 30.000 restorana na tri kontinenta, a prodato je više od 30 miliona vodiča.

    Do kraja 1920-ih, Mišlenove preporuke restorana u vodičima postale su toliko uticajne, da su podstakle braću da pokrenu novu avanturu – da angažuje tajne degustatore, današnje inspektore, da utvrde da li je neki restoran fino mesto za obedovanje. Ako jeste, dobijao bi jednu zvezdicu.

    Mišlenov vodič kroz restorane u Beogradu: 22 hit mesta za 2024. godinu

    Sistem ocenjivanja

    Sistem ocenjivanja se razvio u međuvremenu, ali sam sistem rangiranja uspostavljen 1930-ih ostao je isti – jedna zvezdica znači da „vredi svratiti“ u taj restoran, dve znači „vredi skrenuti s puta“, a tri – „vredi posebnog putovanja“.

    Vilijam Bredli, izvršni šef i direktor Adisona, jednog od samo 13 restorana sa tri Mišlenove zvezdice u SAD, kaže da njegovi gosti koji dolaze iz celog sveta često obezbede rezervaciju u njegovom restoranu u San Dijegu pre nego što naprave bilo koje druge planove putovanja.

    Adison je svoju prvu Mišlenovu zvezdicu zaradio 2019, dve godine kasnije drugu, a 2022. i treću.

    Bredli je kazao da ni on niti bilo ko od njegovog osoblja nije sumnjao da je inspektor posetio restoran, i prema svim gostima su se ponašali isto.

    „Nismo želeli da upadnemo u zamku. Želeli smo samo da osiguramo da svako dobije super kvalitet“, naveo je.

    Ceo ovaj sistem rangiranja restorana nije bez kritičara.

    Vašington post je primetio u članku iz 2023. godine da „on zabranjuje inovacije isto onoliko koliko ih podržava, jer šefovi shvataju da bi mogli biti kažnjeni ako previše izađu iz kutije“.

    Mišlenov vodič je takođe kritikovan jer navodno favorizuje francusku kuhinju i kuvare.

    Međutim, da zaradi i samo jednu zvezdicu, to je restoranu dovoljno da postane zapažen.

    Kako zaraditi zvezdicu?

    Roberto Alkoser, šef u savremenom meksičkom restoranu u predgrađu San Dijega Oušnsajdu, kaže da njegov restoran Baje (Valle) nije bio stalno pun pre nego što je u julu 2023. dobio Mišlenovu zvezdicu. Jutro pošto je zaradio, sve je bilo rezervisano i za sledeći mesec.

    Kao rezultat, umesto da prihvata samo rezervacije za narednih mesec dana, dozvolio je mušterijama da rezervišu 90 dana unapred. Međutim, i to je ubrzo sve bilo popunjeno.

    Kristof Bejanka, šef i vlasnik restorana Esenšl po Kristofu (Essential by Christophe) na Menhetnu u Njujorku, može da se složi.

    Pre nego što je njegov restoran, koji je otvoren 2022, dobio prošle godine jednu zvezdicu, rekao je da za veče imao između 80 i 100 ljudi. Sada usluži između 120 i 140.

    „Jela Kristofa Bejanke odišu jednostavnom elegancijom, o čemu svedoče okruglaste bele špargle u mirisnom kremu sa ukusom bergamota sa osvežavajućim začinskim biljem i tankim poput papira kriškama rotkve“, piše u Mišlenovom vodiču.

    Kako funkcionišu tajne inspekcije? Ljudi pretpostavljaju da Mišlenovog inspektora odaje to što je to neko ko večera sam u finom restoranu.

    Na TikToku neki korisnici su tvrdili da su dobili „bolji“ tretman u restoranima sa Mišlenovom zvezdicom ukoliko su sedeli sami i beležili nešto za stolom.

    Srbija bez zvezdica

    Mišlen je u svoj gastronomski vodič za 2024. godinu uvrstio 22 restorana iz Beograda, što je za četiri više nego prethodne godine. Osim toga, dva restorana će nositi oznaku „Bib Gourmand“, koju zaslužuju restorani vrhunskog gastronomskog kvaliteta koji nude odličnu vrednost za uloženi novac. Međutim, nijedan srpski restoran nema još Mišlenovu zvezdicu.

    Izvor: BIZLife

    Foto: Unsplash

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE