EKSKLUZIVNI intervju osnivača Inspira grupe: „Sazreli smo za promenu imena“
Bazirajući svoju poslovnu strategiju na donošenju hrabrih odluka, Branimir Gajić, osnivač i direktor Inspira grupe, doneo je verovatno i najhrabriju odluku do sada. Za novi BIZLife otkriva o čemu je reč.
Od ideje potekle od pročitanog teksta u „Politici” do jedne od prvih internet kompanija u Srbiji, koja razvija šest biznisa i deset sajtova unutar Grupe, put je dug 22 godine. Za Infostud su svi čuli, iz skoro svakog grada u Srbiji, iz svake generacije. Postao je važan deo naših internet početaka, jer kada su krenuli sa studentskim sajtom, 2000. godine, procenat stanovništva koji je koristio internet bio je jednocifren. Infostud grupa je digitalizovala tržište, uz njihove sajtove smo naučili da tražimo posao, automobil, nekretninu, osiguranje, gume ili rezervne delove. Prilično je veliki broj naših praktičnih i životnih odluka rešen na makar jednom od njenih sajtova.
Odskoro pod imenom Inspira grupa, ova srpska kompanija dobija novi zalet za razvijanje novih usluga, unapređenje digitalnog tržišta i podizanje digitalne pismenosti u Srbiji. Branimir Gajić, osnivač i direktor Inspira grupe, za novembarsko izdanje BIZLifea otkriva nam priču kako je kompanija odlučila da, kao dobar korporativni roditelj, svom prvom i najvećem biznisu – Poslovima ustupi ime Infostud i koji su dalji pravci razvoja krovne kompanije – Inspira grupe.
- Zašto ste odlučili da, posle više od 20 godina postojanja pod imenom Infostud, promenite ime Grupe?
Počeli smo kao informativni sajt za studente, pa smo, prateći put mladog čoveka, shvatili da mu nakon studija treba posao. Tako se rodio sajt Poslovi.Infostud u okviru Grupe, koji je postao toliko uticajan na tržištu da su ljudi s pravom počeli da taj sajt nazivaju Infostudom, iako smo mi u međuvremenu poslovanje proširili na oglašavanje automobila, nekretnina, osiguranje i e-trgovinu. Ljudi su u potrazi za poslom u pretraživač pre kucali „infostud” nego „posao”. To je bio jasan znak da moramo napraviti razliku među kompanijama.
- Koliko je trajao proces definisanja novog imena?
Duži niz godina, kako su Poslovi jačali, šum u percepciji je postajao sve glasniji, ali je odluka sazrela pre godinu dana, kada smo i krenuli sa konkretnijim koracima.
Prvo smo imali istraživanje među zaposlenima, zatim i na tržištu, kako bismo potvrdili percepciju koju javnost ima na relaciji Poslovi‒Infostud grupa. Zatim smo, u drugoj fazi, ukrstili strategiju Centrale sa strategijom Poslova, a potom, kao dobar korporativni roditelj, odlučili da svom biznisu prepustimo to ime po kome ga svi znaju. Tada je krenula intenzivna, treća faza definisanja novog imena i vizuelnog identiteta. Ona je trajala nekoliko meseci, tokom kojih je mala grupa za rebrending u saradnji sa agencijom radila na definisanju novog imena, logotipa i narativa.
- Da li se sa novim imenom nešto menja u odnosu Grupe prema biznisima?
Novo ime, za početak, donosi jasnoću za Infostud, koji je sa svoja četiri podbiznisa (Poslovi, HR lab, Startuj i Helloworld) postao Centar za zapošljavanje i razvoj karijere. Istovremeno, donosi i jasnoću Grupi, koja osim Infostuda razvija još pet veoma uspešnih internet biznisa.
Želimo da nadahnjujemo, motivišemo, pokrećemo i dalje svoje biznise da dođu do svog punog potencijala. Pozitivna promena, indukovana rastom, iz Infostuda u Inspira grupu pokazuje dodatnu svežinu, snagu i vedrinu, što želimo da i drugi vide. Na početku treće dekade poslovanja, a nakon velikog rasta i pozicioniranja na tržištima, sada je fokus na jačanju temelja, kompetenci i procesa, kako bi Inspira grupa bila još veći oslonac biznisima koji funkcionišu u okviru nje.
- Da li novo ime podrazumeva i novo obećanje korisnicima?
Novo ime će dodati energetski zalet ovom zdravom razvoju naše sadašnje faze poslovanja. Želimo da budemo digitalni životni saputnik svojih korisnika, a to nije malo obećanje. Verujemo da će novi identitet dodatno podstaknuti sve nas da budemo bolji i uspešniji u tome.
Sajtove Inspira grupe svaki dan poseti oko 400.000 korisnika i potrebna je velika doza energije, volje, nadahnuća, koju naši zaposleni imaju, da bi se bilo u toku sa životnim, poslovnim i tehnološkim trendovima i kako bi se razvijale sve ove oblasti. Ostajemo i nadalje inovativni u načinu poslovanja, praćenju tržišnih i tehnoloških trendova i podizanju nivoa usluga svojim korisnicima.
- Infostud grupa je godinama jedan od najpoželjnijih poslodavaca. Vaši zaposleni su i vaši najbolji ambasadori. Da li se sa promenom imena nešto menja u pogledu Inspira grupe kao poslodavca?
Stabilan smo sistem od 300 zaposlenih u dva grada i pokrivamo izuzetno širok krug obrazovnih profila – od nabavke i logistike do programera i data-science timova.
Smatram velikim uspehom to što smo dobrom komunikacijom pomirili sve delove sistema i vrednosti i principe Grupe utkali ne samo u njihov način rada već i na privatni plan. Cela Subotica nas zna kao „infostudovce”, pa je možda zaposlenima najveća promena u tom nazivu, iako će deo sistema nastaviti da se tako zove. Bazične vrednosti koje nas odlikuju kao dobrog poslodavca koji igra korektno, vrednuje snagu tima, promoviše preduzimljivost i pozdravlja hrabrost ostaju okosnica i Inspira grupe.
- Počeli ste u Subotici i ostali u njoj. Da li vam je izmeštenost iz Beograda ikad bila prepreka u poslu?
Lokacija u Subotici, kao manjem gradu, oduvek je nosila i svoje prednosti i mane. Manje potrošenog vremena na saobraćaj donosi više vremena za sebe, porodicu, posao, mirniji život, što je, zaista, velika prednost. S druge strane, manje je tržište rada i česte su potrebe za putovanjem na sastanke. Ipak, u postkorona svetu, osvešćivanjem prednosti digitalnih tehnologija, kao i značaja životnog prostora, te negativne strane su manje izražene, tako da Subotica ostaje naše središte i ishodište i na lokalu Inspira grupa će, kao i do sada, biti motor razvoja u preduzetničkoj sferi, ali i u sferi informacionih tehnologija.
Naše opredeljenje je da jačamo i druge manje gradove i da podstičemo mobilnost radne snage, koja je u IT-ju izražena. Tome svedoči aktivna saradnja sa obrazovnim ustanovama, zatim paket preseljenja u Suboticu koji nudimo zaposlenima, kao i krovna inicijativa koju radimo kroz organizaciju IT Subotica 2030, čiji smo osnivač. Dakle, tu nema dileme, nastavljamo još više da unapređujemo okruženje u kojem živimo. Osnivači smo i članovi mnogih nacionalnih organizacija, među kojima izdvajam Digitalnu Srbiju, kroz čije akcije ostvarujemo pozitivan uticaj na društvo Srbije i prepoznati smo kao korektan igrač koji unapređuje tržišne i poslovne prakse. Beograd ima dovoljno velikih i jakih tehnoloških igrača, Novi Sad i Niš, takođe. Mi držimo dobar tempo sa ove druge strane – manjih gradova u uzletu.
- Da li je promena imena u ovom trenutku nestabilne geopolitičke i ekonomske situacije bila za vas dobra odluka?
Promena imena iz Infostud u Inspiru dobro je planirana i pripremljena odluka. Velika je i ima puno različitih strateških i operativnih posledica. To je nemoguće uraditi bez temeljne analize i dobrog plana. Svakako, hrabra je odluka menjati ime usred ovih aktuelnih ekonomskih i političkih neizvesnosti, ali je i dugoročno dobra odluka.
Infostud (Inspira) grupa nastala je, zapravo, na hrabrim odlukama. Hrabro je bilo pokrenuti internet biznis početkom 2000-ih, kada je procenat internet korisnika u Srbiji bio jednocifren.
Hrabrost nas je dovela do šanse da budemo prvi na tržištu. Hrabro je bilo i da napustim uspešnu karijeru u banci i pređem na tri puta manja primanja, ali sam procenio da je Infostud dovoljno ojačao i da je potrebno da svi osnivači izdvoje pun fokus.
- Imate iskustva u bankarskom sektoru, potom u razvoju startapa, a onda i u upravljanju jednom od najvećih internet kompanija kod nas. Koji je vaš savet onima koji počinju?
Za početak: plan, plan, plan. Šta god da započinjete, potrebno je promisliti i napraviti plan. Ne mora biti savršen – sigurno nije, ali mora biti promišljen. Kada nešto uradite, naučite, promenićete plan, pa tako ispočetka. Bez plana je teško, da ne kažem – nemoguće. S druge strane, slepo se držati plana u današnje vreme, kada je promena jedina konstanta, takođe je nemoguće. Dakle, inicijalni plan se stalno prilagođava novim okolnostima.
Budite hrabri i spremni da uzmete proračunati rizik. Bez prepoznavanja poslovnog trenutka, prilike i hrabrog uskakanja u nju, iako nosi rizike, nema napretka. Bitan je samo princip – protect the downside, ne preuzimati rizik koji će vas potopiti, to je ludost, a ne hrabrost.
Na kraju, veoma je važno da koristite tuđe znanje i iskustvo. Velika je verovatnoća da, šta god da radite, to nije unikatno na svetu, da je neko tu dilemu, taj problem ili izazov već rešio, i to mnogo puta. Postojeće dokazane poslovne i menadžmentske prakse možete primeniti i olakšati svoj razvoj. Dakle, učite od drugih kad god je to moguće. Obuke, kursevi, predavanja, mentori, poslovni partneri, sagovornici… Koristite postojeće znanje i – ubrzajte se (smeh)..
Krupan igrač na lokalu
IT Subotica 2030, osnovana 2021. godine, povezuje vodeće subotičke IT kompanije sa obrazovnim ustanovama sa ciljem edukacije i ostanka mladih u zemlji, ali i razvoja Subotice kao regionalnog IT centra. Osim razvoja informacionih tehnologija, IT Subotica 2030 nizom društvenih i ekoloških aktivnosti unapređuje Suboticu kao mesto za život, studiranje i rad.
„Razvoj Subotice i edukacija mladih podjednako su nam važni kao i razvoj naših biznisa, jer ovakve inicijative vode napred celu zajednicu, ali i motivišu i pokreću ljude na dobre promene”, ističe Branimir.
Izvor: BIZLife Magazin