Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Bizinis sporta i sportskog klađenja, legalizacija u Evropi i Srbiji

    Kako je industrija klađenja postala sve više popularna i unosan biznis, raspravićemo teme usko povezane s tim. Identifikovaćemo suštinska pitanja, kao i pitanja integriteta i komercijale u vezi sa događajima sportskih kladionica. Regulisano klađenje činilo je 58 milijardi dolara (ili oko 14%) od 430 milijardi dolara ukupnog globalnog bruto prinosa od kockanja u 2012. godini i predviđa se da će dostići 70 milijardi dolara u 2016. godini prosečne stope rasta u periodu 2001-13, vođene novim tehnologijama i platformama proizvoda.

    Evropa, posebno, nastavlja da vidi stvaranje sve većeg broja novih režima koji dozvoljavaju licencirano i regulisano klađenje, posebno putem interaktivnih platformi, a koji je postepeno uklanjajući nekada dominantni monopolistički pristup koji je favorizovao sektor lutrije.

    Očekuje se da će se ovo nastaviti jer ovaj sektor sve više neguje interaktivno kockanje platforme – gde je bilo relativno sporo u inovacijama – i gde će lutrije rasti najbržim povećanjem njihovog udela.

    Globalni sportski sektor je takođe nastavio da pokazuje značajan rast i procenjeno je da će biti vredan oko 130 milijardi dolara u 2012. sa prognozama da će dostići preko 146 milijardi dolara u 2014. vođen rastom prava na emitovanje. Međutim, veliki dug takođe postaje sve veći problem.

    Komercijala sportskih događaja u Evropi

    Komercijalna pitanja u vezi sa klađenjem na sportske događaje su sve očiglednija od početka veka i postali su značajan deo lobističkih aktivnosti  globalnog profesionalnog sportskog sektora, a posebno evropskih fudbalskih tela.

    U suštini, ta sportska tela traže i komercijalnu kontrolu nad bilo kojim sportskim proizvodima koje nude regulisani operateri klađenja i da izvode direktna plaćanja za korišćenje sve podatke u vezi sa sportom koje koriste te regulisane kompanije za klađenje u toku svog poslovanja.

    Klađenje i dalje čini ogromnu većinu bruto dobitaka od mobilnog kockanja sa preko 75% iako se očekuje da će se ovo promeniti kako se proizvodi igara i lutrije sve više razvijaju posebno za nove udaljene uređaje sa poboljšanim mogućnostima tokom perioda do 2018. godine.

    Uticaj lutrije na prihode od sporta

    Sve veći broj jurisdikcija, evropskih posebno, imaju i razmatraju otvaranje svojih tržišta kockanja sa direktnim licenciranjem i oporezivanje privatnih kompanija, pre svega da ponudi regulisane interaktivne platforme za kockanje.

    Postojale su propratne tvrdnje, prvenstveno od evropskih lutrijskih tela, da je otvaranje tržišta kockanja konkurenciji i gde je sportsko klađenje ključni proizvod, dovešće do smanjenje prihoda od lutrije, a time i novca koji se izdvaja u dobre svrhe, uključujući sport.

    Treba napomenuti od samog početka da prihod za sport potiče od različitih oblika kockanja npr. državne lutrije i privatne kladioničarske kompanije, i kroz različite mehanizme na primer. poreza, zakonskih dadžbina, komercijalnog sponzorstva i reklamiranja, prikazano je da bude relativno mali iznos ukupnog prihoda sektora.

    Ovo je dodatno podstaklo zabrinutost u širem sektoru lutrije o uticaju povećanje pristupa tržištima kockanja privatnih kompanija i njihovih povezanih tokova prihoda. Globalni sektor lutrije je ipak nastavio da pokazuje stabilan rast teške ekonomske prilike sa godišnjim rastom prodaje za 4,9% u 2013. godini, nakon relativno snažnog rasta tokom 2010-12 i koji je kontinuirano nadmašivao stope globalne ekonomije.

    Korišćenje reklamnih sredstava u svrhu promovisanja

    Drugi principijelni pristup promovisanju proizvoda za kockanje, gde su zakonodavni okviri dozvolili, je korištenje medijskih reklamnih kanala preko štampanih, radio, interaktivnih i radiodifuznih platformi. Podaci takođe otkrivaju da je „TV oglašavanje 2,5 puta efikasnije u povećanju prodaje po ekvivalentnoj ekspoziciji od sledećeg medija sa najboljim učinkom, koji je bio štampan sa 37%.

    Osim direktnog sponzorstva, glavni i najefikasniji oblik promocije proizvoda korišćenje sporta znači dobijanje televizijskog reklamnog prostora oko sportskih događaja uživo.

    Namjenski kanali za emitovanje sporta bili su glavni korisnici ovog povećanja u proseku oko 50% svih reklama za sportsko klađenje godišnje od 2006.godine. U skladu sa značajnim ulaganjima u sportsko sponzorstvo i povećanjem količine sporta koje se emituju širom sveta, kockarske kompanije takođe sve više traže oglašavanje mogućnosti na sportskim događajima da promovišu svoje usluge i da dopru do globalne publike.

    To često uključuje obodne table i transparente oko sportskih terena, ali i druge materijale. Takođe su iskorišćene mogućnosti kao što je oglašavanje na veb sajtovima klubova (pored nižih nivo sponzorstva ) i nastojanje da se izgradi na rastućoj vezi između klađenja i sporta.

    Transparentnost klađenja i integritet

    Skala uticaja na integritet sporta i dalje je ključni fokus debate oko dostupnosti klađenja na sportske događaje, povećane u poslednje vreme zbog percepcije povećanje incidenata nameštanja utakmica u vezi sa poboljšanim pristupom novim proizvodima za klađenje.

    Određeni broj nezavisnih i informisanih strana, kao što su međunarodni organi za sprovođenje zakona tela, identifikovali su kriminalne elemente u dosluhu sa korumpiranim sportistima i korišćenje neregulisana tržišta klađenja kao glavni faktor iza ovih napada na sportski integritet.

    Ipak, ovu diskusiju je često karakterisalo promovisanje ograničenja na proizvodi za klađenje koje nude regulisani operateri klađenja, posebno aspekti sportskog sektora i njegove pristalice, kao sredstvo za obezbeđivanje i očuvanje integriteta sportskih događaja. Pored toga, poređenja su i dalje se vrše sa pitanjem dopinga sa predstavnici određenih sportskih tela koji se pozivaju na nameštanje utakmica, a posebno na klađenje, kao ekvivalentnu ili veću pretnju budućnosti sporta širom sveta.

    Stoga, birajte legalne i sigurne operatere za klađenje kao što je kladioniceusrbiji.com jer samo na takav način ste zaštićeni i možete se bezbedno kladiti..

    Korupcija u svetu klađenja

    FIFA je izjavila da veruje da će „oko 50 nacionalnih liga van Evropa biti na meti ličnosti organizovanog kriminala na tržištu klađenja.” Iz perspektive klađenja, pokazalo se da je koruptivna manipulacija sportom bila, u celini, proizvod jednog ili kombinacije sledećeg:

    • Korumpirani sportisti (ovo uključuje visoke zvaničnike i administratore);
    • Kriminalni elementi u dosluhu sa korumpiranim sportistima; i
    • Kriminalni elementi teraju nedužne sportiste na koruptivne aktivnosti.

    Ono što je zajedničko za sve gore navedeno je da oni koji su uključeni nastoje da manipulišu sportskih događaja da finansijski prevare operatere klađenja i korumpiraju tržišta koja koriste potrošači.

    Slučajevi nameštanja utakmica u vezi sa klađenjem dešavali su se širom sveta i primeri u svakom kontinentalnom regionu u raznim sportskim događajima, a posebno nogometu. Značajna uspješna krivična gonjenja održana su u Velikoj Britaniji, Njemačkoj, Italiji, Australiji i Finskoj, kao i brojne vansudske sportske presude, sankcije i zabrane. Evropsko telo za sprovođenje zakona, Evropol, takođe je sprovelo istragu u ovoj oblasti. Međutim, nalaze koji se odnose na ovo treba tretirati sa određenim oprezom jer se u mnogim slučajevima odnose na sumnju, a ne na dokazanu korupciju.

    Legalnost klađenja i izazovi u Srbiji

    U dasnašnjem vremenu sve države u globalu imaju određenu vrstu problema kada je legalnost klađenja u pitanju. To su izazovi savremenog vremena,međutim dešavalo se i u ranijim periodima. Da bismo lakše poredali sve faktore koji narušavaju legalnost klađenja navesti ćemo ih takstativno. Naravno da lista nije konačna ali smo odabrali najveće pretnje po sigurnost i legalitet klađenja a to su:

    • klađenje i maloletnici – veliki izazov kladionica posebno u Srbiji. Veliki broj dece u rasponu od 11 do 16 godina kako podaci govore vrše uplate i posećuju kladionice. To predstavlja veliku pretnju zbog izazova kockanja i ovisnošću koja se razvija još u mladoj dobi i nastavlja još progresivnije u kasnijoj dobi;
    • ovisnost o kockanju – svaka kladionica i operater mora prihvatiti i promovisati pravilo o kockanju kao vidu zabave a ne ovisnost. Poseta određenim ustanovama predstavlja konkretnu meru u borbi protiv ovisnosti. Ponuda kladionica i igara predstavlja vid zabave i razonode koja treba da spoji ugodno s korisnim;
    • broj zaposlenih – veliki broj radnika koji održavaju sistem naprednim i brinu se za pružanje celokupne usluge kladionice nekada su neproporcionalni sa troškovima koji nastaju. Od menadžera, administratora, osoblja kontakt servisa i slično pokazuju da veliki broj uposlenika zahteva finansijska sredstva koju na kraju kladionica mora obezbediti na različite načine kako bi pokrila sve troškove koji nastanu;
    • zakonska regulativa – bolji i preciznije uređeni zakoni su svakako nešto što trebamo kada je u pitanju pomenuta problematika. Regulatorna tela bi trebala doneti strožije zakone a istovremeno i provedbu istih kako se određene stvari ne smiju događati
    • nameštanje utakmica – možda i ponajveći izazov koji je zastupljen u skoro pa svim ligama. Odatle i potiču određena ograničenja u smislu tipovanja samo na jedan do dva para iz određene lige. Interakcija između sportskih klubova i vlasnika kladionica rezultiraju nameštanjem konačnog ishoda što remeti osnovno pravilo transparentnosti samih mečeva.

    Izvor: BIZLife

    Foto: Unsplash

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE