Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    „Avionski režim“ je MIT, a evo kako je nastao i zašto još uvek opstaje

    Stavljanje telefona u režim „rada u avionu“ (Airplane mode) kada se ukrcavate na let je zdrav razum. Ne biste bili ludi ako mislite da bi signal vašeg telefona mogao da ometa navigacione sisteme aviona, potencijalno prouzrokujući katastrofu.

    Međutim, neophodnost režima rada u avionu je uglavnom mit, a postoji još jedan razlog zašto avio-kompanije traže da isključite telefon.

    Evropa je odlučila da dozvoli telefonske pozive i korišćenje podataka na letovima 2022. Oni zahtevaju da svi avioni instaliraju „piko-ćelije“, što je u suštini kontrolor saobraćaja koji obezbeđuje da se telefonski signali ne ukrštaju sa komunikacionim sistemima aviona. Međutim, piko-ćelije nisu nove; postoje više od dve decenije.

    Čak i bez piko-ćelije, postoji ograničen broj dokaza da je telefon ikada ometao električne sisteme aviona. Federalna uprava za vazduhoplovstvo (FAA) sprovela je studiju 2012. godine koja je otkrila gotovo nula ubedljivih slučajeva smetnji u avionu usled korišćenja mobilnog telefona. Čini se da je većina dokaza o ovome anegdotska ili veoma zastarela.

    (Airplane mode)

    Avion, korišćenje mobilnog telefona (Freepik)

    Pravi razlog je sledeći: avio-kompanije misle da ljudi neće prestati da budu na svojim mobilnim telefonima tokom letova, što dovodi do više slučajeva agresivnog ili neprimerenog ponašanja u avionu ili „air rage“. Zato regulatori nastavljaju da zabranjuju telefonske pozive i korišćenje podataka u avionima.

    Vazdušni bes ili „air rage“ — nasilno ponašanje usmereno na stjuardese i putnike izazvano stresorima vazdušnog putovanja — ogroman je problem u Sjedinjenim Državama i postaje sve gori.

    FAA je prijavila više od 10.000 neposlušnih putnika između 2021. i 2023. godine , što je otprilike 300 odsto povećanje u odnosu na 2018-2020. Međutim, to je i razlog zašto su mitovi o režimu rada u avionu opstali.

    Imajte na umu da zakon od vas zahteva da pratite uputstva posade aviona, što podrazumeva uključivanje režima rada u avionu. Bez obzira na tehnološku diskusiju, mogli biste se suočiti sa kaznom ili otići u zatvor zbog neposlušnosti.

    Poreklo mita

    Godine 1991. Federalna komisija za komunikacije (FCC) zabranila je upotrebu mobilnih telefona u avionima, navodeći kao razlog „smetnje zemaljske mreže“. U jednom trenutku, ovo je možda i bilo tačno, ali 2005. godine, član FCC-a je svedočio pred Kongresom da to više nije problem zbog piko-ćelija.

    „Sa napretkom u tehnologiji mobilnih telefona od 1991. godine, pravilo koje zabranjuje upotrebu mobilnih telefona od 800 MHz u letu možda neće biti potrebno da bi se zaštitile zemaljske mobilne mreže“, rekao je administrator FAA Nicholas Sabatini u svom svedočenju.

    Ali pravilo o zabrani korišćenja ćelija u avionima je i dalje ostalo. U 2013. FCC je dobio novog predsednika, Toma Wheeler, koji je želeo da uzdrma stvari omogućavanjem telefonskih poziva i korišćenja podataka na letovima. To je pokrenulo ogromnu kontroverzu, ali ne iz tehnoloških razloga.

    „Dozvoliti upotrebu mobilnih telefona u avionima zvuči kao pretpostavka novog rijaliti programa: ‘Borba u kavezu na 30.000 stopa’,” rekao je tada predstavnik Oregona Greg Walden za Washington Post.

    (Airplane mode)

    Avion, Airplane mode (Freepik)

    „Dozvolite mi da kažem. Ne želim da osoba na sedištu pored mene brblja na 35.000 stopa više od bilo koga drugog“, rekao je Vheeler 2013. godine.

    Razgovaralo se prvenstveno o „vazdušnom besu“. Međutim, regulatori i avio-kompanije su izvršili pritisak na FCC da održi pravilo, iz straha da će telefonski pozivi tokom leta stvoriti haos na nebu.

    Zbog toga smo predugo imali ova stara pravila. Režim rada u avionu je više uobičajena ljubaznost koju nam regulatori nameću nego bezbednosna mera predostrožnosti, piše Gizmodo.

    Zašto je sveprisutan „avionski režim“?

    Kao i neki drugi mitovi, priča o avionskom režimu izgleda kao da bi trebalo da bude istinita. Putnici mnogo trpe kada lete: izuvaju cipele, prolaze kroz detektore metala i prosipaju tečnosti, sve u ime bezbednosti.

    Uključivanje režima rada u avionu na telefonu ne deluje drugačije. Mogli biste tvrditi da nas režim u avionu čini bezbednijim jer bi upotreba mobilnog telefona naljutila putnike. Međutim, nema pravih dokaza da bi upotreba mobilnog telefona povećala bes u vazduhu – to je samo nagađanje.

    Avion, sedišta, Airplane mode (Unsplash)

    Danas možete dobiti Wi-Fi na skoro svakom letu za malu naknadu, što vam omogućava da upućujete glasovne pozive, surfujete internetom i igrate video igrice. Međutim, ako je više aviona instaliralo piko-ćelije, verovatno biste to mogli učiniti besplatno.

    Postoji kolektivni strah od letenja koji utiče na naše uverenje da je režim rada u avionu neophodnost. Svi želimo da igramo po pravilima tako da sve ide glatko. Mit o tome da je režim rada u avionu neophodan za našu bezbednost toliko je ukorenjen u nama da se osećamo krivim kada ga ne koristimo.

     

    Izvor: BIZLife

    Foto: Unsplash/Freepik/BIZLife

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE