
Od jednog CV-ja do AI regrutera koji ne diskriminiše
Dok je pomagao devojci da sredi CV u Milanu, inženjer Vladimir Božović shvatio je da problem nije u jednom dokumentu, već u celom načinu na koji kompanije biraju ljude. Iz tog uvida nastao je ZenHire – softver sa „AI regruterom” koji kandidatima daje šansu da pokažu znanje i veštine, umesto da budu odbačeni zbog ključnih reči. Sa timom koji razvija sopstvene algoritme, više od milion dolara investicija i klijentima sa hiljadama zaposlenih, osnivač startapa ZenHire za BIZLife govori o trnovitom putu i ambiciji da njihov proizvod postane „globalni glagol za zapošljavanje”.

- Otkud jedan inženjer u HR svetu?
To je zanimljivo pitanje. Nekako se spontano desilo, dok sam živeo i radio u Milanu. Tačnije, bilo je to pre osam godina. Naime, moja devojka je studirala lingvistiku i bila je u potrazi za poslom. Poslala je svoj CV na tridesetak mesta, ali nije mogla da dobije intervju, zbog čega je usledila nekakva kriza identiteta. Jednostavno, bila joj je potrebna pomoć da se snađe u toj situaciji. Pomogao sam joj da napravi novi CV, koji je poslala na tridesetak adresa – i dobila je odlične rezultate: tri intervjua i dve ponude za posao. Tada smo shvatili da puno ljudi ima problem sa kreiranjem CV-ja, pa smo na toj ideji pokrenuli naš prvi „startap”, iz kog se, dve godine kasnije, izrodio ZenHire.
- Dakle, sve je krenulo od želje da ljudima pomognete da naprave dobar CV, a na kraju je iz toga nastao mnogo ozbiljniji i kompleksniji softver. Kako je došlo do tog razvoja?
Upravo tako. Shvatili smo u nekom momentu da je CV samo simptom jednog sistema koji ima dublje probleme. Regruteri i HR-ovci bi voleli da se posvete svim kandidatima podjednako, ali nemaju dovoljno vremena. I šta onda oni rade? Koriste taj takozvani ATS – to su sistemi koji filtriraju ljude na osnovu ključnih reči – koje imamo ili nemamo u CV-ju. Zapravo, samo pet, a možda čak i samo dva odsto ljudi uopšte dobije priliku da dođe na razgovor. Shvatili smo da, kada bismo mogli da kloniramo sve te regrutere, to bi u stvari bilo pravo rešenje. Tako bi svaki kandidat dobio priliku da zaista pokaže ko je i šta je na tom intervjuu, a da ne bude eliminisan od strane tih algoritama za ključne reči. Tako smo napravili sledeću najbolju stvar – regrutera veštačke inteligencije – koji na sličan način kao čovek sveobuhvatnije gleda kandidate i daje im šansu da pokažu svoje veštine i znanja.
- Kako softver ZenHire funkcioniše?
U suštini, to je jedna moderna aplikacija koja se nalazi na internetu. Nju koriste regruteri, i to za čitav proces zapošljavanja – od početka do kraja, od postavke oglasa za posao na društvenim mrežama, pa sve do finalnog klika i slanja ugovora o radu na potpisivanje. Izgleda kao jedna moderna aplikacija, s tim što povrh same aplikacije, koju možemo da gledamo i kroz koju možemo da navigiramo, imamo i regrutera veštačke inteligencije koji unutar aplikacije radi posao umesto nas. Svi manuelni poslovi, poput pregledanja CV-jeva, zakazivanja sastanaka, pa čak i pojedinih psihometrijskih testova, odvijaju se automatski.

- Zašto su Filipini važni za vaš posao?
Filipini su važni iz nekoliko razloga. Kada smo napravili našeg AI regrutera, pre ere ChatGPT-ja i svih savremenih alata, razvili smo algoritme za evaluaciju engleskog jezika – vokabulara, izgovora, fluentnosti i sličnih parametara. Shvatili smo da je procena engleskog jezika, zapravo, najveći problem u kompanijama koje zapošljavaju ljude u prodaji ili u korisničkoj podršci. Videli smo da onih koji rade u korisničkoj podršci najviše ima u Indiji i na Filipinima. Odlučili smo se za Filipine, jer je tamo sve bilo koncentrisano u jednom gradu.
- Ko čini vaš tim i koje su ključne stručne oblasti uključene u razvoj ovog proizvoda?
Ovo je veoma dobro i kompleksno pitanje, ali pokušaću da pojednostavim. U razvoju softvera postoji nekoliko standardnih uloga. Imamo front-end inženjere, koji rade na tome kako aplikacija izgleda i kako se korisnik kreće kroz nju. Back-end inženjeri prave baze podataka i ulančavaju sve to što vidi krajnji korisnik – sve ono što je potrebno da bi se na kraju formiralo ono što korisnik vidi na ekranu. Inženjeri veštačke inteligencije razvijaju same algoritme i pripremaju bazu podataka. Zatim, labelari, tzv. domenski eksperti – u našem slučaju iz oblasti anglistike, master studenti ili doktori nauka – manuelno pregledaju intervjue i ocenjuju engleski jezik kroz različite kategorije: tečnost, izgovor, vokabular i slično. Onda se ti finalni rezultati pohranjuju veštačkom inteligencijom.
Dakle, imamo tim za labeliranje podataka, tim za obradu podataka, tim za procesiranje podataka, front-end i back-end inženjere, kao i timove za prodaju i uspeh klijenata itd.
- Mlada ste ekipa, ozbiljno radite i već ste uspeli da dobijete više od milion dolara investicija. Koliko je taj put bio težak?
Izuzetno je bilo teško. Sada, iz ove perspektive, ne znam ni sam kako smo uspeli, jer uvek ste u toj situaciji „koka ili jaje”. Treba imati proizvod da biste prikupili investiciju, a potrebna vam je investicija da biste taj proizvod uopšte napravili. Zapravo, to je bio pokušaj da se okupi tim ljudi koji već imaju svoje poslove i rade na raznim drugim stvarima, pa da se svi oni ujedine, motivišu i udruže kako bi se sve to zaista i napravilo. To je bilo izuzetno teško i trajalo je jako dugo. Mi smo, zapravo, od 2020. do 2023. godine razvijali taj inicijalni prototip evaluatora engleskog jezika, kako bismo taj prototip mogli da pokažemo klijentima. Klijenti su „pali sa stolice”, a onda smo to iskoristili da odemo kod investitora i da im sa samopouzdanjem kažemo: „Ovo je zaista svetu potrebno, ljudi su zaista spremni da plate jako puno.” Tako smo od njih prikupili novac, a onda godinu i po dana usavršavali aplikaciju, tako da ona sada zaista može da se koristi od strane velikih klijenata sa po pet ili deset hiljada zaposlenih. I evo, u poslednju godinu dana trajektorija prodaje ide samo naviše, tako da je sve bilo vredno – ali put je zaista bio trnovit.
- Kako vidite ZenHR u budućnosti i smatrate li da su vam ambicije realne?
Ambicije nikad nisu realne, ali uz dovoljno posvećenosti – postanu realne. Naša vizija je da postanemo prvi srpski „unicorn”, ili bar jedan od prvih. Mi želimo da postanemo „glagol za zapošljavanje”. To želimo da uradimo na vrlo konkretan i etički način, dok mnogi drugi alati za zapošljavanje unose visok nivo diskriminacije, prepuštaju previše toga AI algoritmima i donose loše procene kandidata. Naša vizija je da postanemo globalni brend, prepoznatljivi po tome što su naše predikcije najkvalitetnije i najpravednije.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER
Izvor: BIZLife Magazin
Foto: Privatna arhiva






