Reč

Studentoljublje, jučetina, medožučno…: Bira se najlepša nova srpska reč

Jezik nikada nije bio samo sredstvo sporazumevanja, on je živo tkivo naroda, način da svet osetimo, razumemo i stvorimo. Svaka reč ima svoju dušu, a svaka nova reč svoje vreme. Zato je i takmičenje „Najbolja nova srpska reč” više od igre, to je poziv na razmišljanje o jeziku koji nas oblikuje i spaja.

Kako poručuju organizatori, dobra i lepa reč je i umetničko delo i pedalj puta koji nas povezuje. Jezik opstaje samo ako ga volimo, negujemo i obnavljamo, od deteta koje uči prve reči do pesnika koji njima tka svetove. Svaka reč koju danas govorimo nekada je bila izmišljena i svaka nova koju stvorimo nosi duh sadašnjeg vremena.

pisanje, nova reč, knjiga, olovka

Foto: Unsplash

Ovog oktobra, žiri i javnost zajedno biraju najlepšu novu srpsku reč za 2025. godinu, a konkurencija je šarena, duhovita i duboko promišljena.

Evo nekih od najzanimljivijih kandidata:

  • Studentoljublje – ljubav i ponos prema studentima, onima koji vraćaju nadu da dolaze bolja vremena.
  • Jučetina – duhoviti odgovor na pitanje „šta ima za ručak?“ – ono od juče!
  • Sklopidan – trenutak kada se dan sklapa s noći, nežna granica između svetla i tame.
  • Bezrečica – stanje kada nam emocije oduzmu reči, a osećanja govore umesto nas.
  • Ljudoljublje – domaća zamena za reč „altruizam“, jer briga o drugima zaslužuje reč koja diše našim jezikom.
  • Staralište – toplo ime za dom u kojem se o starima zaista stara, za razliku od hladnog „gerontološkog centra“.
  • Medožučno – kada se u svakoj slasti krije i malo gorčine, poput Njegoševog stiha o čaši meda i žuči.
  • Zlatotren – trenutak pred zalazak sunca, kad sve oko nas blista u zlatnom sjaju.
  • Vedroumlje – stanje vedrog duha i optimizma, domaća reč za svetlost u mislima.
  • Punodušje – osećaj topline i uzvišenosti koji nas obuzima kad učinimo nešto plemenito.
  • Slovoplet – onaj koji plete reči, kao pesnik koji od jezika pravi umetnost.
  • Zavičajnica – vikendica u zavičaju, kuća koja miriše na detinjstvo i korene.
  • Vum – domaća verzija za „veštačku inteligenciju“, spoj reči veštačka i um.
  • Sanputica – san koji pokazuje put, onaj koji nas vodi i ostvaruje se.

Svaka od ovih reči nosi toplinu, ironiju, maštovitost ili filozofsku dubinu. Od „nemalca“ koji nema, do „blagokaza“ koji dušu leči, one svedoče o potrebi čoveka da stvori nešto svoje, novo, lepo.

Javno glasanje otvoreno je do 29. oktobra, a pobednici – po mišljenju žirija i publike, biće objavljeni 30. oktobra.

Možda će baš ove godine neka od novih reči postati deo svakodnevnog govora, a možda i zauvek obojiti naš jezik bojama sadašnjeg trenutka. Jer, kako kažu organizatori – jezik živi onoliko koliko ga volimo.

Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER

Izvor: BIZLife/K. J.

Foto: Freepik

What's your reaction?

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE