U Evropskoj uniji testiraju prvi digitalni pasoš
Jedna nacija prvi put dozvoljava putnicima da pređu njenu granicu sa digitalnim pasošem na svom pametnom telefonu umesto sa fizičkim pasošem. Dok se suđenje odvija u Finskoj, Evropska unija želi da najmanje 80 odsto građana u bloku od 27 zemalja koristi digitalni ID do 2030. godine.
Pilot program, koji je počeo krajem avgusta, dostupan je samo građanima Finske. Radi na aerodromu u Helsinkiju kao partnerstvo između Finnair-a, aerodromskog operatera Finavia i finske policije. Do kraja februara 2024., putnici kompanije Finnair koji lete sa tri aerodroma u Ujedinjenom Kraljevstvu mogu da prođu graničnu kontrolu koristeći novu dobrovoljnu „Digitalnu potvrdu putovanja“ (DTC).
Raja, finska granična straža, kaže da putnici koji koriste nove digitalne akreditive mogu da „prođu kroz graničnu kontrolu brže i lakše nego obično bez čekanja u redu“.
Evropska unija sufinansira pilot projekat sa 2,3 miliona evra. Uz šestomesečno suđenje u Helsinkiju, EU planira i druge pilot programe za zagrebački aerodrom Franjo Tuđman u Hrvatskoj i aerodrom Schiphol u Amsterdamu u Holandiji.
Kretanje Evrope ka jedinstvenom okviru za digitalnu identifikaciju je sveobuhvatni cilj Uredbe eIDAS usvojene 2014. Cilj uredbe je da elektronske interakcije između preduzeća i pojedinaca učini bezbednijim, bržim i efikasnijim, bez obzira gde se u Evropi odvijaju.
Elektronski akreditiv vs. biometrijski pasoš
Terminologija koja okružuje elektronske akreditive može da bude zbunjujuća. Evropski DTC – elektronski akreditiv koji se čuva na telefonu – nije isto što i biometrijski pasoš, poznat i kao e-pasoš, koji je tradicionalna pasoška knjižica sa ugrađenim mikročipom koji sadrži neke od jedinstvenih fizičkih karakteristika putnika.
Većina svetskih zemalja sada izdaje neki oblik e-pasoša, koji se obično identifikuje pomoću simbola odštampanog na koricama biometrijskom kamerom. RFID čip koji sadrži biometrijske podatke otežava repliciranje ili falsifikovanje pasoša.
Od 2007. Sjedinjene Države su izdavale biometrijske pasoše. Godine 2021, napredniji pasoš sledeće generacije zamenio je originalni e-pasoš kao standardni putni dokument u SAD, piše Forbes. Najuočljivija razlika je njegova stranica sa podacima od polikarbonata, koja više liči na pasošku karticu ili kreditnu karticu nego na knjižicu pasoša. Plastična stranica sa podacima povećava integritet i trajnost pasoša jer su njegovi slojevi spojeni i ne mogu da se razdvoje bez uništavanja stranice.
Izvor: BIZLife
Foto: Pixabay