Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    pexels, roming muškarac mobilni telefon

    Šta su VAS SMS usluge i kako se zaštititi od PREVARA i uvećanih računa za mobilni?

    Koliko često ste na internet pretraživaču ili raznim aplikacijama nailazili na oglase koji vas navode da odete na njihove sajtove ili im ostavite podatke poput e-maila ili broja telefona? Da li ste znali da su to VAS SMS usluge?

    Neretko su u pitanju sajtovi za igrice, horoskop ili najrazličitije usluge. Neki od ovakvih servisa funkcionišu tako što se nakon prijave od strane korisnika vrši isporuka zahtevanog sadržaja na određen vremenski period, sve dok se korisnik ne odjavi sa servisa.

    Korisnici često i ne znaju da su se prijavili za ovakvu vrstu usluga sve dok im ne stigne uvećani račun za mobilni telefon, koji neretko iznose od nekoliko stotina do nekoliko hiljada dinara. Upravo to se desilo jednoj korisnici Tvitera koja je svoje neprijatno iskustvo podelila na ovoj mreži.

    VAS SMS usluge (Pixels)

    Ona se požalila da joj poslednjih nekoliko mesecić, kao postpejd korisnici, stiže uvećan račun za mobilni telefon. Situacija je eskalirala kada je na računu ugledala cifru uvećanu za 2.000 dinara od onoga što je ugovorom predviđeno.

    „Konačno pozivam MTS (čiji je korisnik) i saznam da plaćam uslugu trećeg lica. O kojoj naravno ne znam ništa. Nakon istraživanja dođem do firme NTH media iz Beograda“, nakon poziva koji je uputila pomenutoj firmi gospođa Milena Milosavljević saznaje da plaća uslugu SMS-a za koju se nikada nije prijavila, i to 180 dinara po poruci.

    „Uzgred, ja takvu poruku nikada nisam dobila, ne sećam se i ne verujem da sam na takav način dala odobrenje – toliko sam pismena i nikada više nisam gledala te vežbe. Ali, pošto sam jako ljuta i pretim policijom upućuju me da podnesem reklamaciju na mail“, nastavlja svoju priču Milena.

    Ko je odgovoran?

    Kako to često biva odgovornost se svaljuje na nekog trćeg, pa korisnica dobija uputstvo da se javi svom operatoru.

    „Zovem MTS i pitam ih kako je moguće da su oni posrednici u takvom poslu i kažem da je nemoguće da ne znaju da na takav način oštećuju svoje korisnike i obećavaju mi da će oni podneti prigovor i da će mi se neko javiti, da će rešiti problem. Možda moj, ali je pitanje koliko ima takvih građana, sa sličnim problemom“, kaže Milena u tvitu.

    A da ovakvih građana ima mnogo i da ovakve pojav nisu retke govore i komentari ljudi ispod ove objave, koji su se javljali uglavnom sa sličnim problemima. Neki su navodili i da su samo klikom na određeni link bili prevareni i da im je kredit bio skinut sa računa ili uvećan ukoliko su posdpejd korisnici.

    Prevare na internetu VAS SMS usluge (Pixels)

    MTS odgovara na pitanja o VAS SMS uslugama

    Kako bi utvrdili o kakvom tipu usluga ili „prevara“ je reč Portal BIZLife je kontaktirao Telekom Srbiju i MTS, čiji je korisnik gospođa Milosavljević.

    Na početku nam otkrivaju da je reč o VAS uslugama. VAS je skraćenica od engleskih reči „Value Added Services“, tj. servisi dodatnih vrednosti koji se u mobilnoj telefoniji Telekoma Srbija naplaćuje preko namenske tehnološke platforme.

    „Pod VAS uslugama podrazumeva se širok spektar servisa koji se mogu naručiti SMS-om na određene kratke kodove, kroz aplikacije ili sa raznih web portala, a u koje spadaju različiti zabavni i edukativni sadržaji, kao i servisi poput plaćanja parking usluge. Svaku od nabrojanih usluga omogućavaju mnogobrojni operatori usluga sa dodatom vrednošću kojima se od strane operatora mobilne telefonije obezbeđuju brojevi u formatu propisanom u Planu numeracije, kako bi preko njega mogli da omoguće korisniku naplatu pojedinih usluga“, navode iz Telekoma.

    MTS poslovnica

    Neki od VAS servisa funkcionišu tako što se nakon prijave od strane korisnika vrši isporuka zahtevanog sadržaja na određen vremenski period, sve dok se korisnik ne odjavi sa servisa, pri čemu se servis tarifira u skladu sa cenovnikom određenog operatora usluga sa dodatom vrednošću. S tim u vezi, prijavom na servis sa dodatom vrednošću korisnik prihvata uslove operatora čije usluge koristi. Dakle, korisnici su ti koji iniciraju zahtev za VAS usluge određenog operatora usluga sa dodatom vrednošću (provajdera).

    Na pitanje da li su takve pojave česte u Srbiji i koliko učestalo korisnici prilažu ovakav tip žalbi iz Telekoma ističu: „Budući da se prati rad servisa da li su u skladu sa odredbama RATEL-a, kao i Pravilnika  o obavezama operatora usluga sa dodatom vrednošću, preduzimaju se sve mere da ne dolazi do zloupotreba koje bi nanele štetu korisnicima. Dešavaju se pojedinačni slučajevi zloupotreba, ali ne često“.

    Kako se zaštiti od VAS usluga

    Kako ne bi došli u situaciju da postanu žrtve ovakvih vrsta usluga korisnici bi trebalo da se informišu o VAS uslugama pre iniciranja iste. Kao i kod drugih digitalnih usluga potrebno je da pročitaju uslove korišćenja usluga pre iniciranja naplate.

    „Telekom Srbija ima razvijen sistem zaštite korisnika, i u slučaju sumnje na zloupotrebu, preduzimaju se odgovarajuće mere, kako bi se iste sprečile, a korisnici zaštitili. U slučaju da se utvrdi da pojedini servisi provajdera ne posluju regularno, dolazi do blokiranja tih servisa, koji se dalje ne mogu koristiti, a prema korisnicima se preduzimaju mere storniranja spornog VAS saobraćaja, korekcijom računa, ili se vrši povraćaj kredita za prepaid korisnike“, ističu iz Telekoma.

    VAS SMS prevare (Pixabay)

     

    Takođe, kada korisnici shvate da su prevareni mogu da se obrate Operatoru usluga sa dodatom vrednošću čije su usluge korišćene, svom mobilnom operatoru ili RATEL-u.

    Na pitanje kako se najčešće završavaju ovakvi slučajevi i da li se korisnicima vraća novac iz Telekoma odgovaraju da u slučaju da se utvrdi da je došlo do neregularnosti na strani Operatora usluga sa dodatom vrednošću, odnosno da je korisnik oštećena strana, pristupa se rešavanju prigovora, storniranju spornog VAS saobraćaja, korekcijom računa, ili se vrši povraćaj kredita za prepaid korisnike.

    Izvor: BIZLife

    Foto: Pixabay/Pixels/Telekom

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE