Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Šopenhauerovi manipulativni trikovi kako da pobedite u raspravi

    Piše: Dijana Carić, autor knjige ‘Umetnost pregovaranja’

    Razgovor između dva neistomišljenika ponekad može biti produktivan u smislu  usvajanja novih stavova, korigovanja mišljenja ili promene pogleda na predmet rasprave. Međutim šta ako je sagovorniku glavni cilj da pobedi protivnika ili  da bude u pravu po svaku cenu, bez obzira na istinu!?

    Ovakve primere najčešće možemo sresti u političkim tv duelima gde možemo videti kako Šopenhauerova “Eristička dijalektika” odnosno umeće vođenja rasprave ili prepirke, izgleda na delu.

    Naime, nemački filozof, Artur Šopenhauer je kroz ovo delo,  prikazao 38 manipulativnih trikova kako da sagovornik uvek bude u pravu čak i kad nije. Tačnije, radi se o trikovima koji pomažu  sagovorniku da izgleda da je u pravu, ali ne i da zaista bude u pravu. Navedene trikove Šopenhauer je objasnio ali nije preporučivao. Možda je to jedan od razloga zašto delo “Eristička dijalektika” i nije objavljena za vreme njegovog života. Neki od tih trikova su na primer:

    • napadati stav ali ukoliko ne može da se pobije stav onda napasti osobu koja iznosi taj stav odnosno pažnju usmeriti na ličnost protinika
    • protivnikove izjave staviti u širi kontekst jer su tako pogodnije za napad
    • direktno iznervirati protivnika odnosno izazvati bes u njemu
    • karikirati tvrdnje protivnika kako bi se izazvao smeh kod publike, itd.

    Međutim, da bi razgovor bio produktivan sagovornici moraju biti na istom nivou intelekta i znanja, u suprotnom razgovor se svodi na besmislenu raspravu, gde argumenti zamenjuju činjenice. A upravo to nas navodi na pitanje, da li je važnije šta pričamo ili sa kim pričamo? Po Šopenhaueru, “Ko je pametan, taj će u razgovoru manje misliti na ono o čemu govori, a više na onoga sa kim razgovara. Ako tako bude činio, može biti uveren da neće reći ništa zbog čega bi se kasnije mogao kajati”.

    Izvor: BIZLife

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE