Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Da li zbog sankcija Rusiji čuvena „LADA“ odlazi u istoriju?

    AvtoVAZ je osnovan 1960-ih kako bi pokrio sve veću potražnju u Sovjetskom Savezu za pristupačnim automobilima, a njegov glavni proizvod Lada postao je naširoko poznat po svojoj jednostavnosti i izdržljivosti.

    Ruski grad Toljati generacijama je sinonim za fabriku automobila AvtoVAZ koja proizvodi najpoznatiji ruski automobil Ladu. No kako Zapad uvodi Rusiji sve više sankcija zbog vojne akcije u Ukrajini, Toljati i radnike AvtoVAZ-a čekaju teška vremena.

    Okupivši se u malenom stanu u četvrti Avtozavodskij koja okružuje veliku fabriku, nekoliko radnika iz sindikata Jedinstvo reklo je da su zabrinuti za svoju budućnost.

    „Ovo je fabrički grad. Svi ovde rade ili u fabrici ili u policiji”, rekao je Aleksandar Kalinjin (45) koji 15 godina radi na teretnoj dizalici u AvtoVAZ-u.

    Lada, automobil (Pixabay)

    Istorijat AvtoVAZ-a

    Fabrika je osnovana u gradu Stavropolu oko 780 kilometara jugoistočno od Moskve, koji je preimenovan u Toljati po italijanskom komunističkom političaru Palmiru Togliattiju. Fabrika je preživjela ekonomsku krizu nakon raspada Sovjetskog Saveza 1991. i naposljetku ju je preuzeo francuski Renault.

    „Za Toljati, ova fabrika je sve. Ceo grad sagrađen je oko nje”, rekla je 33-godišnja Irina Mjalkina, koja radi u skladištu za rezervne delove 11 godina. „Kada sam počinjala, bila sam puna entuzijazma, nadala sam se dobroj plati, još se nadam”, rekla je, uz tužan osmeh, piše HINA.

    Radnici u srahu od gubitka posla

    Većina proizvodnih linija prestala je s radom nakon što je Moskva napala Ukrajinu 24. februara, a zbog sankcija ne može više dobijati delove iz inostranstva. Radnici su na plaćenom odsustvu i dobijaju dve trećine plate što za Mjalkinu znači 13.000 rublji ili oko 150 evra umesto 20.000 rublji (230 evra).

    Cene hrane i drugih osnovnih potrepština vrtoglavo rastu kao i drugde u Rusiji. „Ljudi su nervozni”, rekla je. Kupivši AvtoVAZ, Renault je uložio milijarde evra u fabriku, ali i jako srezao broj radnika zadržavši ih manje od 40.000 od pređašnjih 70.000.

    Radnici AvtoVAZ (Pixabay)

    „Bilo je puno problema s odlaskom radnika, ali ipak je postojao jasan pozitivan trend”, rekao je Andrej Jakovljev, direktor Instituta za istraživanja industrije i tržišta pri Moskovskom Ekonomskom fakultetu.

    Sada je njegova budućnost upitna jer Renault, pod velikim pritiskom da bojkotuje Rusiju, razmišlja treba li se povući iz fabrike. Niko iz kompanije nije želo da razgovara s AFP-om i čak novinarima nisu dopustili obilazak Muzeja Lade u Toljatiju tokom nedavne posete. Kada je AFP snimao u blizini fabrike, AvtoVAZ-ovo obezbeđenje pozvalo je policiju koja je ispitala novinare i pustila ih na slobodu nakon nekoliko sati.

    Fabrički radnici su morali uzeti trodelni letnji godišnji odmor u aprilu dok Renault razmotri koje su mu opcije na raspolaganju.

    Lada Niva (YouTube)

    Radnici rade dva posla

    Mnogi radnici već su morali pronaći drugi posao, poput Leonida Jemčanova (31), mehaničara koji sada radi još i kao domar da bi mogao da prehrani porodicu. „Ja sam jedini u porodici koji radi. Imam dvoje dece, moja supruga je na porodiljskom bolovanju. Moram raditi dva posla, ali čak ni to nije dovoljno”, rekao je.

    Ne preživi li AvtoVAZ krizu, njegova propast značila bi kraj industrijske ere za Rusiju.

    U podzemnoj garaži u Toljatiju, dvojica muškaraca u starim radničkim odelima rade na crvenoj Ladi Nivi iz 1980-ih, legendarnom vozilu s pogonom na četiri točka. „Od detinjstva moj celo život vezan je uz fabriku”, rekao je jedan od mehaničara, Sergej Diogrik. „Svi naši rođaci u Toljatiju radili su u fabrici i ja sam isto tamo radio. Nisam imao izbora, sve je povezano s tom fabrikom”, dodao je.

    Lada, automobil (Pixabay)

    Taj 43-godišnjak osnovao je i vodi Istorijski klub Lade, koji okuplja fanove sovjetskog automobila iz celog sveta „To je bio snažan proizvođač. Rekord početkom 1980-ih bio je 720.000 automobila godišnje”, rekao je.

    Prošle godine je tamo proizvedeno oko 300.000 automobila. „Bilo je moderno doći ovde. Sada je moderno da mladi odu u Moskvu ili negde drugde”, dodao je, prenosi Poslovni dnevnik.

    Rekao je da pokušava zadržati nadu, istakavši da su tvornica i njeni radnici već preživeli ekonomske poteškoće 1990-ih. „Rus koji je preživio ’90-te, posebno u Toljatiju, snaći će se i sada, sve će biti dobro”.

    Izvor: HINA

    Foto: YT Scrn; Pixabay; Pixels

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE