Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Poljska nastavlja izgradnju EPR sistema, ne depozitu

    Sławomir Mazurek, državni podsekretar u Ministrastvu životne sredine u Poljskoj u intervjuu objašnjava kako njegova zemlja brine o ekologiji i koliko ulaže u tu oblast.

    1.Po vašem mišljenju, da li pojedinci i vlasti u Poljskoj vode računa o životnoj sredini onako kako ona to zaslužuje?

     

    Da, svest javnosti o otpadu i njegovom uticaju na životnu sredinu raste. Na primer, Poljaci podržavaju nedavno usvojenu regulativu čiji cilj je smanjenje upotrebe plastičnih kesa za jednokratnu upotrebu i počeli su da pri kupovini koriste cegere i torbe koji se mogu ponovo koristiti. Takođe su spremniji da sortiraju čvrst komunalni otpad kod kuće i bolji su u tome zato što to rade svesno. Ovakvo ponašanje podržavaju odgovarajuće izmene zakona, kao što su one čiji cilj je usklađivanje regulative o sortiranju otpada širom zemlje.

    2.Kako se rešava problem otpada i ambalažnog otpada

    Što se tiče ambalažnog otpada, svaki proizvođač koji prodaje proizvode u ambalaži na tržištu je pokriven sistemom produžene odgovornosti proizvođača (EPR). To znači da je dužan da obezbedi odgovarajući nivo povraćaja i recikliranja. U Poljskoj je postignuti nivo u skladu sa zahtevima Evropske unije.

    3.Vaše ministarstvo je nedavno naručilo studiju čiji cilj je da doprinese donošenju informisane odluke o uvođenju sistema depozita u Poljskoj. Kakvi su rezultati te studije i efekti takve politike?

    Naručena je analiza mogućnosti uvođenja depozitnog sistema u Poljskoj, uključujući i procenu troškova koje takvo rešenje podrazumeva. Ona pokazuje da u zavisnosti da li se sakupljanje ambalažnog otada vrši u mešovitom sistemu, to jest delimično manuelno a delimično mašinama za sakupljanje, ili u potpuno automatizovanom sistemu, troškovi takvog sistema u periodu od 5 godina bi dostigli oko 19-24 milijardi poljskih zlota (4,36-5,51 milijardi EUR). Zaključak je da je to veoma skup sistem, a odnosi se samo na ambalažu za napitke. Kada se u obzir uzmu visoki troškovi depozita i relativno mala težina ambalaže koja je obuhvaćena ovim sistemom, uvođenje depozitnog sistema ne deluje opravdano u ovom trenutku.

    4.Da li mislite da je Poljska spremna za poboljšanje upravljanja ambalažnim otpadom? Kakvi su vaši planovi u toj oblasti?

    S obzirom na to da Poljska poslednjih godina ostvaruje traženi nivo povraćaja i reciklaže ambalažnog otpada, svakako da smo spremni za nove izazove i poboljšanje rezultata. Uvođenje novih ciljeva upravljanja ambalažnim otpadom je neodvojivo vezano za primenu regulative u oblasti ambalažnog otpada. Uvođenju novih ciljeva ili sistemskih rešenja će prethoditi konsultacije sa svim interesnim grupama kako bismo čuli njihove predloge za promene u sistemu.

    5.Kako Poljaci reaguju na važeći sistem produžene odgovornosti proizvođača? Gde se vide mogućnosti za unapređenje?

    Kao što sam već pomenuo, svest stanovništva o upravljanju otpadom u Poljskoj konstantno raste. Poljaci su u velikoj meri upoznati sa principom da ,zagađivač plaća’ i svesni su odgovornosti proizvođača za otpad koji nastaje od njihovih proizvoda, te usled toga zagađivanje životne sredine nije društveno prihvatljivo. Nažalost, do takvih situacija i dalje dolazi, tako da mislim da će veće obaveze koje proističu iz novog sistema produžene odgovornosti proizvođača imati pozitivan uticaj na smanjenje otpada u životnoj sredini.

    6.Da li biste drugim zemljama preporučili da razmotre uvođenje depozitnog sistema i zašto?

    Kao što sam već pomenuo, analiza mogućnosti uvođenja depozitnog sistema je pokazala da predviđeni troškovi nisu u ravnoteži sa potencijalnim prednostima takvog sistema upravljanja otpadom. Zato je teško preporučiti sistem koji nismo testirali u praksi.

    Da bismo došli do kvalitetnijih sirovina, uključujući i ambalažni materijal, uveli smo jedinstvene standarde selektivnog prikupljanja komunalnog otpada širom zemlje, koji je podeljen u četiri grupe (staklo, papir, metal i plastika, kao i biorazgradivi otpad).

    Osim toga, u okviru svog rada na sprovođenju zakona o takozvanom ambalažnom otpadu, posebno u pogledu produžene odgovornosti proizvođača, razmotrićemo uvođenje dodatnih rešenja za povećanje nivoa prikupljanja ambalažnog otpada, naročito iz domaćinstava.

    7.Koje su glavne prednosti i mane trenutnog sistema produžene odgovornosti proizvođača u Poljskoj i depozitnog sistema koji je razmatran?

    Trenutni sistem produžene odgovornosti proizvođača garantuje da se ostvaruje nivo povraćaja i reciklaže koji propisuje EU. Međutim, da bi se unapredilo upravljanje ambalažnim otpadom, potrebno je da se povećaju finansijski izdaci proizvođača ambalažnih proizvoda. Takođe, potreban je dalji razvoj infrastrukture upravljanja otpadom, od sakupljanja otpada, do upravljanja njime.

    Što se tiče depozitnog sistema, mogućnost dostizanja visokog stepena sakupljanja određene vrste ambalaže svakako predstavlja prednost. Međutim, ovaj sistem ima i manu, a to su veoma veliki troškovi u poređenju sa relativno malom težinom ambalaže koja je obuhvaćena ovim sistemom.

    8.Koje su alternative i kakva je perspektiva sistema ambalažnog otpada u Poljskoj danas i sutra, s obzirom na burne događaje u političkoj areni EU?

    Kao što sam već pomenuo, sistem upravljanja ambalažnim otpadom u Poljskoj zahteva dalji razvoj. Spremni smo da se suočimo sa novim izazovima nastalim usled izmena zakonodavstva EU o otpadu. Naravno, imamo planove kako da sprovedemo ovaj zakon, ali takođe razmatramo rešenja koja primenjuju druge države članice, i razgovaraćemo sa svim zainteresovanim stranama. Stoga će planirane promene biti predstavljene javnosti tek nakon završetka rada na razvoju novih sistemskih rešenja u ovoj oblasti.

    Izvor: BIZLife

    Foto: promo

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE