Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Ono što o digitalnoj transformaciji niste znali, a želeli ste da pitate profesionalce

    Webiz edukacija koja se od 7. do 9. juna održava u Novom Sadu već treći put fokusirana je na temu digitalne transformacije. Kako se o ovom procesu puno govori, a i dalje malo zna, organizatori Webiza u ulozi predavača okupiće eksperte koji se direktno bave sprovođenjem digitalne transformacije u kompanijama, kao i menadžere i vlasnike kompanija koje se trenutno nalaze u ovom procesu.

    Među predavačima Webiz edukacije nalaze se i stručnjaci kompanije TeleGroup, koja se već četvrt veka bavi integracijom tehnologija i biznisa pomažući korisnicima da na najoptimalniji način povežu, digitalizuju, automatizuju i zaštite svoje poslovanje. Zato baš sa njima vodimo razgovor na ovu važnu temu – da o digitalnoj transformaciji saznamo više, ali iz prve ruke.

    Kako industrije koje, na prvi pogled, nemaju dodirnih tačaka sa tehnologijom, mogu od nje da profitiraju?

    Filip Milinković, Head of Research: Iako deluje da je tehnologija u fokusu savremenih poslovnih transformacija, to zapravo nije slučaj. U centru svih poslovnih aktivnosti, pa i procesa digitalne transformacije, jesu – ljudi. Industrije u kojima je prodor tehnologije sporiji imaju nešto više vremena od kolega u izloženijim industrijama da prepoznaju potrebe krajnjih korisnika i sprovedu transformaciju poslovanja. Treba prepoznati da je vreme u ovom slučaju veoma relativan faktor i zaista je teško proceniti da li govorimo o mesecima ili godinama. No, kako je jedan od ključnih rezultata procesa digitalne transformacije – bolje upoznavanje korisnika, njihovih potreba i načina korišćenja, možemo reći da je svaki mesec investicije u digitalnu transformaciju i u ovim industrijama – zlata vredan. Znanje koje će biti akumulirano tokom procesa pojačane interakcije sa krajnjim korisnicima će svakako biti deo kvalitetnijeg rešenja za vreme koje dolazi.

    O čemu na početku digitalne transformacija najčešće ne razmišljaju menadžeri, a trebalo bi?

    Jovana Kostić, Head of Operations: Verovatno je najčešći izazov u poslovnim organizacijama oslonjen na nerazumevanje digitalne transformacije. Naizgled, digitalna tranasformacija je svuda oko nas. Utisak je da o njoj svi pišu. Ipak, čest je slučaj da oni koji pišu o ovako rasprostranjenoj temi – zapravo nemaju iskustva u implementaciji već prepričavaju iskustva drugih. Iako su tuđa iskustva vrlo kvalitetno štivo za brže učenje, složićemo se da je sopstveno, autentično iskustvo – jedino koje nas može pozicionirati u smeru ka sledećoj stanici našeg poslovnog putovanja. Digitalna transformacija nije pitanje mode, niti je to prolazna, sezonska priča. Ovaj poslovni poduhvat je postao neophodnost savremenog poslovanja i možemo reći da je veći rizik ne upustiti se u ovaj proces nego čekati neki povoljniji trenutak uključivanja. Živimo u vremenu u kom je neophodno pokazati hrabrost i to je izvrsna prilika za menadžere, na svim nivoima.

    Sa Momirom Đekićem, sertifikovanim konsultantom za digitalnu transformaciju, opširnije smo pričali o neizostavnim fazama i koracima od kojih zavisi uspešna digitalna transformacija.

    – Živimo u vremenu u kom su način na koji se proizvodi i usluge serviraju korisniku i mogućnosti koje korisnik prilikom korišćenja ovih dobara ima – pivotalne za održivi razvoj jedne organizacije. Procesi digitalne transformacije se, u ovim uslovima, često izvode – mode radi. Takvo iskustvo, iako može biti zabavno, neće doneti rezultate koji će uliti dovoljno vetra u leđa organizaciji. Bez obzira da li se radi o promeni modela poslovanja, ažuriranju ponude, povećanju poslovne efikasnosti ili nekom drugom motivu, postavljanje poslovnog motiva u centar digitalne transformacije će vam omogućiti da se fokusirate na ono što je zaista važno za organizaciju. Jedinstvo organizacije u ovakvom postupku je često ključan faktor u njenoj uspešnoj implementaciji. 

    Najveći broj inicijativa digitalne transformacije, zapravo, ne uspeva. Dominantana razlog ovih neuspeha leži u suštinskom nerazumevanju ovog procesa i nedostatku podrške menadžmenta, kaže Momir.

    – Transformacija poslovanja nije i ne može biti posao za „gerilsku operaciju“ unutar jedne organizacije. Ona mora biti postupak koji se temelji na razumevanju i podršci menadžmenta, ne samo za motivima, već i za očekivanim rezultatima ovog procesa. Razumevanje menadžmenta omogućava i još dva važna faktora uspeha – budžet i tim. Tim koji se bavi digitalnom transformacijom u organizaciji mora biti imenovan, sa sve pravima i obavezama neophodnim za uspešan završetak procesa. Budžet za digitalnu transformaciju treba jasno definisati. Isecanje dela budžeta neke organizacije za potrebe procesa transformacije nije rešenje. Ono samo umanjuje percepciju tima zaduženog za transformaciju u ostatku organizacije, ograničavajući im domet i rezultat.

    Momir nam objašnjava da je pronalazak novih poslovnih modela, proizvoda, usluga i alata koje organizacija može iskoristiti za dalji rast i razvoj, kao rezultat napora digitalne transformacije, jedan od razloga zašto je ona toliko važan proces savremenog poslovanja. Ipak, efikasno i efektivno korišćenje blagodeti ovog procesa nije moguće ukoliko organizacija nije u stanju da integriše dosadašnje procese rada sa novima.

    – Upravo je zato neophodno da se rezultati rada na procesu digitalne transformacije neprekidno dele sa ostatkom organizacije. Transparentnost u radu će organizaciji koja sprovodi transformaciju omogućiti da u svoju akciju uključi i kolege koje nisu od početka bili njeni „saveznici“. Njihova „konverzija“ će timu za digitalnu transformaciju doneti neophodnu pomoć u distribuciji noviteta i inovativne kulture, što omogućava bržu i svrsishodniju transformaciju čitave organizacije.

    Uprkos uvreženom mišljenju, digitalna transformacija nije samo „prolećno sređivanje“ odeljenja za informacione tehnologije, niti je to posao samo za direktora IT-ja. Od izuzetnog je značaja prepoznati socijalni karakter digitalne transformacije i uočiti da je centralno mesto implementacije svega onoga što digitalne tehnologije pružaju, zapravo, poslovna kultura organizacije.

    – Motiv i rezultat svake poslovne transformacije mora biti poslovnog karaktera. Informacione tehnologije, u svojstvu alata, predstavljaju katalizatore procesa digitalne transformacije i neizostavan su deo ove priče. Ipak, fokusiranje samo na IT i neuviđanje šireg konteksta iskorišćenja mogućnosti novih tehnologija u ostalim porama jedne organizacije će ograničiti uspeh transformativnih procesa i, često, ostaviti organizaciju u statusu kvo. Tako će proces transformacije biti zaustavljen pre no što je imao priliku da pokaže svoju moć. – uverava Đekić.

    – Stalno praćenje procesa digitalne transformacije i provera ostvarenih rezultata u odnosu na definisane ključne pokazatelje uspeha, postavljene na početku procesa transformacije, izuzetno su važni. Digitalna tranformacija nije proročanstvo koje voljom nebeskih sila ostvaruje svoju misiju. Njen motor su ljudi, kako oni unutar tima, tako i oni koji pružaju podršku i učestvuju u integraciji inovativnih rešenja sa postojećim procesima unutar organizacije. Praćenje efikasnosti i efektivnosti procesa digitalne transformacije dodatno povećava transparentnost procesa, što značajno utiče na njegovu održivost i rezultate. Dodatno, ovakav pristup omogućava stalno učenje kroz implementaciju, što osigurava i osnovu za sve buduće procese poslovnih transformacija. Promena je jedina konstanta, kako kažu. Svaka pomoć na putu promena više je nego dobrodošla.

    Sada kada sve ovo znamo, pitamo se koliko je srpska privreda odmakla u digitalnoj transformaciji?

    Aleksandar Vratonjić Gligorijević, TeleGroup Innovation director: Nalazimo se na samom početku jednog dugog puta, posebno iz današnje perspektive. Iako smo u prošlosti, kao društvo, često kasnili na dešavanja tehnoloških revolucija, u osvit ove – gotovo da smo izjednačeni na startnoj liniji sa drugima. To je prilika za čitavu srpsku ekonomiju, ne samo da očuva procente rasta sopstvenog poslovanja, već i da rezultate svog rada ponudi van granica Srbije, gde potencijalni korisnici čekaju kvalitetne proizvode i usluge. Mlade generacije korisnika koje tehnologiju konzumiraju gotovo od rođenja, imaju drugačije navike i potrebe u odnosu na prethodne. Prepoznavanje tih potreba i razvoj rešenja koje ih rešavaju su velika prilika za domaću privredu. Tehnologija briše granice, čak i tamo gde su ih utvrdile viševekovna tradicija i politika. Iako je pred nama dugačak put, ovo je najbolji trenutak da na njega krenemo.

    Ukoliko je za vaš biznis tema digitalne transformacije od velikog značaja, prijavite se za Webiz edukaciju u Novom Sadu.

    Izvor: BIZLife

    Foto: Promo

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE