O vrednostima i snovima
Piše: Vedran Ivanković, Senior Specialist for Corporate Communications, Addiko Bank
Preduzetništvo je zamajac naše i globalne privrede, čujemo svaki dan. Kada pogledamo statistike tokom jedne godine, uglavnom su preduzeća koja se osnivaju iz domena mikro, malih i srednjih preduzeća. Verujem da je većina vlasnika pri otvaranju imala u glavi da će jednog dana biti veliki i da će razgranati svoj posao baš kao što su to radili čuveni preduzetnici Voren Bafet, Ričard Brenson, Bil Gejts, Stiv Džobs, Ilon Mask… Ima ih dosta, da ne nabrajam dalje. Onda dođu računovođe, knjigovođe, registracije, porezi, „FT1P” je stalni član tog ansambla, banke, računi i osećaj je da niko u tom lancu ne olakšava privredniku, koji, kao svaki čestit Sizif, gura svoju ideju ka vrhu brda. Obavezno se na tom putu ka vrhu javi neki rođak koji kaže: „Marketing i komunikacije su bitne”, „Obrati pažnju na svoj brend i obavezno moraš da otvoriš ’Tiktok’ da bi komunicirao sa svojim klijentima” itd.
Tu je negde i tačka pucanja, kada se dižu ruke i lomi se preduzetnički duh.
Ipak, oni koji preteknu i nastave da sanjaju preduzetnički san hvataju se ukoštac i sa komunikacijama, o kojima najčešće ne znaju puno. Ne dozvolite da vas plaše velikim rečima i čudnim skraćenicama. Ima nekoliko momenata koji, čini mi se, mogu da vam olakšaju preduzetničke slatke muke, a samim tim i bavljenje marketingom za vašu firmu.
Za početak, naoružajte se strpljenjem. Kako kažu, ni Rim nije izgrađen preko noći, pa tako ni vaša firma neće biti. Ako ste sigurni da to što radite ima budućnost i može da nađe put do kupaca, a da vam pri tom donosi novac da preživite na početku – samo strpljivo. Budite uporni i dosledni ako verujete da će vam vaša ideja doneti zadovoljstvo. Verujem da je deo onog sna sa početka da svakog preduzetnika nasledi njegovo dete ili bar da firma ostane u porodici. Tako se i ponašajte. Dakle, maraton, a ne sprint.
Negde duboko u vama je zapisano šta ste vi to hteli da uradite sa tom firmom koju ste osnovali. Prebacite to na neki papir da ne zaboravite vremenom, a i kako se bude firma širila, tako da i svi ostali to znaju i poštuju. Puno je primera da, kad osnivač ode – nastane propast. Nemojte i vi da uđete u tu statistiku.
Isto tako, nemojte previše da se obazirete na komentare ‒ ljudi će uvek imati šta da kažu..
Odlučite koji su to ljudi koji su vama bitni i slušajte njihove komentare. Listu menjajte vremenom, ali se fokusirajte na njih jer znate da će vam oni dati komentar i savet koji je dobronameran i do koga vam je stalo. Sa druge strane, povratna informacija koju dobijete od njih biće iskrena i reći će vam šta stvarno misle o vašoj novoj ideji jer im je stalo do vašeg uspeha. Najčešće najbliži „nadrljaju” u dugim šetnjama koje prati preispitivanje, ali oni daju i najbolje komentare, da ne kažem fidbek. Poštujte to, značiće vam.
E sad dolazi pitanje: Kakve ovo sve ima veze sa komunikacijama?
Na početku, brend – to ste vi. Pretpostavka je da ste otvorili preduzetničku radnju, popularni paušalac, i da osim vas u firmi imate jednog ili nemate nijednog zaposlenog. Dakle, sa klijentima ili kupcima komunicirate upravo vi.
Ako verujete u to što radite i dosledni ste u tome, to će ljudi videti, a vama će olakšati promociju.
U prvom delu teksta pričali smo o nekim vrednostima koje su univerzalne i, ako ih pronađete, i vaši kupci će biti zadovoljni jer rade sa nekim ko duboko veruje u sebe i svoje principe, a sa druge strane, isporučuje im baš ono što im treba, u roku koji im treba. A vrednost stvara poverenje, što znači da i klijenti imaju poverenje u vas i rade sa vama. Kada, bože zdravlja, san krene da se ispunjava i budete zapošljavali ljude, biraćete ih upravo prema svojim vrednostima. Sutra, i vaši naslednici će hteti da rade u takvoj firmi i produže vašu ideju.
Transformacije poslovanja će se događati, to je neminovno, loših dana će biti, ali ono što je temelj – to je zdravo i preživeće sve zemljotrese i padove.
A o transformaciji – neki sledeći put.
Izvor: BIZlife magazin