Mreža elektropunjača za EV u Srbiji uskoro po svetskim standardima
U Srbiji ima oko 16,5 hiljada električnih i hibridnih vozila, od čega oko 1.700 njih pokreću samo baterije, a sve njih opslužuje ne više od 150 javnih punjača. To znači da u Srbiji na jedan punjač dolazi oko 11 električnih baterijskih vozila, što je u ovom trenutku na nivou globalnog proseka koji iznosi 10 vozila po punjaču. Ali, kako je najavio ministar građevine, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić, situacija na ovom polju će ubrzano doživeti konkretne pozitivne promene.
U Norveškoj je, na primer, 2011. bilo čak 1,3 vozila po punjaču, što znači da je punjača bilo maltene isto koliko i automobila. Međutim, kako su ekološka vozila postajala popularnija tako je i ovaj odnos opadao pa je na kraju 2022. u Norveškoj dolazilo 25 električnih vozila na jedan javni punjač, piše portal Odrzime.rs.
Kako je u Norveškoj
Reklo bi se da je po tome Srbija sada ispred Norveške, što naravno nije slučaj. U ovoj skandinavskoj zemlji električna vozila danas čine čak 17 odsto ukupnog voznog parka, dok je u Srbiji učešće vozila koja idu samo na baterije na nivou statističke greške. Uz to brojka od 150 javnih punjača u Srbiji predstavlja optimistički scenario, pošto u nedostatku zvaničnih podatka, procene idu od 50 do 150 punjača, a uz to, u Srbiji imamo izrazito visok broj hibrida u odnosu na čisto električna kola, mada je kod ovih vozila blizina javnog punjača ipak manji problem.
Inače, uobičajeno je da u zemljama u kojima ima malo elektroautomobila, na početku bude više vozila po punjaču nego tamo gde je zelena mobilnost već postala široko prihvaćena. Zemlje kao što su Kina, Koreja i Holandija uspevaju da već godinama drže manje od deset vozila po punjaču, tako što uporno grade sve jaču mrežu punjača uprkos brzoj ekspanziji upotrebe električnih automobila, dok u Sjedinjenim Državama sada već dolazi čak 24 elektrovozila na jedan punjač.
Punjači Puteva Srbije
Javno preduzeće putevi Srbije do sada je postavilo osam punionica za električna vozila na putevima, a plan je da ove godine bude instalirano još deset ovakvih stanica. Radi se o pet sporih punjača snage od 22 do 50 kilovata, na kojima za potpuno punjenje jedne baterije treba nekoliko sati, i tri ultrabrza punjača snage 175 kilovata. Spori punjači nalaze se na naplatnim stanicama Preševo, Šid, Dimitrovgrad i Subotica u smeru koji vodi od granice ka Nišu, odnosno Beogradu i na odmorištu Boljkovci u blizini naplatne stanice Ljig na autoputu Miloš Veliki u smeru Beograd – Čačak. Na svakoj od ovih lokacija postoje priključci za tri vozila.
Što se tiče brzih punjača, dva su locirana na platou bivše naplatne stanice Niš, po jedan po smeru, a treći se nalazi kod naplatne stanice Beograd u smeru Niš – Beograd.
Novih 10 koji bi po završetku tendera trebalo da se nađu na putevima, biće na odmorištu Čokot na autoputu E-75 u smeru Niš – Preševo, odmorištu Lalinci na autoputu E-763 u smeru Čačak – Beograd, odmorištu Jerina na autoputu E-75 u smeru Beograd – Niš, naplatnim stanicama Šimanovci na autoputu E-70 u smeru Beograd – Šid i Stara Pazova na autoputu E-75 u smeru Subotica – Beograd, odmorištima Toplik na autoputu E-80 u smeru Niš – Dimitrovgrad, Crvena reka na autoputu E-80 u smeru Dimitrovgrad – Niš i Korbevac na autoputu E-75 u smeru Preševo – Niš i naplatnim stanicama Subotica na autoputu E-75 u smeru Subotica – Beograd i Šid na autoputu E-70 u smeru Šid – Beograd, vidi se iz tenderske dokumentacije. Predviđeno je da ovi punjači budu snage od 70 do 90 kilovata uz mogućnost nadogradnje na do 300 kilovata u slučaju potrebe.
Putevi Srbije za sada ne naplaćuju punjenje automobila, mada se u budućnosti planira naplata.
Koji su planovi za dalje pročitajte na NAŠEM portalu odrzime.rs.
Izvor: BIZLife/Odrzime.rs
Foto: Unsplash/Pixabay