Mastercard vodi računa o bezbednosti svakog dela mreže, od fizičkog do digitalnog

Digitalizacija je donela ogromne prilike ekonomiji i čitavom finansijskom sektoru i, zahvaljujući novim tehnologijama, danas imamo mogućnosti koje su nekada bile nezamislive, poručuje Jelena Sretenović, Country Manager Serbia, Montenegro, Bosnia and Herzegovina at Mastercard.

U intervjuu za BIZLife ona ističe da je digitalizacija faktor koji treba iskoristiti kako bi se osnažila ekonomija i otvorile nove prilike za čitavo društvo. Međutim, kako kaže, činjenica da se veliki broj interakcija danas vodi u digitalnim okvirima – stvara i nove pretnje po sajber bezbednost.

  • Na koji način Mastercard unapređuje svoje metode sajber bezbednosti kako bi zaštitio podatke korisnika u svetu stalnih tehnoloških promena i ozbiljnih pretnji?

Prevaranti na internetu više nego ikada pokušavaju da zloupotrebe savremene tehnologije. Na primer, prema podacima FBI-ja, građani SAD su samo tokom prošle godine izgubili 12,5 milijardi dolara zbog prevara na internetu. Kao kompanija koja se nalazi u središtu bezgotovinskog, digitalnog plaćanja, mi smo u jedinstvenoj poziciji da možemo da prepoznamo takve izazove i svoje aktivnosti, kao i investicije, usmerimo da predupredimo pokušaje zloupotrebe. Na primer, od 2018. godine investirali smo sedam milijardi dolara u naše sajber kapacitete, a samo tokom 2023. vrednost prevarnih radnji koje su sprečene na nivou naše mreže iznosio je 20 milijardi dolara.

Naša nastojanja se ne zaustavljaju samo na transakciji, već vodimo računa o bezbednosti svakog dela mreže – od fizičkog do digitalnog, do takozvanog metaverzuma, od fizičkih prodaja do IoT segmenta, od plaćanja do podataka i iskustava, od vašeg uređaja do klauda. Činjenica je da je čitav sistem siguran onoliko koliko je sigurna njegova najslabija karika i zato mi blisko sarađujemo sa partnerima iz javnog i privatnog sektora kako bismo što bolje razumeli realne potrebe lokalnog tržišta i mogli da ponudimo relevantna i prilagođena rešenja.

PREVARANTI NA INTERNETU VIŠE NEGO IKADA POKUŠAVAJU DA ZLOUPOTREBE SAVREMENE TEHNOLOGIJE

  • Koje su to najnovije tehnološke inovacije koje Mastercard koristi kako bi unapredio svoje usluge zaštite podataka i kako one doprinose ukupnom iskustvu korisnika?

Teško je izdvojiti jednu tehnologiju u današnje vreme, kada su rešenja usko specijalizovana i komplementarna. Naša rešenja su primenjena na nivou procesne mreže i to su robusne data tehnologije, kvantno računarstvo, mašinsko učenje i, naravno, neizbežna veštačka inteligencija, koje su zaslužne za sigurnu obradu 143 milijarde transakcija godišnje.

Mislim da još uvek nismo do kraja sagledali mogućnosti koje ove napredne tehnologije imaju za još sigurniji digitalni ekosistem i bolje korisničko iskustvo generalno. Kroz naša znanja i inovacije koje kontinuirano razvijamo u domenu AI, mi podržavamo finansijske institucije uvidima kako da lakše prepoznaju i spreče zloupotrebe, dok istovremeno krajnje korisnike edukujemo kako da ih uoče. Ono što je bitno jeste to što nam ovakve tehnologije omogućavaju da u realnom vremenu prepoznamo potencijalne prevare, a dobar primer za to jeste naš servis Decision Intelligence Pro, koji se bazira na generativnoj veštačkoj inteligenciji. Kapacitet ovog rešenja je skeniranje triliona podataka, na osnovu čega se donosi zaključak da li je transakcija prava ili prevarna, i to u svega 50 milisekundi. Inicijalna merenja ovog AI modela pokazuju da se detekcija prevara poboljšala, u proseku, za 20 odsto, a na pojedinim tipovima prevara čak i do 300 odsto.

  • Kako Mastercard kombinuje napredne tehnologije, poput veštačke inteligencije i mašinskog učenja, kako bi obezbedio pravovremeno otkrivanje i adekvatno sprečavanje sajber napada?

Mogućnosti koje donosi veštačka inteligencija velike su i mi smo ozbiljno pristupili učenju o svim načinima na koje ova napredna tehnologija može koristiti našem sektoru. Veštačka inteligencija nam pomaže da od velikog broja informacija izdvojimo što je važno, brzinom koju zahtevaju pojedinci i preduzeća, te na taj način već sada upravljamo milijardama transakcija brzo i bezbedno. Primena savremenih tehnologija se dešava na nivou naše mreže – dakle, u uslovima koji su strogo kontrolisani i konstantno praćeni i mereni, što je preduslov za njihov dugoročni razvoj. Kada god se govori o upotrebi veštačke inteligencije, veoma je važno naglasiti važnost odgovornog pristupa. Jedina primena AI u biznisu je ona koja je etička, transparentna i pouzdana, jer je to model koji ljudima može da izgradi poverenje. Dakle, bez obzira na to što govorimo o tehnologijama koje imaju ogroman kapacitet za automatizaciju procesa, pre svega ih moramo gledati iz perspektive krajnjih korisnika i njihovih podataka, jer je princip za primenu bilo koje tehnologije da ona garantuje integritet i sigurnost ličnih podataka. Još uvek se nalazimo u sivoj zoni kada je reč o regulativi u ovoj oblasti – primer za to je da su autorska prava u domenu generativne AI još uvek nedefinisana, tako da je potreban odmeren, čak konzervativniji pristup u testiranju i primeni AI tehnologije na masovnom ili komercijalnom nivou. Na taj način bi svi učesnici na tržištu mogli imati vremena da pravovremeno reaguju i kalibrišu mehanizme pod kojima se tehnologije primenjuju, čime se ne ugrožava celovitost sistema.

  • U kojoj meri Mastercard sarađuje sa drugim kompanijama i institucijama kako bi poboljšao nivo sajber bezbednosti i kako takva partnerstva utiču na razvoj novih tehnologija i servisa?

Saradnja sa privatnim i javnom sektorom, kao i regulatorima, neophodna je. Samo jedan od primera za to je naša saradnja sa telekomunikacionom kompanijom VerizonVerizon ima velike mrežne kapacitete, koji u kombinaciji sa našim znanjima omogućavaju da kreiramo nove napredne alate koji preciznije sprečavaju prevarante. Takođe, banke u Velikoj Britaniji prve su na svetu koje koriste Mastercardovo rešenje koje suzbija prevare u realnom vremenu, koje je bazirano na AI. Nakon lansiranja, 2023. godine, rani pokazatelji efekta koje ovo rešenje donosi – obećavajući su. Prošle godine, TSB (Trustee Savings Bank) procenio je da bi iznos prevara sprečenih u Velikoj Britaniji tokom godine bio skoro 100 miliona funti ukoliko bi druge banke koristile navedene principe zaštite potrošača.

Broj prevara je manji ukoliko korisnici imaju sredstva da ih prepoznaju i bore se protiv njih. Mastercard je partner i član Globalnog saveza protiv prevara (GASA), koji štiti potrošače širom sveta od prevara zahvaljujući svojim edukativnim kampanjama. Kroz saradnju osmišljavamo zajedničke akcije kako bismo dodatno unapredili i osigurali bezbedne transakcije, interakcije i zaštite korisnika. Kao deo Saveza, nedavno smo pomogli u uspostavljanju poglavlja Globalnog saveza protiv prevara u Singapuru, koje okuplja organizacije u regionu da sarađuju na novim rešenjima za zaštitu potrošača.

ČITAV SISTEM JE SIGURAN ONOLIKO KOLIKO JE SIGURNA NJEGOVA NAJSLABIJA KARIKA

  • Na koji način se Mastercard fokusira na poboljšanje korisničkog iskustva (UX), istovremeno obezbeđujući privatnost i bezbednost korisničkih podataka?

Bezbednost je za nas osnova svega i sva naša rešenja prvenstveno garantuju bezbednost svih korisnika, ali se istovremeno trudimo da predstavimo rešenja koja su jednostavna i praktična za korišćenje i koja olakšavaju svakodnevni život. Drugim rečima, naša rešenja se fundamentalno bave unapređenjem korisničkog iskustva, a tehnologije su prirodan alat kojima se taj cilj postiže.

Kada je reč o digitalnim plaćanjima, nastojimo da kreiramo korisničko iskustvo koje je praktično, brzo i intuitivno, odnosno prati svakodnevne navike savremenog korisnika. Dobar primer za ovo svakako su mobilni novčanici, tj. digitalizovane platne kartice koje se nalaze na mobilnom telefonu, koji većina nas ima kod sebe neprestano, koji zamenjuje fizičku karticu, čineći celokupno iskustvo plaćanja jednostavnim i praktičnim. Do 2020. na domaćem tržištu smo imali nekoliko primera mobilnih novčanika banaka, a sa ulaskom digitalnih giganata – Apple Pay i Google Pay – vidimo zaista veliki skok u broju korisnika, broju transakcija i, možda najvažnije, jasna je promena korisničkih navika.

Ono što je jedan od ključnih trendova u domenu korisničkog iskustva svakako je personalizacija i pronalaženje načina da krajnji korisnik dobije ciljanu informaciju u vremenu, na kanalu i u obliku koji njemu odgovaraju, kako bi se povećala stopa uspešnosti prodaje. Servisi za personalizaciju koje mi razvijamo već su prepoznati kao efikasni i nalaze se u širokoj primeni. Odličan primer za to je platforma Dynamic Yield, koja na osnovu aktivnosti korisnika na veb-prodavnici kreira preporuke koje odgovaraju afinitetu korisnika. Platforma koristi veoma naprednu Dynamic Yield tehnologiju personalizacije baziranu na prediktivnim AI modelima i na osnovu ponašanja svakog potrošača kreira preporuke bazirane na vizuelnom identitetu i vrednostima svakog brenda, ali i afinitetima potrošača. Ovakva rešenja predstavljaju budućnost kupovine, koja donosi svakom korisniku personalizovano i pojednostavljeno korisničko iskustvo, a o njegovoj efikasnosti možda najbolje svedoči impresivna lista globalnih brendova koji ga primenjuju, kao što su McDonald’sSephoraBershkaSkims itd.

  • Koji su aktuelni trendovi u domenu sajber bezbednosti i na koji način ih Mastercard prati kako bi ostao konkurentan?

Kada je reč o trendovima, kroz našu saradnju sa partnerima i drugim relevantnim institucijama u industriji uspevamo da napravimo paralele između promena u širem sektoru sajber bezbednosti i onih koje mi interno činimo da bismo obezbedili našu korisničku mrežu. Naš izveštaj o transformaciji bankarstva pokazao je da će se banke u narednom periodu postepeno okretati ka punoj implementaciji veštačke inteligencije. Trendovi veštačke inteligencije koji će se primenjivati u bankarstvu u narednim godinama vezani su za oblasti obrade podataka, informacionih tehnologija, sajber bezbednosti, digitalnog bankarstva, finansijskog savetovanja, onbordinga klijenata, izdavanja kredita, kao i marketinga i komunikacija. U praksi ove procedure donose brže i detaljnije procene rizika prilikom ulaganja, bržu obradu zahteva za kredit, pravovremene i opširnije informacije o potrebama korisnika, umrežavanje aplikacija radi sveoubuhvatnijih i prilagođenih usluga. Poslednjih godina smo obogatili naša rešenja za sajber bezbednost kroz strateške, inovativne akvizicije, koje omogućavaju bržu, pametniju i efikasniju zaštitu za naše klijente.

MASTERCARD ŠTITI POTROŠAČE ŠIROM SVETA OD PREVARA ZAHVALJUJUĆI SVOJIM EDUKATIVNIM KAMPANJAMA

Upotreba veštačke inteligencije, naročito generativne veštačke inteligencije, svakako je jedan od najvažnijih trendova u ovoj oblasti. Budućnost sajber bezbednosti je stigla, a mi smo ponosni što smo pioniri njenog razvoja. Podaci iz naših istraživanja na globalnom nivou ukazuju na to da je sajber bezbednost pitanje od ključnog značaja za poslovanje i da su lideri voljni da istraže nove tehnologije kako bi se zaštitili. Kako brzina tehnoloških inovacija nadmašuje do sada postignuti napredak, mi nastavljamo da podstičemo inovacije da zaštitimo našu digitalnu budućnost. 

Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.

 

Izvor: BIZLife Magazin

Foto: Dušan Milenković

What's your reaction?

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE