Maj – mesec u znaku priznanja za kompaniju Nestlé Srbija

Program regenerativne poljoprivrede, koji Nestlé Srbija već četvrtu godinu sprovodi na našim njivama, doneo je ovoj kompaniji nagradu „Najbolji u agrobiznisu” na 91. Međunarodnom sajmu poljoprivrede, u potkategoriji Najbolji u sprovođenju strategije zaštite životne sredine i ekologije.

Takođe, u istom mesecu došlo je i priznanje kompanije PwC u konkursu ,,ESG lideri”, kojim su prepoznata postignuća strategije zaštite životne sredine kompanije, u potkategoriji Očuvanje biodiverziteta. Srbija je prva zemlja u regionu koju je Nestlé uključio u ovaj globalni program, a o značaju programa regenerativne poljoprivrede za domaće proizvođače, širu zajednicu i kompaniju – razgovarali smo sa Ivankom Stojnić, menadžerkom za održivi razvoj kompanije Nestlé za tržište jugoistočne Evrope.

  • Možete li nam objasniti osnovne principe regenerativne poljoprivrede i zašto je ona važna za Nestlé?

Regenerativna poljoprivreda se zasniva na univerzalnim agronomskim principima koji pomažu u zaštiti biodiverziteta i obnovi prirodnih resursa – prvenstveno zemljišta. Mere koje naši dobavljači sprovode zajedno sa svojim poljoprivrednicima uz našu podršku ne samo da obnavljaju plodnost zemljišta, koja svuda u svetu opada usled decenija intenzivne poljoprivrede, već i značajno smanjuju ukupan uticaj našeg poslovanja na životnu sredinu, a to je za Nestlé jedan od prioriteta. Zemljište je ograničen resurs, o kojem moramo brinuti da bi se podmirile rastuće potrebe za hranom sadašnjih i budućih generacija, posebno u kontekstu klimatskih promena s kojima se suočavamo. Istovremeno, zemljište je i važan deo rešenja u borbi protiv klimatskih promena, zbog toga što zdravo zemljište bolje vezuje ugljenik i zadržava ga, čime se sprečava njegova emisija u atmosferu. Dakle, regenerativne poljoprivredne prakse koje podržavamo jesu način da sprečimo gubitak plodnosti i doprinesemo ozdravljenju zemljišta.

  • Koje regenerativne prakse usvajaju proizvođači sušenog povrća, suncokreta i soje uz podršku vaše kompanije?

Program smo započeli krajem 2021. godine s našim najvećim dobavljačima sušenog povrća za „Začin C”, kompanijama Geneza i Telek Paprika. Uz našu podršku, proizvođači peršuna, šargarepe i mirođije prešli su na organsko đubrivo umesto veštačkog đubriva. Na svojim njivama sade pokrovne useve, primenjuju plodored i manje intenzivnu obradu i sade drvorede kao prirodne vetrobrane, koji unapređuju bujnost prirode i sprečavaju eroziju. Zatim, u program smo uključili proizvođače suncokreta, osnovne sirovine za ulje od kog se pravi majonez. Proizvođači su počeli da primenjuju specifičnu tehniku strip-till obrade, koja dovodi do manje emisije ugljenika, očuvanja živog sveta u zemljištu i manje potrošnje fosilnih goriva. Od prošle godine mere regenerativne poljoprivrede primenjuju i domaći proizvođači soje, na kojoj se bazira naš asortiman hrane na biljnoj bazi GARDEN GOURMET, a proizvodimo ga u našoj novoj fabrici u Surčinu.

Želimo da poljoprivrednici u Srbiji i nakon završetka projekta nastave sa praksama koje su neophodne za sigurnost snabdevanja hranom i očuvanje planete

  • Kako regenerativna poljoprivreda utiče na kvalitet zemljišta i biodiverzitet?

Minimalnom obradom se čuva prirodna struktura zemljišta i podstiču prirodni procesi za povećanje organske materije, kao najvažnijeg faktora plodnosti. Čuvajući zdravlje zemljišta, takođe, čuvamo i obnavljamo čitave ekosisteme, u čijem funkcionisanju ono ima važnu ulogu. Zemljište bogato ugljenikom ima veći biodiverzitet i biološku aktivnost, a samim tim je i plodnije.

Ukratko, rezultat regenerativnih praksi je povećanje biodiverziteta i organske materije. Zemljište koje ima više organske materije bolje zadržava i vodu, pa biljke bolje podnose sušu, što je isto važno u kontekstu promenjenih klimatskih obrazaca koje donosi globalno zagrevanje.

  • Koji su konkretni rezultati dosadašnje primene regenerativne poljoprivrede u Srbiji?

Dosad je u inicijativu uloženo više od 790.000 švajcarskih franaka, a plan je da ove godine investiramo još milion. Ova značajna sredstva omogućavaju nam širenje mreže dobavljača i povećanje broja hektara na kojima se sprovode regenerativne prakse. Rekla bih da je prava mera uspeha ovog programa upravo u prepoznavanju njegovog značaja od strane proizvođača u našem lancu vrednosti. Kada poljoprivrednici vide konkretne rezultate, oni postaju pravi ambasadori promena, inspirisani da prošire znanje i praksu u svojoj zajednici. A potrošači na tržištu mogu odabrati kvalitetnu, bezbednu i zdravu hranu, koja je prešla put od njive do trpeze sa minimalnim uticajem na životnu sredinu.

  • Koji su glavni izazovi sa kojima se suočavate prilikom sprovođenja regenerativne poljoprivrede i kako ih prevazilazite?

Jedan od najvećih izazova svakako je nedostatak znanja poljoprivrednika o principima i praksama regenerativne poljoprivrede, koji vodi manjku poverenja u ishode projekta. Baš zbog toga je važan deo programa posvećen njihovoj edukaciji o značaju i prednostima regenerativnih praksi. Nastojimo da izgradimo dugotrajna partnerstva, pružajući poljoprivrednicima bolju sigurnost i veće prihode. Želimo da Srbija postane centar regenerativne poljoprivrede, istovremeno jačajući operacije kompanije, podržavajući lokalnu zajednicu i unapređujući izvozni potencijal naše zemlje.

  • Kakvi su planovi kompanije Nestlé za budućnost kada je reč o borbi protiv klimatskih promena i unapređenju održivih praksi?

Kao najveći svetski proizvođač hrane i pića, želimo da predvodimo promene ka održivoj prehrambenoj proizvodnji – kako na globalnom nivou tako i lokalno. Znamo da to i naši potrošači očekuju od nas. Nestlé ulaže niz napora u oblasti zaštite životne sredine, sledeći krovni cilj da do 2050. dostigne nultu emisiju. Cilj nam je da do 2030. godine čak 50 odsto ključnih sirovina svih proizvoda Nestlé bude iz regenerativne poljoprivrede. Želimo da poljoprivrednici u Srbiji i nakon završetka projekta nastave sa praksama koje su neophodne za sigurnost snabdevanja hranom i očuvanje planete.

CILJ JE DA DO 2030. GODINE ČAK 50 ODSTO KLJUČNIH SIROVINA SVIH PROIZVODA NESTLÉ BUDE IZ REGENERATIVNE POLJOPRIVREDE

  • Koliko vam znače priznanja koja su vam nedavno dodelili Međunarodni sajam poljoprivrede i kompanija PwC, a koja se odnose na postignuća kompanije Nestlé u oblasti zaštite životne sredine?

Ove nagrade smo primili sa ogromnim zadovoljstvom, kao potvrdu da zajednica ceni i uviđa značaj izgradnje održivih prehrambenih sistema. Ponosni smo na to što su prepoznati naši napori ka očuvanju prirodnih resursa za buduće generacije i iskreno se nadamo da ćemo inspirisati druge u agrobiznisu da slede slične korake. Zemljište je prirodno bogatstvo jedne zemlje, neprocenjivo dobro celog čovečanstva i kao takvo ga moramo čuvati za buduća pokolenja. Nestlé će kroz dodatne investicije nastaviti da doprinosi očuvanju domaćih njiva, modernizaciji srpske poljoprivrede, poboljšanju prihoda lokalnih poljoprivrednika i boljem životu lokalnih zajednica.

Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.

 

Izvor: BIZLife Magazin

Foto: Jakov Simović

What's your reaction?

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE