Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Kupaći kostimi tek u julu? I srpska privreda „u kanalu“ zbog blokade Sueca

    Više od 300 brodova zaglavljeno je ispred Sueckog kanala zbog nasukavanja „Ever givena“, gigantskog broda natovarenog sa 200.000 tona.

    Preko Sueckog kanala u Srbiju stiže garderoba, igračke, elektronika, raznovrsna prehrambena roba, kao i razne sirovine za firme u našoj zemlji. Zbog toga, nije čudo da logističke i špediterske kompanije i u Srbiji, baš kao i širom planete, imaju pune ruke posla.

    Nekoliko prevoznika je sada počelo da preusmerava svoje pošiljke oko Afrike, preko Rta dobre nade, što će dovesti do toga da se tranzitna vremena produže za oko sedam do devet dana“, kaže za B92.net Nebojša Đekić, direktor prodaje i razvoja u kompaniji Kargo partner Srbija.

    Kako u ovoj kompaniji navode, preko Sueckog kanala izvoze se iz Srbije gotovi proizvodi, građa, trupci, jabuke koje čak i sazrevaju u kontejnerima… Upravo za takve pošiljke ovo može biti najveći problem, jer neke vrste hrane ne mogu da izdrže zastoje u transportu.

    Prema njihovim rečima, pet dana stajanja brodova u mestu izaziva ogromne gužve prilikom istovara, koje mogu da dovedu do preko 30 dana kašnjenja.

    Takođe, još jedan problem je sa robom koja zavisi od sezone, pa bi, ukoliko zaista dođe do dužeg kašnjenja, na primer kupaći kostimi mogli da stignu u julu umesto u maju, kako je planirano.

    Lančana reakcija – rast cene transporta

    Moguć je ponovo i manjak kontejnera na tržištu, jer će i nazad u Kinu kasniti prazni kontejneri. Zbog te lančane reakcije će kasniti i za kasnije rezervisani transporti.

    Posledično, izgledan je i rast cene transporta, jer brodarske kompanije dižu cene kada je manjak kontejnera, odnosno iznajmljuju kontejnere onome ko plati više i kome se više žuri.

    Ipak, najveći problem imaće srpske firme čija proizvodnja zavisi od uvoznih sirovina, jer ugovorena proizvodnja zavisi od rokova isporuke sirovina, pa će i finalni proizvod kasniti, prenosi B92.

    Blokada Sueckog kanala već je počela da izaziva ogromne zaostatke u globalnim lancima snabdevanja. Deset odsto svetske trgovine kreće se kroz Suecki kanal, tako da ova nezgoda ima veliki uticaj na pomorski transport.

    „Zbog očekivanih zagušenja luka u Evropi, očekujemo više interesovanja za avionski i železnički transport u narednim nedeljama. Za izuzetno hitne pošiljke, tu su usluge nedeljnog čarter leta iz Kine i Hong Konga do srednje Evrope kako bi korisnici mogli da ispune i najstrože rokove”, kaže Đekić.

    Ugroženo bukvalno sve

    Srđan Savković iz kompanije QSL, koja se bavi međunarodnim brodskim transportom, kaže za RTS da je zbog blokade kanala najugroženiji transport robe iz Kine, Irana, ali i ostalih zemalja koje su snabdevači gasom i naftom.

    „Ugrožene su sirovine, energenti, sve bukvalno. Kroz kanal prolazi 12 odsto svetskog tereta koji se vozi morima“, ističe Savković. Navodi da je mesecima unazad otežan prevoz robe, kao i da ima kašnjenja i da je ovo dodatno zakomplikovalo situaciju.

    Kada je reč o alternativnim pravcima transporta robe, ukoliko blokada Sueckog kanala potraje, Savković kaže da oni postoje, ali da to stvara dodatne poteškoće.

    „Postoje naravno, ali prave veće troškove, komplikaciju u saobraćaju, rizik usled prirodnih okolnosti“, ističe Savković.

    Kap koja je prelila čašu za globalnu trgovinu

    Blokada u Sueckom kanalu mogla bi koštati globalnu trgovinu između 6 i 10 milijardi dolara nedeljno, pokazala je studija jemačkog osiguravača Allianza.

    Svaka sedmica blokade mogao bi srezati godišnju stopu rasta svetske trgovine za oko 0,2 do 0,4 procentna boda, pokazala je nadalje studija najvećeg evropskog osiguravača, objavljena u petak.

    Pandemija je izazvala ogromne probleme u globalnoj trgovini, a blokada Sueckog kanala je kap koja je prelila čašu za globalnu trgovinu“, napisali su autori studije.

    Brod se malo pomerio

    Nove operacije se pripremaju da se deblokira teretni brod „Ever given“ koji je šesti dan zaglavljen u jednom od glavnih svetskih plovnih puteva, uz nade da će popodnevna visoka plima olakšati napore.

    U telefonskom intervjuu za egipatsku televiziju, predsednik egipatske Uprave za Suecki kanal Osama Rabi potvrdio je da se brod prvi put pomerio 30 stepeni na desno i na levo što je ocenio kao dobar pokazatelj za napredovanje pokušaja da se brod oslobodi.

    Izvor: RTS, B92, Beta

    Foto: Beta/AP

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE