Ko ne može da vodi sebe, ne može da vodi ni drugoga

Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Ko ne može da vodi sebe, ne može da vodi ni drugoga

    Iz predavanja održanog u sklopu SAM Akademije, koju organizuje Srpska asocijacija menadžera.

    Predavači:

    Nebojša Mandić, Country Head, DHL Global Forwarding

    Nataša Nikolić, Program Lider, EY Entrepreneurial Winning Women™ za Evropu, Bliski Istok, Indiju i Afriku, Globalni lider za brend, marketing i komunikaciju za EY 7 Drivers of Growth™, EY

    KO NE MOŽE DA VODI SEBE, NE MOŽE DA VODI NI DRUGOGA

    Piter Draker, koji se smatra osnivačem modernog menadžmenta, rekao je da ko ne može da vodi sebe, vrlo teško može da vodi drugoga. Sve počinje od nas. Jesmo li za promenu, to tek treba da pokažemo sebi i da sebe menjamo. Onda je tek velika verovatnoća da možemo da menjamo i svoju okolinu i ljude oko sebe. Pored toga, jako je važan fit to lead princip – kakvo je naše fizičko zdravlje, kakav je naš mentalni fokus, kako doživljavamo svoju ličnu svrhu i kakva je naša emocionalna sreća. Ako smo mi fit, podešeni da vodimo, postoji velika verovatnoća da ćemo biti uspešni. Ali ako naše vođenje, menadžersko ili lidersko, ometaju neki šumovi, koji dolaze iz našeg zdravlja ili fokusa ili nerazumevanja zašto bismo mi to radili, ako to ne izaziva neku sreću kod nas, mala je verovatnoća da ćemo biti uspešni. Zato je u promenama prvenstveno važno pokazati sebi da možemo sebe da promenimo, pa onda očekivati od drugih da se i oni promene.

    LIDER JE PALAC

    Da bi neko bio uspešan lider, on ne može biti sam i mora imati svoj tim. Tim koji razvijamo i vodimo je jako važan. Profesor Isak Adižes kaže da je lider palac. Lider mora da razgovara podjednako kvalitetno sa svakim drugim članom tima, a svi drugi članovi tima, kao i prsti, jesu različiti. To znači da lider ne može imati isti način komunikacije prema svim članovima tima, već mora da pronikne korak dalje, šta to pokreće tu konkretnu osobu, šta joj je potrebno da dâ najbolje od sebe. Tu lider pokazuje svoju snagu.

    OSVEŠĆIVANJE POTREBE ZA RAZMIŠLJANJEM NA DRUGAČIJI NAČIN

    Dobra vežba koju čovek može uraditi je da zamisli da danas odlazi u penziju i da neko ispred njegovog kolektiva treba da izađe i pročita nešto o njemu. Pitanje koje sam sebe treba da upita je šta je postigao za 40 godina rada, ko je zapravo, šta ostavlja za sobom, šta je njegov legacy?

    Šta bi čovek želeo da čuje o sebi?  To su individualne stvari, jako važne, i ta self expresija je dobar kompas gde smo a gde želimo da budemo. Treba misliti o tome šta je čoveku potrebno da se razvija da bi stigao do cilja i te slike o sebi koju želi da ima i da je drugi vide.

    SVEST O SEBI KAO KLJUČ USPEŠNIH LIDERA I SOCIAL STYLE & VERSATILITY MODEL

    Ne može se biti dobar lider bez svesti o sebi jer bitno je kako osoba vidi sebe ali i kako je drugi vide. Ta svest se često razlikuje i mnogo je važno to osvestiti, dakle i sopstvene i tuđe obrasce ponašanja, kako bismo imali što efikasnije i unapređenije odnose, bolju komunikaciju, zadovoljne ljude, srećne timove sa kojima radimo.

    Social style model and versatility – model za koji je Nataša akreditovana, njoj je bio prelomni momenat u sopstvenom razvoju. To je proces u kojem se radi sopstvena procena a onda se zamole članovi tima da isto daju feedback o osobi pa se onda osnovu tog izveštaja dalje radi. To je deo personal lidership-a, razumeti sebe i kako vas okruženje vidi. Taj model se zasniva na bavljenju verbalnim i neverbalnim ponašanjima, šta i kako neko radi.

    Postoje dve ose ovog modela, u prvoj su ljudi koji češće postavljaju pitanja i nije im problem da podele svoje mišljenje dok su drugi češće u „ask“ modu. Tu se razlikuju brzina i količina govora, ton govora, gestikulacija i njen način, govor tela, da li postoji eye contact i to su neke stvari koje se u kontaktu primećuju. Na osnovu toga se pravi šablon i rešenje kako poboljšati komunikaciju.

    Druga osa u ovom modelu pokazuje koliko neka osoba pokazuje i kontroliše emocije i tu imamo one koji jako kontrolišu i ne pokazuju kao i one kojima na licu možete možete videti emocije, na verbalni i neverbalni način.

    Ovo je jedan od modela na tržištu i kada se ukrste ove dve ose, vrlo je jednostavno da se iz njega iznesu praktične stvari koje se odmah mogu iskoristiti. Ovde je možda bitnije misliti o sebi, jer to ima neki uticaj na ljude sa kojima se radi, a opet važno je i ko su ljudi sa kojima se radi i koji su njihovi obrasci ponašanja. Deo razmišljanja kako poboljšati komunikaciju bitan je „secure base“  u kojem vi morate da budete sigurna baza, jer ako se potrudite da prilagodite svoje obrasce ponašanja u komunikaciji sa drugima oni će imati više sigurnosti i biće otvoreniji, smanjiće se strah.

    Kada se ukrste ove dve ose dobiju se četiri tipa po ovom modelu:

    • Analytic stil
    • Driving stil
    • Amiable style
    • Expressive style

    Ono što treba uvek da se insistira kada se radi ovaj trening je da ne postoji dobar i loš stil, svi stilovi su podjednako dobri. Od toga kom stilu neko pripada ne zavisi koliko će čovek biti uspešan i dobar lider. U današnje vreme, u 21.veku, postoje druge osobine koje su na ceni i koje se očekuju u liderima, da postoji i empatija i ostvarenje odnosa sa ljudima, ne samo fokus na zadatke.

    Na primer osoba expresive stila nekada ne može lako ostvariti saradnju sa osobom koja je više analytic stil. Dobro je u timu imati različite tipove i stilove. Mora da postoji neka diverzivnost u timu i moraju ljudi međusobno da se razumeju da bi mogli efikasno da rade. Svaki stil ima svoju potrebu i orjentaciju a u situacijama pod stresom svaki stil je vrlo prepoznatljiv.

    Svako od nas iskazuje u nekom trenutku određene segmente svakog od ovih stilova ali je jedan uvek primarni. On se definiše u adolescentskim godinama i ne menja se, dok se menja treći segment. Ono što može da se desi je da osoba može da ima neki stil ali da versatilnost, odnosno treći segment, bude jače ili manje izražen a to može zavisiti malo i od pozicije na kojoj je osoba, kao i od posla kojim se bavi.

    Izvor: BIZLife

    Foto: SAM

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE