Kako Wizz Air transformiše putovanja u Srbiji
Rast Wizz Air-a u Srbiji je izuzetno impresivan, pri čemu je avio-kompanija povećala svoj tržišni udeo sa 7% na 17% u protekloj deceniji. Ovo širenje odražava snažnu posvećenost pružanju pristupačnih, efikasnih opcija putovanja koje odgovaraju potrebama srpskih putnika i podstiču lokalni turizam i otvaranje novih radnih mesta.
Dodavanjem novih ruta i proširivanjem flote, Wizz Air se pozicionirao kao ključni igrač u srpskom avio-saobraćaju. U središtu ovog uspeha je generalni direktor József Váradi, koji deli svoju viziju daljeg rasta i održivosti na ovom dinamičnom tržištu.
- Wizz Air beleži značajan rast u Srbiji tokom poslednje decenije, povećavajući tržišni udeo sa 7% na 17%. Koji su ključni faktori ovog uspeha i kako vidite razvoj tržišta u narednim godinama?
Pre svega, mislim da je Srbija sjajno tržište za Wizz Air, a Wizz Air je odlična avio-kompanija za Srbiju, jer mislim da pružamo tačno ono što želite kao potrošač, ono što kao tržište tražite. Potrebna vam je pristupačna infrastruktura za putovanja, efikasna i bez komplikacija, i mislim da upravo to možemo da vam pružimo. Mislim, ako pogledate Wizz Air, mi letimo sa potpuno novim avionima, imamo najmlađu flotu među svim avio-kompanijama u Evropi. Veoma smo efikasni, niskih troškova, i mislim da je upravo to ono što ljudi žele od putovanja. Tako da imamo relevantan proizvod i ponudu za tržište, a to je velika potreba kod potrošača. Dolazim iz Centralne Evrope i znam koliko je Centralna Evropa nekada bila ograničena u pogledu mogućnosti za putovanja, delom zato što ljudi nisu imali novca da to priušte, a delom zato što zapravo nije postojala infrastruktura koja bi to omogućila. Mislim da nastojimo da obezbedimo i jedno i drugo. Stvaramo infrastrukturu i činimo je pristupačnom ljudima.
- Nedavno dodavanje pet novih ruta iz Beograda, uključujući destinacije kao što su Lisabon i Kopenhagen, proširilo je prisustvo Wizz Air-a na 23 rute u Srbiji. Kako birate nove destinacije i šta ovo širenje znači za vašu dugoročnu strategiju u regionu?
Da, mislim da je najbolji način da razumete Wizz Air kao stalno rastuću kompaniju. Jer, ako zaista razmislite o tome, jedan od ključnih faktora za pružanje niskih troškova na tržištu na strukturnom nivou jeste da nastavimo da rastemo i koristimo taj rast, jer rast će poboljšati vaše ekonomije. On pomaže vašim pregovaračkim pozicijama sa različitim partnerima u poslovanju. I to stalno uzbuđuje tržište jer donosite novi život tržištu. Tako da je rast suštinski za kompaniju. Dakle, mi ćemo uvek rasti. Neprestano ćemo tražiti prilike za rast. Mislim da je važno da se uspostavimo kao brend, kao poslovni subjekt na određenom tržištu, a onda ćemo odatle sazrevati i unapređivati našu poziciju. Očekivao bih da, kao što smo napredovali od 7% do 17%, sada nastavimo sa rastom iznad 17% u budućnosti.
I imamo mnogo prilika za rast. Nalazimo se u povlašćenoj poziciji kao avio-kompanija sa narudžbinom od 330 aviona Airbus-a koji će biti isporučeni između sadašnjeg trenutka i kraja decenije. I ne mnoge avio-kompanije imaju tu poziciju, a danas je veoma teško doći do dobrih aviona zbog svih problema sa lancem snabdevanja u industriji. Tražimo najbolje prilike za upotrebu tog kapaciteta koji ulazi u sistem. Ali s obzirom na dosadašnje rezultate ovde u Srbiji i na to koliko smo dobro uspostavljeni, mislim da imamo veoma dobar odnos sa potrošačima. Vrlo sam siguran da ćete videti mnogo daljeg rasta Wizz Air-a na ovom tržištu.
- Wizz Air je uveo četvrti Airbus A321 u svoju bazu u Beogradu, povećavajući kapacitet i povezanost. Kako se ova investicija uklapa u vaše šire ciljeve na srpskom tržištu i koje koristi donosi lokalnim putnicima?
Mislim da je za nas važno povećati operativnu skalu. Što je veća skala operacija, to će troškovi operacija biti niži. Zato smo veoma motivisani i usmereni ka smanjenju naših troškova u budućnosti. Zato smo veoma zainteresovani za unapređenje i proširenje naše operativne skale na tržištu. Potrošačka strana svega toga je ta da očigledno imamo više u ponudi. Imamo veći kapacitet, više destinacija, više ruta ponuđenih tržištu, što, mislim, povećava angažman potrošača. Ne želimo da budemo samo transakcioni na osnovu pojedinačnih transakcija. Želimo da se dugoročno angažujemo sa potrošačima. Dakle, kada pomislite na putovanja – pomislite na Wizz Air.
- Rast Wizz Air-a u Srbiji doprineo je otvaranju radnih mesta, kako direktno tako i indirektno, u sektorima avijacije i turizma. Možete li da objasnite vaše planove za dalja ulaganja u lokalnu infrastrukturu i razvoj radne snage?
Veoma smo uzbuđeni zbog performansi u Srbiji. A kako sada imamo značajan kapacitet rasta, definitivno ćemo tražiti načine da dalje unapredimo i poboljšamo naše pozicije na tržištu. Ali to uvek zavisi od performansi, od toga kako tržište funkcioniše i kako mi poslujemo, finansijski gledano. Do sada izgleda dobro. To zaista stvara osnovu, i očigledno kad god dovedemo avion na tržište – to direktno stvara 40 novih radnih mesta u kompaniji. Ali to nije samo taj broj: stvaramo pozicije i u uslužnim industrijama i onima koje imaju koristi od operacija Wizz Air-a. I to je razlika između samih letova u Srbiju i osnivanja baze operacija u Srbiji. Posvećeni smo Srbiji kroz osnivanje baze, što predstavlja viši nivo posvećenosti tržištu, jer zapošljavamo ljude lokalno. Dovodimo avione ovde, angažujemo mnogo usluga, usluga održavanja, usluga rukovanja na aerodromu, itd. Smatramo da ćemo biti značajan igrač u doprinosu ekonomskom razvoju zemlje i stvaranju novih radnih mesta i prilika za zapošljavanje u Srbiji.
- Ekspanzija Wizz Air-a ima važnu ulogu u povećanju turističkog prometa i podršci rekordnoj godini Aerodroma Beograd po broju putnika. Koliko je povezanost Srbije važna za vašu strategiju u Centralnoj i Istočnoj Evropi i kako to vidite da će uticati na lokalnu ekonomiju?
Da, Srbija je veoma važna za nas. Naše poslovanje je u suštini podsticanje tržišta. Tako da svakako možete reći da, za razliku od Zapadne Evrope koja ima prilično zasićeno tržište avio-kompanija, Centralna Evropa je još uvek tržište u razvoju. Stvaranjem infrastrukture sa niskim troškovima, pristupačnih cena za potrošače, i dalje povećavate sklonost ka putovanju avionom. Trenutno je sklonost ka vazdušnom saobraćaju u Centralnoj Evropi oko trećine nivoa Zapadne Evrope. Ima još mnogo prostora za rast. To je, naravno, funkcija razvoja BDP-a, raspoloživog prihoda ljudi, ali i dostupne infrastrukture, infrastrukture sa niskim troškovima i pristupačnih cena karata. To je deo onoga što pokušavamo da stvorimo. Srbija je gotovo savršeno tržište za Wizz Air jer imate mnogo dijaspore koja živi u inostranstvu u Evropi. I te dijaspore povezuju se sa domovinom. To stvara značajne tokove saobraćaja, a kako se ekonomija poboljšava, postoji više BDP-a, više prihoda za ljude. Tako ljudi mogu da troše više novca na odmor, posete gradovima, provode praznike. Srbija je takođe prelepa zemlja za turizam. Ono što vidimo u turističkim trendovima je da se ljudi nakon nekog vremena umaraju od poseta istim previše eksploatisanim, klasičnim turističkim destinacijama i žele da otkriju nešto novo. I mislim da ovde Srbija može igrati ulogu, nudeći nešto novo turističkoj industriji i ljudima koji traže avanture. Dakle, imate sve komponente za uspešno poslovanje u zemlji. I mislim da računamo na ove karakteristike.
- Kako Wizz Air balansira rast sa ekološkom odgovornošću, posebno na tržištima kao što je Srbija gde su turizam i rast avijacije usko povezani?
Naš cilj je da osiguramo da po putniku minimiziramo našu emisiju ugljen-dioksida. Mislim da bi putnici trebalo da imaju izbor koju avio-kompaniju žele da koriste, ali želimo da osiguramo da kada lete sa Wizz Air-om, razumeju da su odabrali opciju sa najmanjim uticajem na životnu sredinu u poređenju sa drugim avio-kompanijama. Wizz Air je proglašen globalnim liderom u održivosti od strane CAPA za 2022-2023. Prepoznati smo po tome. To je funkcija tehnologije – letimo sa najnovijom tehnologijom. To je takođe funkcija gustine sedišta u avionu – 239 sedišta po avionu. I to je funkcija operativnog modela koji je vrlo efikasan: visoka iskorišćenost, model flote. Kao rezultat, naš otisak po putniku je daleko najniži, ne samo u Evropi već i globalno. Dakle, to je prvi korak da osiguramo da koristimo tehnologiju ne samo u svrhu ekonomskih koristi, već i u svrhu ekoloških koristi. Drugi sloj je da proaktivno ulažemo u inicijative koje čine industriju održivijom. Uložili smo milione dolara u proizvodnju održivog avionskog goriva; stvaramo kapacitete za proizvodnju. Takođe radimo zajedno sa Airbus-om na pilotiranju različitih inicijativa za održivost, uključujući čak i avion na vodonik, koji će verovatno biti tehnologija dostupna za 30 godina. Ali važno je da smo već uključeni u tu inicijativu. Trudimo se da uradimo najbolje unutar trenutnog okvira dostupne tehnologije, ali takođe pokušavamo da utičemo na tehnologiju, predvodeći inicijative kao što sam pomenuo kako bismo bili uvek u samom vrhu održivosti. Sve u svemu, održivost je važna, ne samo zato što se sve više reguliše od strane vlada i agencija, već i zato što mlađa generacija oseća veliku angažovanost u zaštiti životne sredine. I to im je važno – koju avio-kompaniju biraju. Žele da lete sa avio-kompanijom koja ne uništava životnu sredinu. Wizz Air može biti dobro rešenje za te aspiracije.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.
Izvor: BIZLife/Borislav Despotović
Foto: Wizz Air press office