Izbori u SAD su katalizator rasta Bitcoina

Marketing Menager ECD kripto menjačnice Marko Bogdanović analizirao je za WebMind tržište kriptovaluta u kontekstu nedavnih izbora u SAD i rekordne cene koju je postigao Bitcoin nakon pobede Donalda Trampa. Takođe, Bogdanović je govorio o ulaganjima i ostalim aktuelnostima vezanim za kriptovalute.

Kako je pobeda Donalda Trampa na izborima u SAD uticala na vrednost Bitcoina?

Iako se Trampova pobeda pominje kao ključni razlog za rast cene Bitcoin-a, on je zapravo prepoznao njegov potencijal i odlučio da se pridruži trendu. Izbori u SAD jesu bili jedan od katalizatora rasta, ali vredi se podsetiti i da smo u martu ove godine videli prethodni skok na najvišu istorijsku cenu.

U prethodnom Trampovom mandatu videli smo još veći procentualni rast, ali Bitcoin je skočio i za vreme Bajdena, a u prethodnim godinama se pokazalo da izbori i slični veliki događaji izazivaju kretnje na svim tržištima.

Kako bi promena američke ekonomske politike mogla uticati na dugoročnu stabilnost kriptovaluta?

Kriptovalute imaju globalnu prirodu. Iako ekonimija SAD ima uticaja na većinu industrija, tamošnje prilike nisu presudne za stabilnost kriptovaluta, odnosno Bitcoin-a, pre svega jer njihova stabilnost dolazi “iznutra”, tj. zasniva se na njihovim suštinskim karakteristikama.

Koje su ključne prednosti ulaganja u Bitcoin u odnosu na druge kriptovalute?

Trenutno je u prvom planu rast. S obzirom na to da smo nedavno videli novu najvišu istorijsku cenu, jasno je da ste “u plusu” ako ste uložili u Bitcoin u bilo kom trenutku od njegovog nastanka.

Važno je istaći i sve širu prihvaćenost – od odobrenja ETF-ova (Exchange Traded Fund) koji su omogućili institucionalnim investitorima u SAD da ulažu do država poput El Salvadora koje prihvataju Bitcoin kao zvanično sredstvo plaćanja, on se nametnuo kao sinonim za kripto industriju.

Tu su i brojne tehničke karakteristike koje ga izdvajaju. Ograničena ponuda od 21 miliona koji će se ikada naći u opticaju, najveća likvidnost na berzama, stabilnost mreže koja funkcioniše bez padova već 15 godina. Naravno, i druge kriptovalute imaju svoju vrednost, ali, kada zagrebemo malo dublje, jasno je zašto Bitcoin zauzima trenutnu poziciju.

Koje strategije preporučujete početnicima koji planiraju da ulažu u Bitcoin?

Prva stvar – istražujte, informišite se i sami birajte – ne poveravajte svoj novac raznim brokerima, agencijama i bilo kome ko vam garantuje da ćete se obogatiti preko noći. Pazite se pohlepe, jer ovo nije sprint već maraton.

Do sada se pokazalo da je dollar-cost averaging metoda davala dobre rezultate – u pitanju je redovno ulaganje ustaljenom dinamikom bez obzira na to koja je trenutna cena. Kao što ćete često čuti od mnogih entuzijasta u industriji – uvek je pravo vreme za Bitcoin.

Da li su ostale kriptovalute podjednako osetljive na političke promene kao Bitcoin?

Kako je Bitcoin prihvaćen na mnogo većem nivou, i uticaji su mnogo krupniji; on češće utiče na ostatak kripto tržišta. Ako uzmemo primer ETF-ova, samo je još Ethereum dobio ovu mogućnost ulaganja za sada.

Manje kriptovalute se češće menjaju na osnovu kretnji na nižem nivou i zato često doživljavaju drastičnije fluktuacije.

Naravno, kako je kripto sve više deo javnih diskusija i pokrivenosti medija, logično je da vidimo korelaciju između aktuelnosti i njihovih promena. Nedavno smo mogli da vidimo upliv Dogecoin-a koji Elon Mask aktivno promoviše u američki mejnstrim.

Da li se pristup marketingu u kripto menjačnici razlikuje od tradicionalnog marketinga?

Kao neko sa višegodišnjim iskustvom u marketinškim agencijama, imao sam priliku da radim na brendovima u brojnim industrijama. Ono što u slučaju kripta pravi najveću razliku su konstante promene, inovacije i dinamika tržišta. Ne možete da planirate sezonski kao npr. u FMCG-u i koristite ustaljene pristupe u kreiranju komunikacije.

Važno je istaći ograničenja koja Google i Meta postavljaju, odnosno praktično potpunu zabranu oglašavanja svih tema koje se tiču kriptovaluta. Zato smo okrenuti organskom pristupu i edukacija je važnija možda i više nego u bilo kojoj drugoj oblasti.

Da li Black Friday akcije utiču na povećanje interesovanja za kupovinu kriptovaluta?

Bilo je različitih inicijativa koje su pokušale da povežu Bitcoin i Black Friday, ali ovaj datum nije ostao u jakoj vezi sa kriptom jer tržište živi odvojeno od ovih aktivnosti. Kao i u slučaju marketinga, ne postoji klasična sezonalnost.

Ipak, oktobar i novembar su proteklih godina bili meseci rasta, tako da ne mogu sa sigurnošću da tvrdim da se FOMO nije preneo sa šopinga i na kripto.

S druge strane, hardverski novčanici za čuvanje kriptovaluta i srodna oprema nisu imuni na Black Friday, tako da i kod nas možete da ih pronađete po posebnim cenama.

Da li očekujete promenu regulative u Srbiji koja bi značajno uticala na tržište kriptovaluta?

S obzirom na to da već imamo Zakon o digitalnoj imovini, kao i dozvole koje dodeljuju NBS i KHoV (ECD ih poseduje), sledeći korak bi mogao da bude olakšavanje šireg prihvatanja, pre svega za plaćanje.

Za razliku od mnogih drugih industrija, u ovako dinamičnoj oblasti neophodan je agilniji pristup, konstantna uključenost i praćenje promena.

Zato je od velikog značaja da regulatori aktivno prate trendove i kreiraju regulatorni okvir sa fokusom na budućnost. Važno je da radimo zajedno i da ne pokušavamo da zauzdamo inovaciju, već da joj damo prostor za razvoj.

Kako biste opisali trenutnu poziciju Bitcoina u odnosu na tradicionalne oblike štednje i investiranja?

Rekao bih da je trenutno u prvom planu – čak i ako se ograničimo samo na lokalni nivo, skoro da nije bilo televizije ili portala koji nisu pomenuli Bitcoin u proteklih mesec dana.

Kao oblik invesstiranja, pokazao je fleksibilnost. Kao predmet investiranja, pokazao je rast koji ne može da se poredi sa bilo kojim drugim oblikom imovine.
Ipak, pre svega bih ga opisao kao komplementarnog svemu što mu često pripisuju kao konkurenciju. Ključna reč je diverzifikacija. Pitanje nije ili-ili, odnosno da li ćete izabrati akcije, zlato, nekretnine ili Bitcoin, već u kojoj razmeri. Nije suština držati ceo portfolio u Bitcoin-u, ali se u proteklim godinama pokazalo da ste propustili mnogo ako nijedan njegov deo nije odvojen za kripto.

Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.

Izvor: BIZLife

Foto: Ustupljene fotografije

What's your reaction?

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE