Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    ikea, stolica u ikei

    Psihologija uspeha Ikee: Trikovi kojima vas kupuju da KUPUJETE

    Sa 460 prodavnica u 62 zemlje širom sveta i vrednošću od oko 17,5 milijardi dolara, Ikea važi za jednu od najuspešnijih kompanija na svetu.

    Ikea ima prodavnice kojima se mnogi raduju a odlazak tamo se planira. Ali zašto je Ikea toliko zanimljiva za poseti i zašto jedna prodavnica nameštaja za kuću ima toliku vrednost i toliki broj kupaca?

    Odgovor nije toliko jednostavan jer iza svega stoji dobro promišljen način da se privuče veliki broj ljudi, što ovu kompaniju čini mnogo više od običnog brenda nameštaja.

    Evo kako vas Ikea načuče na kupovinu, od psiholoških trikova do izgleda prodavnice i njene velike vrednosti.

    Daljina Ikea prodavnica

    Za početak, jedan specifični psihološki trik. Naime, sigurno ste primetili da je Ikea vrlo često daleko od grada. Ovo ima smisla jer su u pitanju uglavnom velike prodavnice, na nekoliko hiljada kvadrata.

    Između ostalog, tako je i u Srbiji. Ikea se u Beogradu nalazi gotovo na samom izlazu iz grada, a iz bilo kojeg naselja do Ikee potrebno je poprilično vremena.

    U svetu važi mišljenje da je to zato što je zemljište znatno jeftinije van grada nego u samom gradu, ali činjenica je da Ikea pravi svoje robne kuće tako daleko iz jednog razloga – moraćete nešto da kupite.

    Kako kompanije koje se bave maloprodajom imaju problema sa ljudima koji „samo gledaju“, Ikea je ovaj problem rešila tako što je prodavnice stavila na nekoliko desetina kilometara od centra grada. U ovim okolnostima, kada prevalite puto od pola sata, do sat vremena, ne možete da se kući vratite praznih ruku.

    Ovaj psihološki trik sigurno je jedan od razloga zašto je Ikea jedna od najuspšenijih kompanija na svetu.

    Nameštaj je jeftin a lep

    U fokusu poslovanja Ikee je vrednost prema kojoj kupci znaju šta će dobiti kada kupuju tu i još će to biti vrlo pristupačno.

    U stvari, cena je toliko važna za Ikeinu strazegiju, da kompania prvo odlučuje o ceni komada nameštaja, a zatim vrši dizajn, konstrukciju itd.

    Ikea ima „demokratksi pristu dizajnu“, rekla je svojevremeno tadašnja glavna komercijalna direktorka maloprodaje u SAD, Antonela Pukareli.

    Šta znači demokratksi pristup? To znači da Ikea isporučuje oblik, funkciju i kvalitet po niskoj ceni. (setimo se samo koliko puta je ste u medijima pročitali vest da Ikea povlači neke proizvode jer postoji rizik od lomljenja – što ukazuje da im je kvalitet izuzetno bitan).

    Neki od Ikeinih proizvoda su napravljeni od drveta, dok s druge strane ima  i onih koji su od iverice, zbog čega je u Ikei moguće naći sve. Zanimljivo je da su svi proizvodu uglavnom u ravnim, nerogobatnim kutijama, izdelljeni u nekoliko delova, tako da je transport više nego jednostavan i jeftin.

    Ono što dodatno privlači kupce jeste činjenica da svaki proizvod može da sklopi običan čovek, prateći samo jednostavna uputstva koja se dobiju uz proizvod. To čini ovaj proces znantno jeftinijim.

    Povrh svega toga, skandinavska estetika koju Ikea propagira nešto je što mnoge ljude privlači. Minimalizam, prijatne boje i jednostavni oblici su stavke koji mnogi primenjuju prilikom opremanja domova, a sve ovo moguće je naći u Ikei.

    Ikea, minimalizam (Unsplash)

    Ikea umesto terapije

    Ikeine prodavnice takođe privlače podsvest, koja je glavni pokretač donošenja odluka.

    Kao prvo, izgled izložbenih salona u Ikei uglavnom je poznat kupcima – nameštaj, jastuci i druga kućna roba postavljaju se u lažnim sobama.

    Izgleda kao da su nameštaj stavili u potpuno prirodno okruženje, što kupce može naterati da razmišljaju kako bi ta roba stajala u njihovom domu.

    Ikeine ogromne količine bele boje takođe se dopadaju podsvesti, pokazale su neke prakse. Ovu tehniku neuromarketinga takođe obilno koristi Apple.

    Pored pametnog dizajna, Ikein izgled podstiče kupce da troše više novca.

    Ikea postavlja prodavnicu duž usmerene pešačke staze koja vodi kupce u jednom pravcu kroz skoro ceo njen inventar (pod uslovom da ne idete prečicama, koje su takođe dostupne na nekim mestima). Na podu se nalaze strelice koje pokazuju put, i znakovi sa odgovarajućom mapom prodavnice.

    Ikea

    Ikea, prodavnica (Unsplash)

    Jeftina a ukusna hrana

    Zatim, kada dođete da sve platite, pored kase se oseća miris ukusne hrane. Nakon što ste verovatno pola dan proveli u obilasku Ikee, sigurno ćete biti gladni, i to shvatiti tek na kraju, pre nego odlučite da krenete kući.

    Kako je hrana povezana sa smanjivanjem stresa, a kada platite sve što ste kupili obično bivate u stresnom stanju, definitivno će vam ukusna i jeftina hrana i lepi skandinavski slatkiši dobro doći.

    To je mali trik kojim se Ikea uspešno služi godinama, pa je tako došlo do toga da mnogi zavole hranu koja se tamo proizvodi. Često kupci idu samo zbog hrane, a kad su već u Ikei, zašto da nešto ne kupe?

    ikea

    Koncept „uradi sam“

    Ovaj koncept s jedne strane odnosi se na činjenicu da kupci sami sklapaju svoj nameštaj iz delova. Po tome je Ikea opšte poznata, a opšte poznato je i osećanje koje imamo nakon što sklopimo neki komad nameštaja sopstvenim rukama. Osim što smo uradili korisnu stvar, imali smo priliku i da se igramo poput dece a da onda budemo i zadovoljni sobom i svojim sposobnostima.

    Ovaj psihološki trik definitivno je jedan od najmoćnijih kada je poslovanje Ikee u pitanju.

    S druge strane, Ikea daje mogućnost da prilagođavaju komade nameštaja vašem prostoru, što privlačii veliki proj kupaca koji imaju nestandardne mere prostorija. Na primer, jedna kuhinja u osnovi može biti određenog stila iz Ikee, ali Ikea će je prilagoditi varijacijama koje ste im napomenuli.

    Ikea

    Ovo privlači brojne kupce, zbog fleksibilnosti koja se nudi.

    Da li ste iskusili neki od ovih pažljivo planiranih trikova kojima vas Ikea kupuje da kupujete i trošite svoj novac kod njih?

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE