Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Marsh McLennan - Sandra Vučurović

    Aspekt ESG-a koji se odnosi na zaposlene

    Zašto je aspekt ESG-a koji se odnosi na zaposlene toliko važan?

    Ukoliko posmatramo širu sliku, ljudski aspekt ESG-a je važan jer pokazuje koliko su kompanije posvećene implementaciji i primeni etičkih i održivih standarda, koji koriste kako samoj kompaniji i njenim akcionarima tako i širem društvu. Primena ESG principa ima značajan uticaj na reputaciju kompanije, vrednost brenda i finansijske performanse.

    Videli smo da je, 15. decembra 2022. godine, usaglašena Direktiva Evropske unije o zaradama (Direktiva EU o jednakim zaradama i transparentnosti zarada), što nam govori da je vreme da se usredsredimo na pravednost, rodnu usklađenost i transparentnost zarada, kao elemente šireg ESG-a, jednake mogućnosti u karijeri, komunikaciju, iskustva zaposlenih i osnovu za obavljanje procesa rada.

    Kako ove promene utiču na zaposlene?

    Talente širom sveta pogađa rekordno visoka inflacija, povećanje cena hrane, energije, komunalnih usluga i smanjena kupovna moć. U Marsh McLennanu verujemo da bi trebalo da se kompanije pozabave najmanje trima aspektima ESG-a:

    1. „Zarade dovoljne za troškove života” (Living wages)

      Postoje mnoge definicije zarade dovoljne za troškove života: „Dovoljno visoka zarada da omogući radniku da zadrži dati životni standard”, „Zarade za puno radno vreme moraju biti postavljene na nivo ili iznad nivoa koji pokriva tržišnu cenu korpe roba i usluga koja predstavlja egzistencijalni nivo za prosečnog radnika u datom gradu ili regionu”, „Obezbeđivanje minimalne/dovoljne zarade koja omogućava zaposlenima da zadovolje ’osnovne’ potrebe, posebno u današnjem okruženju visoke inflacije”.

      Marsh McLennan razlikuje nekoliko pristupa u odnosu na zarade dovoljne za troškove života, u zavisnosti od specifičnosti kompanije:

      • osnovna životna zarada – kupovina osnovnih dobara i usluga kako bi se omogućio zdrav i funkcionalan životni standard; zadovoljava praktične potrebe osnovnog okruženja zaposlenih;
      • pristojna životna zarada – kupovina neophodnih dobara i usluga za zdrav i komforan životni standard; zadovoljava potrebe zaposlenih u skromnom okruženju;
      • komforna životna zarada – kupovina odgovarajućih dobara i usluga za podršku zdravom i komfornom životnom standardu, uključujući pristup jeftinim povremenim zadovoljstvima (kao što su slobodno vreme i društvene aktivnosti); zadovoljava potrebe zaposlenih u komfornom, ali ne i ekstravagantnom načinu života.
    2. Pravičnost zarada (pay equity) (diversity, equity and inclusion pristup)

      Znamo da je pokriće mesečnih troškova jedna od najvažnijih tema (ako ne i najvažnija) koja drži zaposlene budnim tokom noći. Prema istraživanjima, žene pokazuju mnogo veću zabrinutost za finansijsku situaciju od muškaraca – možda, zbog toga što postoji veća verovatnoća da će biti zaposlene na niže plaćenim radnim mestima. Žene su češće od muškaraca bile prinuđene da smanje potrošnju (68 odsto naspram 63 odsto) i pronađu dodatni posao kako bi uvećale svoje prihode (18 odsto naspram 11 odsto). Takođe, postoji razlika od šest procenata između žena i muškaraca u percepciji da im je pravedno isplaćena naknada za rad. Trećina izvršnih direktora i finansijskih direktora smatra da će obezbeđenje ujednačenosti u zaradama biti značajan izazov u budućnosti.

      Marsh McLennan - Sandra Vučurović

      Sandra Vučurović, Direktor Marsh Srbija, Head of MMB Adria, Marsh

      Od ključne je važnosti da razumemo da li u našoj kompaniji postoji nejednakost u zaradama i koliki je obim tog problema. Od kompanije se očekuje da obezbedi pravednu zaradu u odnosu na doprinos poslu, privuče i zadrži najbolje talente, uveća raznovrsnost radne snage i sprovede program uključivanja zaposlenih.

      Na osnovu različitih rezultata istraživanja na evropskom nivou, 74 odsto kompanija tvrdi da je jednakost u zaradama deo njihove strategije nagrađivanja, 56 odsto kompanija sprovodi istraživanje o strukturama nagrađivanja o jednakosti plata koristeći dobro definisanu metodologiju, a samo 44 odsto kompanija ima formalizovan proces za rešavanje nejednakosti zarada.

    3. Zdravlje i blagostanje (health and wellbeing) (na primer, pružanje fleksibilnosti i zaštite)

    „Zdravlje se isplati. Kako onda upravljati zdravljem zaposlenih?” – Institut ESG tokom Zdravstvenog samita 2022. „Zdravlje nije samo odsustvo bolesti ili invaliditeta, već je to stanje potpunog fizičkog, mentalnog i socijalnog blagostanja” – SZO.

    Dajući definiciju zdravlja, kao i trendove u vezi sa ESG-om u oblasti zdravlja, analizom se mogu obuhvatiti proizvodi i rešenja za dobrobit zaposlenih:

    • Dobrobit u vezi sa zdravljem
      • privatno zdravstveno osiguranje
      • životno osiguranje
      • osiguranje od posledica nesrećnog slučaja nezgode
      • sportski vaučeri
      • promocija zdravlja na radnom
        mestu
    • Dobrobit u vezi sa mentalnim zdravljem
      • Employee Assistance programi
      • savetovanje u vezi sa mentalnim zdravljem
      • saveti lekara specijalista
      • terapije
    • Finansijska dobrobit
      • finansijsko obrazovanje
      • štednja i penzije
    • Socijalna dobrobit
      • CSR/ESG aktivnosti
      • komunikacija
      • analiza potreba zaposlenih.
    Radmila Krunić, Talent Information Solution Leader Serbia and Croatia, Marsh

    Radmila Krunić, Talent Information Solution Leader Serbia and Croatia, Marsh

    Šta kompanija može da uradi da podrži aspekt ESG-a u vezi sa zaposlenima?

    Prvi korak bi bio da se proceni situacija u kompaniji u sve tri oblasti. Pristup je individualan za svaku kompaniju. Drugo, da se definišu „strategija” i ciljevi i da se predstave kako interno tako i eksterno. Na kraju, da se sprovedu promene, proceni napredak, izmeri uticaj promena i naprave poboljšanja gde je to potrebno. Postoje i dostupni alati koji mogu da podrže ovaj proces.

    Kompanija, takođe, može da proceni svoju situaciju kroz set pitanja/definicija:

    • zarada dovoljna za troškove života / zaštita od uticaja inflacije – definisanje zarade dovoljne za troškove života i poređenje kompenzacija koje pruža kompanija u odnosu na životni standard;
    • pravičnost zarada – kolika je razlika u zaradama unutar kompanije i u poređenju sa tržištem (industrijom);
    • dobrobit zaposlenih (wellbeing) – kako oceniti svoj sistem beneficija iz perspektive najbolje prakse na tržištu.

    Ulaganjem u partnerstvo sa specijalizovanim konsultantom kompanija pokazuje svoju posvećenost negovanju društveno odgovornog poslovnog ekosistema. To pokazuje posvećenost kompanije rešavanju društvenih izazova, promovisanju dobrobiti zaposlenih i negovanju raznovrsne i inkluzivne radne snage. Na kraju, ova saradnja omogućava kompaniji da napreduje na održiv način, a istovremeno pozitivno utiče na svoje zaposlene, zajednicu i društvo u celini.

    Izvor: BIZLife Magazin/Sandra Vučurović i Radmila Krunić

    Foto: BIZLife Magazin

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE