Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Geografsko blokiranje

    Geografsko Blokiranje

    CEFTA ukida neopravdanu diskriminaciju među onlajn potrošačima.

    Da li ste čuli za izraz „geografsko blokiranje”? Reč je o svojevrsnom problemu sa kojim se onlajn prodavci i kupci u regionu, a i šire, neretko susreću. Geografsko blokiranje se smatra vrstom diskriminacije među potrošačima u zavisnosti od mesta u kojem žive i iz kojeg žele da posluju ili da primaju porudžbine.

    Akcioni plan za zajedničko regionalno tržište 2021‒2024. predviđa slobodno kretanje robe i usluga u okviru CEFTA, a neopravdano geografsko blokiranje je jedna od barijera koju CEFTA želi da otkloni. Glavni dobitnici su svi internet kupci koji kupuju u e-prodavnicama sa sedištem na drugom tržištu CEFTA.

    Stručnjaci u CEFTA usaglasili su tekst Odluke Zajedničkog odbora, koji će obezbediti da se pravila Evropske unije primenjuju i unutar CEFTA najkasnije od 2025. godine, koliko će biti dovoljno da se uspostave pravila i procedure na nivou svakog tržišta CEFTA.

    Šta donose CEFTA pravila o geografskom blokiranju?

    Jednak pristup robi i uslugama

    Trgovci neće moći da diskriminišu kupce u pogledu opštih uslova, i to za:

    • robu koja se isporučuje na drugom tržištu CEFTA (u slučaju da trgovac nudi isporuku) ili se preuzima na lokaciji dogovorenoj s kupcem;
    • usluge, poput onih elektronskih (npr. skladištenje podataka i hosting internet stranica) ili klasičnih, kao što su usluge hotelskog smeštaja ili iznajmljivanje automobila.

    Pristup stranicama e-trgovine

    Trgovci neće moći da ograničavaju pristup internet prodavnicama prema mestu stanovanja kupca. Kupci će imati punu slobodu da izaberu da li žele da kupuju na stranicama koje su prilagođene za njihovo, domaće tržište ili neko drugo tržište CEFTA.

    Platne transakcije

    Prema novim pravilima, zabranjena je i neopravdana diskriminacija u pogledu načina plaćanja, pa trgovci neće moći da primenjuju različite uslove plaćanja za kupce zbog toga što dolaze sa drugog tržišta ili da im blokiraju pristup internet kupovini.

    72,5% e-prodavnica u CEFTA regionu primenjuje geografsko blokiranje što predstavlja barijeru kupcima iz drugih CEFTA tržišta.

    Postoje li izuzeci?

    Uvek postoje izuzeci. Usluge povezane sa sadržajem zaštićenim autorskim pravima ili dela u nematerijalnom obliku – kao što su usluge slušanja muzike na internetu i e-knjige – biće isključene iz delokruga ovih pravila. Takođe, ostale usluge, kao što su finansijske, audio-vizuelne, transportne, zdravstvene i socijalne usluge, takođe će biti isključene.

    Za razliku od cenovne diskriminacije, diferencijacija cena neće biti zabranjena. Stoga će trgovci imati slobodu da ponude različite opšte uslove, uključujući cene, i da ciljaju određene grupe kupaca na određenim teritorijama. Osim toga, trgovci neće biti u obavezi da isporučuju robu kupcima izvan tržišta CEFTA u kome nude isporuku.

    Geografsko blokiranje: mit ili činjenica?

    CEFTA ja nedavno sprovela istraživanje o ovoj praksi. Rezultati pokazuju da je tek jedan od četiri pokušaja da se nešto kupi onlajn na susednim tržištima CEFTA uspešan. Razlozi su brojni – međutim, neki su opravdani, ali neki nisu.

    Kupci koji žele da naruče proizvode ili usluge uglavnom se susreću sa geografskim blokiranjem u nekoj od četiri faze kupovine: pristup internet stranici, registracija, dostava i plaćanje. Uspešnost naručivanja u Srbiju iz regiona iznosi tek 33 odsto, dok domaće onlajn prodavnice imaju barijere u 86 odsto slučajeva za kupce iz regiona.

    Međutim, nisu sve barijere i neopravdane. Kompanije često vide veliki izazov u logistici, carinskim procedurama i dodatnim dažbinama koje krajnji kupci moraju da plate povrh cene samog proizvoda. Tu je i zabrinutost zbog dvostrukog oporezivanja na oba tržišta, koje bi moglo uticati na konkurentnost na inostranom tržištu. Nepovoljni uslovi od strane banaka još su jedan izazov za neke od srpskih e-prodavnica.

    Zajednička pravila o geografskom blokiranju samo su deo slagalice za unapređenje elektronske trgovine u regionu. Neki od ostalih problema su na agendi drugih inicijativa u sporazumu CEFTA. 

    Izvor: BIZLife Magazin

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE