
Kako je Sajber ponedeljak postao najveći dan za onlajn kupovinu
Onlajn kupovina je bila u ekspanziji godinama pre 2005, kada je Nacionalna maloprodajna federacija (NRF) prvi put skovala izraz „Cyber Monday“. Amazon je osnovan 1994, eBay je pokrenut 1995, a Walmart je otvorio svoj sajt 2000, kupci su se brzo navikli da svoje korpe pune virtuelno, a ne fizički. Ipak, svake godine, kada bi stigao Crni petak, prodavci u e-trgovini ostajali bi uskraćeni za ogroman skok profita koji je bio zagarantovan radnjama.
„Kako je onlajn kupovina rasla, igrači koji postoje isključivo na internetu, poput Amazona, tražili su način da iskoriste prodaju tokom prazničnog vikenda“, kaže Ketrin Kalen, potpredsednica NRF-a za industrijski uvid i uvid u potrošače. „Ponedeljak nakon Dana zahvalnosti posvećen je onlajn popustima, čime se razlikovao od Crnog petka.“
Od prvog „zvaničnog“ Sajber ponedeljka, događaj je prerastao u istorijski najprofitabilniji dan e-trgovine. Ali poslednjih godina, trgovci su značajno proširili svoje onlajn prisustvo tokom Crnog petka i produžili popuste na više nedelja. Time su, praktično, stopili Crni petak i Sajber ponedeljak, pa mnogi danas dovode u pitanje da li uopšte postoji razlika između ova dva dana.
Pogled unazad: kako su izgledali Sajber ponedeljci prethodnih godina
Godinama postoje jasni znakovi da e-trgovina dominira prazničnom sezonom, čak i na Crni petak, koji je nastao kao događaj fizičke kupovine. U 2019. godini, prvi put ikada, Crni petak je nadmašio Sajber ponedeljak kao najprometniji dan onlajn kupovine, prema podacima NRF-a. Trend se ponavlja svake godine od tada, pokazujući da podela na „kupovinu u radnji“ i „kupovinu onlajn“ više nema smisla. Nedelje koje prethode i obuhvataju „Cyber Five“ (pet dana od Dana zahvalnosti do Sajber ponedeljka) danas predstavljaju pravu kupoholičarsku groznicu, bilo onlajn, u radnji ili kombinovano.
Ništa, međutim, nije postavilo temelje za rekordan Sajber ponedeljak kao pandemija 2020. godine. Zatvaranje prodavnica stvorilo je ogroman skok u e-trgovini. Trgovci su te godine agresivno gurali onlajn prodaju, pretvorivši Crni petak i Sajber ponedeljak u višenedeljne događaje, a radnje zatvorili za Dan zahvalnosti. Rezultat? Potrošači su potrošili 10,8 milijardi dolara tokom Sajber ponedeljka 2020 — što ga je tada učinilo najvećim danom onlajn kupovine u istoriji SAD, prema Adobe-u.
I nakon ogromnog uspeha iz 2020, prodavci su nastavili da se oslanjaju na duge onlajn akcije. Ali 2021. godine, po prvi put ikada, onlajn prihodi i na Crni petak i na Sajber ponedeljak pali su za nešto više od 1%. Stručnjaci smatraju da je razlog to što su kupci koristili ranije popuste i raspoređivali kupovinu umesto da je gomilaju u nekoliko dana.
Šta očekivati tokom Sajber ponedeljka 2025
Stručnjaci predviđaju da će i 2025. godine prodaja na Sajber ponedeljak stabilno rasti, ponovo ga čineći najprofitabilnijim danom onlajn kupovine. Adobe procenjuje prihod od oko 14,2 milijarde dolara — rast od 6,8% u odnosu na prethodnu godinu. Ako se sve ostvari, 1. decembar 2025. biće najveći dan onlajn kupovine u istoriji SAD.
Ipak, popusti verovatno neće biti tako veliki kao ranijih godina. Zbog viših tarifa uvedenih u proleće, kompanije preispituju svoje strategije. „Trgovci pokušavaju da zadrže niske cene, ali zbog tarifa ne mogu da spuštaju cene koliko ranije“, kaže Loren Marfi iz Wells Fargo.
Trendovi koje treba pratiti
Stručnjaci posebno prate ovi nekoliko trendova:
• Dominacija mobilne kupovine
U Sajber ponedeljak 2024. — 57% kupovine obavljeno je putem mobilnog uređaja, najviše ikada. To je 7,6 milijardi dolara, rast od 13,3% godine na godinu. Očekuje se da će 2025. taj procenat biti još veći. Kupci jasno preferiraju telefon u odnosu na računar, kaže Vivek Pandja iz Adobe-a.
• Influenseri i društvene mreže vode kupovinu
Kreatori sadržaja utiču na kupovinu 10 puta više nego društvene mreže u celini. Ekskluzivni kodovi, preporuke, recenzije — sve to utiče na kupce koji žele informaciju iz više izvora pre odluke.
• „Kupi sada, plati kasnije“ dostiže rekord
Ove platforme postaju ključni deo mobilnog plaćanja. Adobe očekuje da će Sajber ponedeljak 2025. biti prvi dan u istoriji sa preko milijardu dolara potrošenih kroz BNPL servise.
Kako je Sajber ponedeljak nastao?
Sajber ponedeljak se održava prvog ponedeljka posle Dana zahvalnosti i Crnog petka. Početkom 2000-ih, NRF je primetio zanimljiv trend: svakog ponedeljka nakon praznika onlajn kupovina je naglo rasla. U 2005. izraz „Cyber Monday“ zvanično je predstavljen medijima, a trgovci su ga brzo prihvatili.
U to vreme, većina ljudi nije imala kućne računare kao danas, pa se kupovalo na poslu, čim bi se vratili s odmora. To je omogućilo pristup širem asortimanu, uključujući onlajn-ekskluzivnu robu koju nije bilo moguće pronaći u fizičkim radnjama.
Cyber Monday je ponudio ono što Crni petak nije: praktičnost, brzinu i fleksibilnost. Ljudi su mogli da kupuju kad god im odgovara, iz kancelarije, od kuće, iz bilo kog okruženja. Danas, kad imamo internet 24/7, originalna ideja zvuči zastarelo, ali tradicija je ostala.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER
Izvor: BIZLife/J.D.
Foto: Unsplash/CardMapr.nl






