Tržni centar

U tržnim centrima nikada nećete videti sat, a za to postoji i objašnjenje (sve na vašu štetu)

Trgovci, kazina i prodavnice koriste trik koji se zove vremenska distorzija kako biste zaboravili na stvarni svet.

Kada su dizajnirali svoje prostore, tržni centri su se ugledali na industriju koja je usavršila veštinu odvajanja ljudi od njihovog novca: kazino industriju. Bil Fridman verovatno zna više o kazinima nego bilo ko drugi na planeti. Bivši je kockar, jedina osoba koja je istovremeno upravljala sa dva kazina na Las Vegas Stripu, autor dva priznata dela o industriji kazina i istraživač koji je sproveo empirijske studije u desetinama kazina u Nevadi i razgovarao sa nekim od prvih kazino operatera u državi.

Fridman potvrđuje čestu tvrdnju o kazinima: obično nema satova.

Tržni centar

Tržni centar

Kada je Nevada legalizovala kockanje 1931. godine, kazina su imala satove. Međutim, nekoliko godina kasnije, vlasnici su počeli da dobijaju pritužbe svojih najvećih klijenata: uklonite satove ili prestajemo da dolazimo. Razlog?

Kockari ne žele vreme“, rekao je Fridman za The Hustle. „Oni su u svetu fantazije i bekstva.“

Fridman kaže da on i drugi operateri nikada nisu otkrili trik koji bi naterao ljude da više kockaju (čak ni besplatan alkohol, tvrdi on). Ali uradili su sve da uklone distrakcije koje remete fantaziju igrača. Sredinom 1970-ih, kada je počeo da vodi kazina Castaways i The Silver Slipper, uočio je veliki problem: prirodnu svetlost.

Jedna strana Castaways kazina bila je staklena. Svakog jutra, kada bi sunce izašlo iznad Strip-a, stolovi i slot mašine bi se ispraznili. Oko 85%–90% posetilaca napustilo bi kazino.

Shvatili su da je dan i da imaju život kome moraju da se vrate“, kaže Fridman.

Kupio je tamnu plastičnu foliju za staklo. Obezbeđenje bi je podizalo nekoliko minuta pre svitanja, blokirajući većinu svetlosti. Egzodus se zaustavio.

Pod njegovim vođstvom, Castaways i The Silver Slipper su postali dva najprofitabilnija kazina u Vegasu tokom 1970-ih i 1980-ih. Fridman je obučavao osoblje da ne prekidaju igrače koji su „u zoni“, ako bi gost zaslužio gratis uslugu, radnik bi mu samo kratko rekao da ga čeka besplatan obrok i ostavio da ga iskoristi kad mu „fantazija“ završi.

„Ne prekidaš“, kaže Fridman. U svojim knjigama i kao konsultant, podelio je mnoge principe dizajna među kojima su:

Uski, razuđeni prostori: niski plafoni, lavirinti i mali uglovi sa automatima usporavaju ljude i podstiču osećaj „živosti“, dok im istovremeno omogućavaju lični prostor. Neutralni zvukovi: previše zvuka zbunjuje posetioce. Zato kazina koriste tišu, nenametljivu muziku ili ambijentalne zvuke, istraživanja pokazuju da pesme ljudima daju osećaj protoka vremena, što je veliki minus.

Monotoni dizajn: mašine i stolovi treba da budu u centru pažnje; dekor ne sme da odvlači pogled. Kada je atmosfera savršena, igrači se potpuno udube u igru, pa im se „polje svesti sužava“, objašnjava sociološkinja Gerda Rajt.

Marketinški profesor Rejmond Lavoa proučavao je fenomen „tok“ (flow), stanje potpunog fokusa u kom osoba gubi pojam o vremenu. Otkrio je da kockari koji uđu u stanje toka ostaju duže i troše više, iako više gube, jer im je iskustvo prijatnije.

„Ne razmišljaš o budućnosti,“ kaže on. „Samo uživaš u trenutku.“

Što duže ostaneš – više potrošiš

Kazina imaju jedinstven cilj: stvoriti svet u kom se zaboravlja realnost kako bi se ljudi zadržali duže i nastavili da igraju. Ali trgovci imaju sličnu želju: zadržati kupce u prodavnici. „Cilj je da produže vreme kupovine, da vidiš više artikala i kupiš više nego što si planirao“, kaže profesor Vasillis Dalakas.

Istraživanja sa Bangor univerziteta (UK) pokazuju da nakon 20 minuta kupovine naš mozak počinje da slabi u donošenju finansijskih odluka. Nakon 23 minuta emocionalni deo mozga preuzima vođstvo, što znači impulsivne kupovine. Posle 40 minuta, mozak je praktično iscrpljen.

Zato prodavnice koriste taktičke trikove:

  • Nema satova i prozora: da ne vidiš vreme.
  • Lavirintski raspored: najpoznatiji primer je IKEA.
  • Muzika: sporiji tempo tera kupce da se kreću sporije i troše više.

„Oni žele da te održe u pozitivnom stanju, skoro u ‘flow’ modu“, kaže profesor Teodor Nosvorti.

Ali danas postoji problem: telefoni

Zvuk poruke ili mejla odmah te vrati u stvarnost i podseća da postoji spoljašnji svet. „Kada izvadiš telefon, sve puca“, kaže Nosvorti. Ipak, uskoro bi tehnologija mogla da stvori još dublju imerziju, virtualnu realnost. Ako VR potpuno zaživi, prodavci i kazina će ga koristiti da kreiraju simulacije u kojima kupuješ, igraš i trošiš.

Bez prijatelja koji te cimaju da ideš. Bez satova. Bez stvarnosti.„To je savršeno fokusiranje pažnje“, kaže Lavoa. „Mnogo bolje od svega dosad.

“Zvuči pomalo distopijski, ali prirodno je gubiti pojam o vremenu. Kako starimo, vreme nam deluje brže upravo zato što dani postaju slični jedan drugom. Kazina i tržni centri jesu vremenski vrtlozi, ali ponekad, i život je takav.

Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER

Izvor: BIZlife/The Hustle

Foto: Unsplash/Hua Thun Ho

What's your reaction?

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE