Lidija Maričić Finesa

Finesa – knjige koje menjaju život

Izdavaštvo je više od posla – to je prilika da se oblikuju svest i životi čitalaca kroz pažljivo odabrane knjige. Finesa već tri decenije ostaje verna svojoj misiji: birati naslove koji inspirišu, motivišu i donose stvarne promene. O tome kako se potrebe čitalaca menjaju, kako izgleda biti žena na čelu izdavačke kuće i šta Finesa sprema za budućnost – za BIZLife govori njena direktorka Lidija Maričić, koja od detinjstva živi ovaj posao i sa istom strašću bira knjige kao da ih poklanja najboljem prijatelju.

  • Kako ste se našli u izdavaštvu i šta vas je najviše privuklo ovom poslu?

Finesa je porodična firma, pa je, kao takva, mesto gde svi članovi porodice rade. Kao devojčica sam počela vrlo aktivno da radim sa roditeljima i kroz različite aktivnosti oblikujem Finesu kao svoje buduće stalno radno mesto. Po završetku studija sam i zvanično preuzela vođenje izdavaštva i vođenje firme, dok se moj otac bavio isključivo edukacijama i seminarima. Ono što me i danas jednako privlači ovom poslu kao i na početku jeste ta mogućnost koju imam da za sve naše čitaoce biram one naslove koje bih i sama poklonila najboljem prijatelju, da odabiram teme koje će knjige obrađivati na osnovu i sopstvenih trenutnih izazova u životu i sloboda da živim svoju svrhu – a to je da utičem, direktno i indirektno, na razvoj svesti kod ljudi.

Lidija MaričićFinesa

Lidija Maričić, generalna direktorka izdavačke kuće Finesa

  • Finesa postoji skoro 30 godina. Kako biste opisali njen razvojni put – šta se najviše promenilo, a šta je ostalo isto?

Počela bih od onoga što jeste ostalo isto: ideja, misija i osnovne vrednosti. Kada je naša izdavačka kuća osnovana, moji roditelji su doneli odluku da ćemo objavljivati samo one knjige koje čitaocu mogu da donesu pozitivnu promenu, da utiču na lični i profesionalni razvoj, inspirišu i motivišu. Odatle i naziv naše firme – Finesa – jer male finese na dnevnom nivou donose ogromne rezultate na širem planu. Misija je, između ostalog, bila da prevedemo najbolje moguće autore iz oblasti psihologije, prodaje, marketinga, zdravlja, učenja i da promovišemo celoživotno učenje u svim tim oblastima. Još na početku postavljen je cilj da se ne bavimo hiperprodukcijom, da veoma pažljivo biramo i brižljivo pripremamo sve naslove, a da teme odgovaraju potrebama naših čitalaca. Kako nam čitaoci stalno govoreFinesa je kao kuća postala simbol poverenja kada su knjige iz oblasti popularne psihologije i biznisa u pitanju.

Kada pričamo o onome šta se promenilo, moram da naglasim da me je ta promena godinama ohrabrivala i na svakom koraku oduševljavala – a to je da su ljudi sve spremniji da rade na sebi, da to sebi postavljaju kao prioritet i veruju da knjiga kao medijum može da ih na putu promene podrži. Pre 30 godina to nije bilo tako, Finesa je neretko bila karakterisana kao kuća koja se bavi manipulisanjem svesti. Danas je Finesa mesto gde se svi slažemo s tim da je promena jedina konstanta i da svakodnevnim radom na sebi možemo postići sve ono što za sebe želimo. Promenile su se i potrebe čitalaca – poslednjih godina, kako zbog hiperprodukcije knjiga sa sličnim temama tako i zbog količine informacija koje nas preplavljuju, čitaoci biraju, cene kvalitet izrade knjige, žele impresivan dizajn i postaju sve netolerantniji na nedovoljno dobar prevod. Mi kao tim, ali i svi saradnici izvan firme koji učestvuju u stvaranju Finesinih izdanja – to postavljamo već dugo kao najviši prioritet.

  • Kako je biti žena na čelu izdavačke kuće? Da li ste se susretali sa izazovima samo zato što ste žena?

Na početku karijere jesam imala izazove, jer sam bila veoma mlada, a mladih oko mene nije bilo, jer sam bila željna promena, a želja za promenom oko mene nije postojala. Dodajte sami „žena” u prethodnu rečenicu. Kada ovo kažem, mislim na bliske saradnike, a brojni su saradnici jedne izdavačke kuće – distributeri, štampari, vozači, prodavci, knjižari, velekupci, prelamači, dizajneri itd. Naime, svi oni su do mog dolaska radili na jedan način i na to su navikli, pa su pokazivali otpor prema promeni i otpor prema mom tempu rada. Sada mogu ponosno da kažem da sam okružena predivnim kolegama i spoljnim saradnicima i beskrajno zahvalna što imamo razumevanje oko osnovnih vrednosti ove firme.

  • Vaša izdavačka kuća neguje edukaciju i lični razvoj. Na koji način kroz knjige i programe pomažete ženama da se osnaže?

Ono što sam nam postavila kao zadatak jeste da oslušnemo šta je to sa čime se žene susreću, što na poslu, što u privatnom životu, i baš zahvaljujući tim razgovorima, koji se odvijaju na poslovnim konferencijama, našem podkastu, u privatnim razgovorima, objavili smo knjige kao što su „Put do integriteta”, „Burnout”, „Veliki iskorak”, „Prestani da igraš na sigurno” itd. Nastojimo da ne samo kroz knjige već i kroz radionice, okupljanja i mentorstvo osnažimo žene i mlade devojke.

Finesa će nastaviti da radi na usavršavanju kompletne usluge i rašćemo onoliko koliko možemo, a da kvalitet ne trpi

  • Postoji li neka knjiga ili neki projekat na koji ste posebno ponosni, nešto što je napravilo značajnu promenu kod čitalaca?

Presrećna sam što mogu da kažem da ih ima mnogo. Jedan od najvećih uspeha za nas je što smo uspeli – što samostalno, što kao koorganizator – da dovedemo poznata imena u Srbiju da održe konferencije i seminare. Za mene je najvažniji projekat bio „Moj prvi zalogaj”, koji je pre osam godina počeo u vidu jednog naslova, a sada je zaseban brend u našem izdavaštvu koji edukuje i podržava roditelje u najvažnijem – izgradnji zdravih navika u ishrani kod beba i dece. Jedan od novijih projekata je i dečja predstava „Krokovu – pola krokodil a pola vuk”, čiji smo, kao izdavačka kuća, producent. Nastala je adaptacijom slikovnica za decu koju mi objavljujemo već nekoliko godina, a kao želja da predstavimo todlerima i deci pozorište kao još jedan kulturni moćni medijum. Predstava je lutkarska i na njoj su radili nagrađivani pozorišni radnici koji su razumeli našu potrebu da radnju iz knjige, koja život znači, podignemo i na daske koje život znače.

  • Šta je sledeće za Finesu – imate li neki novi projekat ili ideju koju jedva čekate da podelite sa publikom?

Imam obećanje da će Finesa nastaviti da bira najbolje naslove iz oblasti uspeha, da će beskompromisno raditi na usavršavanju kompletne usluge i da ćemo da rastemo onoliko koliko možemo, a da kvalitet ne trpi. Od novih naslova na kojima radimo istakla bih „How to be enough” – jer to svi moramo da naučimo, a žene pogotovo, zatim „This is strategy” marketinškog maga koga svi poznajemo – Seta Godina, jer nam svima u moru obaveza promakne da se vratimo na postavljenu strategiju svog posla, kao i „Feel Good Productivity” – jer smatramo da je krajnje vreme da zaustavimo trend multitaskinga i kulturu izgaranja na poslu.

Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.

Izvor: BIZLife

Foto: Finesa arhiva

What's your reaction?

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE