Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Slučaj “Dajners” mogao da bude sprečen

    „Zbog tehničkih problema nismo u mogućnosti da primamo vaše dajners kartice“. To je natpis na koji je više od 20 hiljada korisnika dajners kartice nailazilo ovih dana u prodavnicama širom Srbije. Dugovanje Dajners kluba Beograd veće je od tri i po miliona evra, a rezultat je višegodišnjih zloupotreba prikrivanih netačnim finansijskim izveštajima. O tome zbog čega se toliko dugo čekalo s rešavanjem problema da bi, na kraju, bio blokiran račun „Diners Club International Belgrade“, za BIZLife govori Prof. Ismail Musabegović sa Beogradske bankarske akademije.

    – Pretpostavljam da je problem mogao da bude sprečen da je, kada je “Erste Card Club” preuzimao „Diners Club International Belgrade“, obavljen pravilan „due diligence“. Naime, prilikom preuzimanja – kada jedna finansijska organizacija kupuje drugu finansijsku organizaciju – obavlja se nezavisna provera kompletne finansijske i pravne dokumentacije, i to za period ne manji od tri godine unazad. Pravilnom  i adekvatnom analizom mogu da se identifikuju potencijalni rizici i spreče eventualne negativne posledice, što u ovom slučaju očigledno nije dobro urađeno. Verovatno da ovaj problem ne bi eskalirao da je advekatno urađen „due diligence“.

    Može li da se pretpostavi koje su nepravilnosti/zloupotrebe prethodile blokadi računa “Dajnersa”?

    –   Bez detaljne analize poslovanja „Diners Club International Belgrade“ vrlo je teško proceniti koje su, i kada su nastale obaveze zbog kojih je blokiran račun, tj. da li su obaveze nastale u redovnom poslovanju kompanije ili su, na primer, posledica određenih sudskih sporova.

    Kolika je odgovornost Narodne banke Srbije u ovom slučaju, a kolika Ministarstva finansija (nakon što je NBS 2007. godine upozorio na nepravilnosti u Dajners klubu,  Ministarstvo finansija je dozvolilo da on nastavi rad)?

    –   Koliko je meni poznato, sve do oktobra 2015. godine,  kada je donet Zakon o platnim uslugama, „Diners Club International Belgrade“ poslovao je u skladu sa Zakonom o privrednim društvima, što znači da Narodna banka Srbije do tada formalno nije imala ingerencije za kontrolu ove kompanije. Odmah posle usvajanja Zakona o platnim uslugama, kontrola Narodne banke Srbije izvršila je proveru poslovanja „Diners Club International Belgrade“. U principu, rezultati kontrole dostavljaju se menadžmentu kompanije s nalogom da se isprave i otklone sve uočene nepravilnosti u poslovanju. Nalogodavno pismo NBS podrazumeva i rok u kome uočene nepravilnosti moraju da se otklone. Verovatno je da menadžment ove kompanije nije uspeo da otkloni nedostatke i svoje poslovanje uskladi s nalogodavnim pismom NBS a, istovremeno, kupac „Erste Card Club“ propustio je da u toku „due diligencea“ uzme u razmatranje i nalogodavna pisma NBS.

    Kako je moguće da je Erste kard klub, tek po preuzimanju Dajnersa, primetio nepravilnosti?

    –  Kao što sam već rekao, nije izvršena adekvatna i sveobuhvatna analiza pre preuzimanja kompanije.

    Verujete li da će krivične prijave koje su podnete  protiv bivših čelnika Dajners kluba u Srbiji imati epilog (ili će procesi, kao i većina sličnih pre njih, zastareti)?

    –   Ukoliko se utvrdi da postoje bilo kakve protivzakonite radnje, verujem da će slučaj imati sudski epilog. U suprotnom, smatram da je  „Erste Card Club“ napravio pogrešan poslovni potez.

    Treba li vlasnici dajners kartice, kao što se pozivaju, da u ovom periodu izmiruju obaveze?

    –  Da, sve obaveze koje su korisnici ove kreditne kartice napravili moraju da budu izmirene. Vrlo jednostavno, sve ono što smo već potrošili, moramo i da platimo.

    Koliko slučaj “Dajners” utiče na finansijski sistem Srbije?

    – „Diners Club International Belgrade“ nije sistemska kompanija, tj. svojom veličinom i poslovanjem ne može da ugrozi finansijski sistem Srbije ni na koji način. Posledice će imati jedino vlasnici kreditnih kartica, pre svega, zbog nemogućnosti daljeg korišćenja istih, kao i davaoci usluga i roba koji su do sada poslovali sa „Diners Club International Belgrade“. Naime, firme koje su prodavale robu i/ili usluge preko „Diners Club International Belgrade“ time su, u stvari, postale poverioci „Diners Club International Belgrade“ i verovatno će imati poteškoća u naplati svojih potraživanja.

    Izvor: BIZLife

    Foto: Promo

    Piše: Nataša Mijušković

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE