Počela akcija „Najbolja cena“: Sniženja mogu da budu trajna
Počela je akcija „Najbolja cena“ u okviru koje će, kako je najavljeno iz Vlade Srbije, do kraja oktobra, u oko 2.500 maloprodajnih objekata u zemlji, cene oko 700 proizvoda biti niže u odnosu dosadašnje akcijske cene.
Akcija obuhvata 81 vrstu proizvoda, a sniženja bi, kako je saopšteno iz vlade, trebalo da iznose u proseku 26,8 odsto, a domaćinstva bi po novim cenovnicima na ovim proizvodima mogla da uštede od osam do 22.000 dinara.
Ekonomista prof. dr Bojan Dimitrijević kaže za Politiku da je ova akcija konkretna korist za građane, ali bi bilo dobro da ta sniženja imaju što duži vremenski rok, odnosno da tendencija snižavanja cena bude trajna karakteristika.
„Za trgovinu je jedna od najvažnijih stvari konkurencija. Ako je bude više, onda će trgovci i oni koji upravljaju lancima nastojati da imaju niže cene. To je najbolji mehanizam da tržište dugoročno ima niže cene. U kontekstu toga mislim da vlada na duže staze treba da se pozabavi maržama i pitanjem tržišne strukture.“
On tvrdi da je nama potrebno što konkurentnije tržište zahvaljujući kome bismo imali generalno niže cene i ne bi se prvi povod za rast inflacije koristio za poskupljenja, što nam se desilo.
NOPS: Akcija „Najbolja cena“ nije regulisana uredbom
U Nacionalnoj organizaciji potrošača (NOPS) kažu da podržavaju akciju „Najbolja cena“, ali smatraju da cene mogu na većini proizvoda da budu trajno niže.
„Nedostaje nam ozbiljna analiza tržišta koja bi to sigurno pokazala. Potrebno je da se uključi Komisija za zaštitu konkurencije i da se proveri lanac distribucije proizvoda velikim trgovinskim lancima, jer je to posao antimonopolske komisije. Ispostavilo bi se da su u većini slučajeva sami sebi dobavljači, a cene se zidaju kako kome odgovara.“
Kako je moguće da je sardina istog dobavljača jeftinija kod malog trgovca, nego u velikim lancima i to po redovnoj ceni. Zar ne bi trebalo da bude obrnuto? Takvih primera je mnogo. Zašto su naši konditorski proizvodi jeftiniji u zemljama u okruženju nego u Srbiji? – kaže za Politiku predsednik NOPS Goran Papović.
U ovoj organizaciji podsećaju kupce da tokom akcije prate cene i upoređuju ih, a takođe ih pozivaju da se obrate NOPS-u u slučaju nepravilnosti.
Papović ocenjuje da će potrošačima će biti potrebno malo više vremena da pronađu najpovoljnije proizvode jer „ne sumnja da će trgovci ovu akciju iskoristiti da se uklope u već postojeća sniženja u trgovinama“.
Država akciju „Najbolja cena“ nije regulisala nekom uredbom, ona se postavila partnerski prema trgovcima i dala im slobodu da se organizuju, ali da sam na mestu trgovaca ne bih se previše opuštao. Država je, podsetimo, nedavno nagovestila da planira da se obračuna sa onima koji ostvaruju ekstraprofite u trgovini, kaže Papović.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.
Izvor: Politika, BIZLife
Foto: BIZLife