Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    O kulturi eksperimentisanja

    Piše: Kosta Andrić, izvršni direktor ICT Hub-a

    Čime god da se organizacija bavi i koliko god da je uspešna, jedna od najvećih zamki u koju njeni menadžeri mogu upasti jeste da pomisle da znaju sve o poslu, kupcima i tržištu… Da im je sve jasno, da za njih više nema iznenađenja. Takav stav sprečava pojavu i razvoj novih ideja, a bez njih je u današnje vreme teško održati konkurentnost.

    Po mom iskustvu, retko ko bi za sebe rekao da ima taj arogantni stav, ali kad dođe do toga da treba dovesti u pitanje neke ustaljene prakse, probati nešto novo i rizikovati neuspeh, makar i neznatni, a za to još potrošiti i neke resurse – prirodno je da se javlja strah. Niko ne želi da se zalaže za eksperiment, nešto što možda neće uspeti. Pogotovo ne nešto što – verovatno neće uspeti, ali bi moglo ukazati na neki novi korak – jednako neizvestan.

    Kad ideja treba da postane stvarnost ‒ tad počinje eksperiment

    Nema drugog puta. Pristupa eksperimentisanju je mnogo, ali je on u osnovi prost i svodi se na isprobavanje, odnosno eksperimentisanje „u malim dozama”. To znači da svaki korak koji napravimo ili potez koji povučemo odmah i proveravamo, kako bismo utvrdili da li je naša idejna zamisao uspela, a onda iz toga izvlačimo nova saznanja i učimo. Eksperimentisanje nam garantuje nove uvide i podatke, što daje mnogo bolju osnovu za donošenje odluka od čistih pretpostavki. Inovacija je neizvesnost. Stvari treba testirati, čak i kada deluju očigledne. Eksperimentisanje „u malim dozama” nam daje prilikuexp da i neuspeh trpimo u istoj količini, što nas dovodi do dodatne prednosti eksperimentisanja, a to je ušteda. Neuspeli test je jeftina škola. Testovi u više malih, dobro definisanih koraka mogu da preduprede velike gubitke, pogotovo u slučaju da neki važan ili navodno očigledan korak nije temeljno razmotren.

    Kultura eksperimentisanja i eksperiment kao pravo zaposlenih

    Tehnološke promene, koje su i lansirale inovacije kao nužne, srećom, olakšavaju i proces testiranja. Međutim, kod nas su i dalje retke organizacije u kojima vlada kultura eksperimentisanja. U kompaniji koja neguje takvu kulturu nove ideje i rešenja nisu posao samo jednog odeljenja, već je način razmišljanja prema kome zaposleni na svim nivoima imaju pravo, volju i ovlašćenje da nešto isprobaju – zastupljen kroz celu organizaciju.

    „Ja mislim”, „Ja znam” i „Ja verujem” – u redu, ali…

    Pravila moraju da važe za sve. Ako svačija ideja mora da se testira, to onda važi i za ideje do kojih dolaze lideri u organizaciji, jer tek ako se i menadžeri povinuju podacima i uvidima do kojih se dolazi, onda imate šansu da budete istinski experiment-driven organizacija. Kod inoviranja ne govorimo o riziku koji možete „uračunati”, nego o neizvesnosti koju ne možete. Previše je nepoznatih. Ne znate koji su rizici. Eksperimentisanje nam rano u procesu daje podatke koji taj nedostatak nadoknađuju. Tek zahvaljujući eksperimentisanju možete da planirate na pravi način i sa jasnim ciljem.

    Inovacije traže petlju

    Ovo izdanje je namenjeno perspektivnim mladim profesionalcima i liderima, pa evo jednog saveta i za njih. Bilo da navodite svoju organizaciju na startap način razmišljanja ili želite da u kompaniji negujete intrapreduzetnike, čak i ako odlučite da idete bezbednijim putem i potražite eksterne izvore inovacija, određen stepen eksperimenta je neophodan. Inače, ništa od inovacija. U današnjoj globalnoj trci tržišta za tehnološkim promenama to je preporučen put za čitave države, ne samo za pojedinačne organizacije. Na kraju, čak i ako niste sigurni kako biste pristupili celom procesu, postoje načini da se o tome više sazna i da se time ovlada.

    Moć testiranja je ogromna. Ako ste već u situaciji da možete, iskoristite je pametno i odgovorno. Budite posvećeni i dajte sebi i svojim eksperimentima vremena. Ne tražite rezultate odmah, oni će doći u mnogo malih koraka, kao i sami testovi. Znanje i alate ćete pronaći, potrebna je samo hrabrost i spremnost da se usudite da eksperimentisanju date šansu. Isplati se, verujte.

    Izvor: BIZLife magazin

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE